اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

حمایت ایران از ثبات و امنیت در ازبکستان/ سفر قالیباف به تاشکند در آینده نزدیک

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه ازبکستان ضمن اعلام حمایت ایران از ثبات و امنیت در این کشور اعلام کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک به تاشکند سفر می‌کند.

حمایت ایران از ثبات و امنیت در ازبکستان/ سفر قالیباف به تاشکند در آینده نزدیک

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه ۱۴ تیر ماه در تماس تلفنی با «ولادیمیر اماموویچ نوروف» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری ازبکستان، در خصوص مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت در کشور ازبکستان حمایت می‌کند و سلب امنیت و خدشه‌ دار شدن وحدت ازبکستان را قابل پذیرش نمی‌داند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: با اراده و تلاش دو طرف، روابط دوجانبه بین ایران و ازبکستان در حال گسترش و توسعه است.

گفتنی است در پی ناآرامی‌های اخیر در قره قالپاقستان ازبکستان تعدادی کشته، مجروح و بازداشت شده‌اند.

* سفر قالیباف به تاشکند در آینده نزدیک

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اهمیت سفر مقامات عالیرتبه دو کشور در روند توسعه روابط، از سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به ازبکستان در آینده نزدیک خبر داد.

ولادیمیر نوروف، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز در این گفت‌وگو ضمن تقدیر از مواضع اصولی ایران در خصوص تحولات اخیر در ازبکستان و حمایت از وحدت در این کشور، تصریح کرد: فرآیند اصلاحات قانون اساسی آغاز شده و رئیس جمهور میرضیایف در این باره با مردم ازبکستان گفت‌وگو کرده است.

نوروف روند توسعه همکاری‌های دو کشور در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد سفر آتی رئیس مجلس شورای اسلامی به ازبکستان منجر به توسعه بیش از پیش روابط دو کشور شود.

گفتنی است «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز (سه‌شنبه) ۱۴ تیر ماه به تحولات اخیر در ازبکستان واکنش نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران روند تحولات و ناآرامی‌های اخیر در بخشی از جمهوری ازبکستان را به دقت تحت نظر دارد. این تحولات مسئله داخلی جمهوری ازبکستان است و اطمینان داریم دولت کشور دوست و برادر ازبکستان، بزودی این مسئله را به نفع مردم شریف آن کشور حل و فصل خواهد کرد.  

کنعانی همچنین ثبات و امنیت در ازبکستان را برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه حائز اهمیت ویژه خواند. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، چهارم تیر ماه پیش نویس اصلاحیه قانون اساسی ازبکستان برای بحث و بررسی عمومی ارائه شد. در پیش نویس پیشنهادی، در مورد قره قلپاقستان عبارت «جمهوری مستقل» حذف و حق خروج از قلمرو ازبکستان از طریق برگزاری همه پرسی در این جمهوری خودمختار لغو شد. در پی آن اعتراضاتی در شهر «نوکوس» مرکز قره قلپاقستان برگزار و هزاران نفر در این اعتراضات شرکت کردند. بعد از آن «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از شهر نوکوس بازدید و اعلام کرد که در متن پیشنهادی اصلاحیه قانون اساسی این کشور، ماده‌های  حقوقی جمهوری خودمختار قره قلپاقستان همچون سابق بدون تغییر باقی خواهد ماند. همزمان رئیس جمهور ازبکستان در قره قلپاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

براساس آخرین آمار، ناآرامی‌ها در قره قلپاقستان تاکنون ۱۸ کشته و ۲۰۰ مجروح به جا گذاشته و ۵۰۰ نفر هم بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول