اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و سازمان همکاری اقتصادی

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان و دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی در شهر «تاشکند» دیدار و گسترش همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

همکاری‌های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و سازمان همکاری اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان و «خسرو ناظری» دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی در شهر «تاشکند» دیدار و گسترش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی برای حضور در هفتمین نشست وزرای کشاورزی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی وارد شهر «تاشکند» شده است.

ناظری بر نقش روزافزون ازبکستان در توسعه مداوم سازمان، تشدید همکاری سازنده در چارچوب «اکو»، اجرای موثر اهداف و وظایف آن تاکید کرد و گفت: حمایت همه جانبه تمام کشورهای عضو «اکو» از پیشنهاد «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان در مورد اعلام سال 2022 میلادی در سازمان «اکو» به عنوان «سال تحکیم به هم پیوستگی» نشانه اعتراف اهمیت این جمهوری است.

دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی آمادگی خود را برای مشارکت فعال در اجرای تمامی ابتکارات اعلام شده توسط «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان در جریان اجلاس سازمان در نوامبر ماه سال 2021 میلادی در «عشق آباد» اعلام کرد.

در این دیدار ابعاد سازمانی تمهیدات مراسم‌های قریب الوقوع از جمله نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو «اکو» در شهر «تاشکند» مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار پیشنهاداتی برای گسترش همکاری‌های متقابل در چارچوب «اکو» در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، امنیت غذایی، کشاورزی، کریدورهای حمل و نقل و دیگر بررسی شد.

طرفین همچنین در مورد مسائل سیاست بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند. به خصوص اوضاع افغانستان، تشدید مشارکت این کشور در فعالیت «اکو» و همگرایی آن در فرآیندهای اقتصادی بین منطقه‌ای توجه خاص شد.

در همین راستا ناظری مشارکت خود را در نشست بین المللی افغانستان که روزهای 25 و 26 ژوئیه سال 2022 میلادی در شهر «تاشکند» برگزار می‌شود، تایید کرد.

دبیرکل اکو همچنین تاکید کرد که دبیرخانه این سازمان از اقدامات دولت ازبکستان برای تامین صلح، امنیت و پیشرفت پایدار در قره قلپاقستان و روند اصلاحات در دست انجام در این کشور به طور کامل حمایت می‌کند.

سازمان همکاری اقتصادی یک سازمان منطقه‌ای بین دولتی اقتصادی است و در سال 1985 میلادی ایجاد شده است. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای این سازمان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول