اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

متولی اصلی مبارزه با آفت بلوط کیست؟

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دو موضوع مهم در خصوص آفت جنگل‌ها و آتش‌سوزی‌ها پاسخ داد.

متولی اصلی مبارزه با آفت بلوط کیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کیامرث حاجی زاده معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با پروانه برگ‌خوار بلوط که با حضور رئیس سازمان جنگلهای کشور برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ مدیریتی ما با پیشگیری همخوانی ندارد، مدیران ما پیشگیری را جز برنامه‌های خود قرار نمی‌دهند و هزینه پیشگیری را بر باد دادن سرمایه می‌دانند در حالی که پیشگیری سرمایه گذاری است، در همه بلاها از زلزله و سیل گرفته تا آفت جنگل‌ها هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینه بعد از بحران است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحران‌ها با هیچ عدد و رقمی قابل جبران نیستند، گفت: خسارات مالی ناشی از بحران‌ها صدها برابر بیشتر از هزینه برای پیشگیری است.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با طرح این سوال که در برای مقابله با این آفت چه باید می‌کردیم، ادامه داد: چه کاری باید تاکنون انجام می‌دادیم که ندادیم؟ استاندار بیشتر وقت خود را برای این کار گذاشته و پشتیبانی می‌کند در حالی که وظیفه اصلی او نیست بلکه وزارت جهاد باید وارد عمل شود زیرا در ۱۲ استان کشور درگیر هستیم.

حاجی زاده با بیان اینکه وزارت جهاد باید بحث ملی مبارزه با پروانه برگ‌خوار را مدیریت کند، افزود: اکوسیستم میلیون‌ها سال در حال از بین رفتن است و در تراز ملی باید اقدام شود لذا یکی از استان‌هایی که بیشترین پیگیری را کرده ما بودیم.

وی در ادامه با انتقاد از برخی کارهای انجام نشده گفت: چرا باید اجازه می‌دادند در زیر درختان بلوط کشت شود چنین کشتی زیر درختان بلوط علاوه بر این که موجب آسیب جدی به جنگل می‌شود هیچ گونه درآمدی برای معیشت خانواده‌ها هم ندارد.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: بدون حساب و کتاب گونه‌های گیاهی و درختی در جنگل کشت می‌شود.

حاجی زاده به صورت تلویحی در پاسخ به اظهارات برخی مدیران که می‌گویند امسال آتش سوزی کمتر از پارسال بوده و آن را جز عملکرد خود می‌دانند، گفت: دلیل آتش سوزی این است که امسال بارش‌های بهاری نداشتیم و وقتی بارندگی نباشد چیزی سبز نمی‌شود و شاهد آتش‌سوزی سال‌های قبل نیستیم لذا کاری انجام نداده‌ایم که بخواهیم جز عملکرد خودمان حساب کنیم.

وی با اشاره به برخی بی‌تدبیری‌ها عنوان کرد: یادم می‌آید در روزهای اول کار ما، استانداری ۳۰۰ میلیون تومان باید هزینه بالگرد می‌داد در حالی که اصلا وظیفه استانداری نبود اما سال گذشته ۸۰ سورتی پرواز داشتیم و همه پول آن را از کشور گرفتیم.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بحران جدی است، نباید کار نسنجیده انجام دهیم، مبارزه شیمیایی بسیار خطرناک بوده و باید مبارزه بیولوژیک را در دستور کار قرار دهیم تا برای مردم و باغات مرکبات آنها خطر ایجاد نشود.

حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه ما همه پای کار هستیم اما متولی اصلی منابع طبیعی است که باید تقویت شود، گفت: در استانی قرار دادیم که از لحاظ امکانات منابع طبیعی فقیرِ فقیر هستیم، سال گذشته از اعتبارات استانی مبلغ خوبی به منابع طبیعی کمک کردیم ولی لازم است در استانی که هیچ چیزی ندارد کمک بیشتری از مرکز انجام شود، ان‌.جی‌.اوهای استان باید بهتر دیده شود، باید افرادی مثل آقای آریا را که یک میلیون درخت کاشته تقویت کنیم چرا که این استان برای نجات بلوط‌ها امسال شهید زارعی‌ها را تقدیم کرده است.

مخاطبان خبرگزاری فارس نیز با ثبت سوژه‌ای با عنوان (رسیدگی فوری و علمی به وضعیت آفت بلوط‌های زاگرس) خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول