اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ساخت مصنوعاتی هنرمندانه با الیاف نیشکر/بانوی شفتی به فکر تسخیر بازار صادراتی

یک بانوی هنرمند شفتی توانست با استحصال الیاف از نیشکر، مصنوعات و دست‌ساخته‌هایی هنرمندانه را بسازد که در نوع خود بسیار خاص و قابلیت توسعه و ارزآوری را نیز دارد.

ساخت مصنوعاتی هنرمندانه با الیاف نیشکر/بانوی شفتی به فکر تسخیر بازار صادراتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، حمیدرضا دنیادیده، شفت مهد مواهب طبیعی و خدادادی در استان گیلان است و در کنار این مواهب بسیار ارزشمند از نیروی انسانی توانمند و با مهارت ویژه نیز برخوردار است که در هر گوشه‌ای از این منطقه تعدادی از هنرمندان وارسته و خوش‌نام آن دیده می‌شود.

شهرستان شفت گنجینه‌ای از آداب و سنن است و گوهر ناب کهن را در خود دارد که نسل‌های امروزی علاوه بر الهام گیری از آن آیین و سنن، در حفظ و صیانت از میراث آن پیشگام هستند و خود نیز با خلاقیت و نوآوری در معرفی آثار و هنر برجای‌مانده، کوشش مضاعفی می‌کنند.


فاطمه شریفی امیدی، یکی از هنرمندان شفتی، ساکن روستای ملی سفال ایران در دهستان جیرده است. این بانوی خوش‌غیرت و سخت‌کوش شفتی، مهر مادری را در ساخت و پرداخت دست سازه‌هایی که همگی پایه گیاهی دارند به کار گرفته و توانسته توجه خیلی عظیمی از هنر دوستان را به خود جلب کند.

بانوی هنرمند شفتی خلاقیت را بامهارت و دستان چیره خود گره‌زده و نوآوری بدیعی در مواد اولیه مصنوعات الیافی به منصه ظهور گذاشته است.

 

این هنرمند شفتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس معتقد است هنری را که خود آن را ابداع کرده رب‌النوع هنرهاست و به‌نوعی خاص به‌ حساب می‌آید.

به گفته بانو شریفی، هنری که انحصاراً در اختیار اوست تا به امروز در هیچ کجای ایران دیده نشده و طبق تحقیقی که داشته خودش نخستین کسی بوده که در کشور به این گنج پنهان دست‌یافته است.

 

هنرمند بنام شفتی در شرح یافته‌هایش می‌گوید: با آزمون‌وخطا به این نتیجه رسیده که می‌شود از الیاف طبیعی گیاهان، صنایع ارزشمندی تولید کرد در حالی‌ که پیش‌تر همیشه نگاه حقیرانه به ضایعات کشاورزی می‌شده است.

تفاله‌های نیشکر، ماده‌های اولیه مصنوعات بانو شریفی است. او می‌گوید: تفاله نیشکر در تولید ظروف گیاهی در کارخانه‌ها کاربرد دارد و برای خوراک دام هم مناسب هست اما بخش عمده‌ای از آن دور ریخته می‌شود درحالی‌که وی از آن محصولاتی را می‌سازد و با آن درآمدزایی نیز می‌کند.

 

ظروفی نظیر گلدان، وسایل دکوری مثل انواع میوه‌ها، آویز، دیوارکوب، لوستر، سینی و صدها محصول دیگر تنها بخشی از دست سازه‌های بانو شریفی از تفاله‌های نیشکر است؛ دست‌ساخته‌هایی مقاوم و بسیار سبک.

هنرمند شفتی روایت ما، ایده فراوری الیاف نیشکر را از هنر پاپیه ماشه الهام گرفته است؛ هنری که با شانه‌های تخم‌مرغ و کاغذ و روزنامه و تلفیق آن با چسب چوب مصنوعاتی ساخته و پرداخته می‌شود.

بانوی هنرمند شفتی، سعی کرده تا از خاک‌اره و پوسته برنج و یا پوست بادام مصنوعاتی را خلق کند اما این مواد پایه نیز پاسخش را نداده و سراغ ماده‌ای دیگر رفته است.

امیدی شریفی می‌گوید: تمام تلاشش را کرده تا برای ساخت ایده‌هایش از موادی که کاملاً گیاهی باشد و درعین‌حال از کاغذ و مقوا نباشد، استفاده کند که در مسیر همین مطالعات و تحقیقاتش به الیاف گیاهی نیشکر رسیده است.

 

بانوی هنرمند شفتی برای کار خود بسیار نیز ارزش قابل است و در تلاش است تا اثر هنری ابداع کرده خود را نیز به ثبت برساند. او بخشی از فرایند ثبت اثر هنری خود را طی کرده و لازم هست کارشناسان میراث فرهنگی با راهنمایی‌های فنی خود مسیر ثبت را برایش هموار کنند.

وی به موضوع مهم درآمدزایی و ظرفیت اشتغالی که هنرش دارد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این هنر می‌تواند در جهت اشتغال‌زایی مردم منطقه و حمایت از محیط‌زیست نیز برگزیده شود.

 

شفت ازجمله شهرستان‌هایی است که علیرغم ظرفیت‌های موجود، نیشکر در آن کشت و استحصال نمی‌شود بااین‌حال، بانو امیدی شریفی از روستای قاضده و روستاهای هم‌جوار صومعه‌سرا تفاله‌های نیشکر را تهیه می‌کند و با مهارت خاصی از آن خمیر الیاف را تهیه و سپس آن را قلب گیری می‌کند.

ایده بانوی هنرمند شفتی برای هنرمندان خوزستانی که مناطق آن‌ها مهد کشت و تولید نیشکر هست نیز بسیار جالب بوده و تحسینشان را برانگیخته است. شریفی می‌گوید: ایده و خلاقیت به کار گرفته در فرآوری الیاف نیشکر فعالان محیط‌زیست خوزستان را به تعجب واداشته است و از او به‌عنوان یک بهره‌بردار خلاق و نو پرداز، راهنمایی نیز خواسته است.

 

توسعه هنر و معرفی آن به دیگران از مهم‌ترین ارکان در حفظ و صیانت از آثار فاخر است. بانو شریفی دراین‌باره می‌گوید: آثارش را به ادارات میراث فرهنگی چند شهرستان معرفی کرده و اعلام کرده حاضر است تا در چندین نوبت به علاقه‌مندان این حرفه نیز آموزش بدهد. او می‌گوید: توسعه هنر با تکیه‌بر توان فردی ممکن نیست و مستلزم یک کار گروهی است و اگر عده‌ای بخواهند، می‌توان هنر و مهارت به‌دست‌آمده را به دیگران نیز آموخت.

 

بانوی هنرمند شفتی رغبت بسیار زیادی به آموزش هنرش و ثبت آن به نام خود دارد و برای بالا بردن کیفیت محصول تولیدشده خود در حدی که عامه‌پسند باشد و توجه بازار صادراتی را نیز جلب کند، عزم خود را جزم کرده است.

 

وی می‌گوید: هنر یکی از ابزارهای ارز آفرینی است و می‌توان با توسعه آن و صادرات محصولات هنرمندانه و خلاقانه بازارهای مصنوعات هنری و دست‌ساخته را به دست گرفت و برای کشور ارز آفرینی کرد.

 

هنرمند چیره‌دست و زبده شفتی معتقد است راه درازی را در توسعه ایده‌های خود در پیش دارد، اما با حمایت و توجه همه جانبه دستیابی به هدفش ممکن و سهل است و اهدافی را که در سر دارد، روزی جامه عمل می‌پوشاند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول