اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

روایت شهروندان رشتی از ولگردی سگ‌ها/ از خاطره سگ گزیدگی تا هرج‌ومرج شهری

شهروندان رشتی از ولگردی سگ‌ها در میادین، خیابان‌ها و کوچه‌ها بسیار نگران هستند و در چند روایت از مواجه‌شدن خود با سگ‌های ولگرد، از خاطرات و آسیب‌های این حیوانات گفته‌اند.

روایت شهروندان رشتی از ولگردی سگ‌ها/ از خاطره سگ گزیدگی تا هرج‌ومرج شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سگ‌های ولگرد که شامل سگ‌های خیابانی، سگ‌های روستایی، سگ‌های وحشی، سگ‌های بی‌صاحب و دیگر گروه سگ‌ها هستند، در اغلب شهرهای استان گیلان به‌ویژه در حاشیه شهرها حضور دارند که از پرسه زنی روزهایشان گرفته تا حضور گله‌ای آن‌ها در شب‌هنگام، فضای نگران‌کننده‌ای را برای جامعه و مردم به وجود آورده است.

رها بودن سگ‌های ولگرد در اطراف شهرهای استان گیلان در سال‌های اخیر به یکی از معضلات زیست‌محیطی تبدیل‌شده است درحالی‌که در گذشته از تعدادی محدودی از جمعیت سگ‌ها به‌عنوان سگ گله یا سگِ محله استفاده می‌کردند.

گیلانیان در گوشه‌کنار استان در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس روایت‌هایی را از دلایل ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و آثار سوء این ازدیاد نسل‌های غیرمتعارف عنوان کرده‌اند که ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است.

روایت اول| حمله سگ، خاطره‌ای سیاه و فراموش‌نشدنی برای دختر رشتی

علی بهرامیان، یک شهروند رشتی است. او در محله معلولین زندگی می‌کند. به گفته وی جمعیت سگ‌های ولگرد در این منطقه بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند. بهرامیان یکی از دلایل افزایش حضور سگ‌های ولگرد را رها شدن پسماند در خیابان‌ها و کوچه‌های محله می‌داند.

به گفته این شهروند رشتی، اگر شهرداری غذا را به‌موقع جمع و آن را به محل دیگری منقل کند، هیچ‌گاه سگ‌های ولگرد در شهر پرسه نمی‌زنند.

 

بهرامیان خاطره‌ای بسیار بدی نیز از حضور سگ‌های ولگرد در محله خود دارد و می‌گوید: شبی که سگ‌های ولگرد به دخترم حمله کردند را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند؛ گرچه سگ‌های ولگرد در معلولین به ما آسیب جدی نزدند اما دخترم هنوز ترس آن شب را در خاطره خود دارد و گاها آن را با ما مرور می‌کند.

روایت دوم| روزی که بانوی حامی محیط‌زیست رشت از سگ‌ هاری گرفت

رقیه نوروزی از دیگر شهروندان رشتی ساکن محله جماران است. آنچه از زندگی خود برای خبرنگار فارس روایت کرده نشان می‌دهد وی یک فعال اجتماعی و حامی محیط‌زیست است. خانم نوروزی علاقه وافری به حیوانات اهلی به‌ویژه سگ دارد. این فعال محیط‌زیست غذا رسانی به سگ‌ها را یک‌رویه معمول خود عنوان کرده و می‌گوید تا مدت‌ها پیش، به این کار ادامه می‌داده و از آن لذت می‌برده است تا جایی که روزی یکی از همین سگ‌های ولگرد، برایش دردسر بسیار بزرگ ایجاد کرد.

این فعال محیط‌زیست در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس می‌گوید: روزی از سرکار برگشته و وقتی به خانه مراجعه کردم، تقریباً شب بود. طبق روال، غذای مانده را برای سگ‌های جلوی خانه بردم. در حین غذا دادن به سگ‌ها بودم که بدون دلیلی بخشی از غذای یک سگ را از جلویش برداشتم و جلوی سگ دیگری که فکر می‌کردم کمتر غذا به او رسیده پرت کردم. همین باعث عصبانی شدن سگ شد و مرا گاز گرفت.

 

ازآنجاکه سگ‌ها نسبت به بیماری هاری واکسینه نشده بودند، متأسفانه من به این بیماری گرفتار شدم. بیماری من با یک ضعف و ناتوانی آرام شروع شد و چندین روز من را در بستر نگه داشت؛ تا جایی که همچنان فکر می‌کنم بهبود کامل برای من حاصل نشده و درعین‌حال کار خود را هم ازدست‌داده‌ام.

نوروزی این را هم گفت که یکی از دلایل زیادشدن سگ‌ها و تجمع آن‌ها در محیط‌های مسکونی و شهری، غذا دادن منظم به آن‌ها است.

روایت سوم| شهروند جوان و نگرانی از هرج‌ومرج ولگردی سگ در رشت

سپیده نورانی، شهروند جوان اهل محله رودباری شهر رشت است. او نیز از وضعیت سرگردان سگ‌ها در محیط شهر بسیار ناراحت است و آن را یک بی‌نظمی و هرج‌ومرج در مدیریت شهری می‌داند.

او می‌گوید روش‌های پیشگیری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر اثربخش نبوده و باید مسئولان راه‌های دیگری غیر از کشتن سگ‌ها و عقیم کردن آن‌ها بردارند.

 

آموزش به شهروندان در خصوص سگ‌های ولگرد، جمع‌آوری سریع پسماند شهری و انتقال سگ‌ها به خارج از محدوده شهری ازجمله پیشنهادات این شهروند رشتی است که برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و همچنین ساماندهی آن مطرح می‌شود.

روایت چهارم| غذادهی به سگ‌ها عاملی برای ازدیاد نامتعارف آن‌ها

محمدباقر میرزایی، از دیگر شهروندان رشتی ساکن محله باقرآباد است. او نیز نسبت به عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد بسیار معترض است و می‌خواهد هرچه سریع‌تر مسئولان نسبت به این مهم چاره‌اندیشی کنند.

این شهروند رشتی با بیان اینکه در گذشته سگ‌های ولگرد را طب یک اطلاعیه‌ای از پیش در شهر می‌کشتند، می‌گوید: کشتن سگ‌های ولگرد راه‌حل مؤثری در کنترل جمعیت آن‌ها نیست و اخلاقاً هم کار پسندیده‌ای نمی‌تواند باشد.

 

میرزایی معتقد است ترویج فرهنگ غذادهی به حیوانات ولگرد ازجمله سگ و استفاده از شبکه‌های موبایلی برای جمع‌آوری پول باعث تکثیر سگ شده که هرروز ما شاهد آثار مخرب حضور آن‌ها در میادین، خیابان‌ها و کوچه‌ها علیه محیط‌زیست و مردم هستیم.

در چند سال اخیر با پدیده‌ای به‌عنوان سگ‌های ولگرد یا بی‌صاحب در نقاط مختلف استان گیلان مواجه شده‌ایم که خطرات زیادی را هم همراه دارد و شاید بتوان گفت کمتر کسی در استان گیلان باشد که در محلات و جاده‌های برون‌شهری و خیابان‌ها با دسته‌های سگ‌های ولگرد مواجه نشده باشد.

امروزه حضور سگ‌های ولگرد در شهرها به حدی زیاد شده که تجربه نسل‌ها و توضیحات آن‌ها نشان می‌دهد جمعیت آن‌ها تا چند سال گذشته تا این میزان دیده نمی‌شد.  به نظر می‌رسد عامل اصلی حضور و ازدیاد نسل سگ‌های ولگرد، غذادهی شهروندان به آن‌ها است و این عامل در کنار احساس امنیتی که ما برای آن‌ها فراهم می‌کنیم به تکثیر بی‌ضابطه و غیر کنترل‌شده آن‌ها کمک کرده است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول