اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اولویت وزارت علوم رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی است

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:‌ اولویت وزارت علوم رسیدن به دانشگاه ترازی است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری از یک تمدن اسلامی انتظار می‌رود.

اولویت وزارت علوم رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی فارس، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست شورای معاونین سازمان بسیج اساتید گفت: اولویت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهشی این وزارتخانه رسیدن به دانشگاه ترازی‌ است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری از یک تمدن اسلامی انتظار می‌رود.

وی در ادامه ضمن بیان شرح مختصری از سوابق علمی و اجرایی خویش در طول 27 سال، برلزوم هم‌افزایی ظرفیت‌های وزارت علوم و بسیج اساتید تاکید کرد.

صالحی نظام نوآوری را نظامی پیوسته دانست و گفت: در بحث حمایت از دانش‌بنیان نباید موضوع تولید را کنار گذاشت. برای تولید محصول باید تحقیق کرده و نظام ایجاد محصول همواره وابسته به پژوهش در ابتدای کار است. نباید پژوهش را در این مسیر تخطئه کرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپس ضمن بیان اطلاعاتی آماری از تعداد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در کشور از مشکلات موجود در کشور و نسبت میان تحقیقات بنیادی تا رسیدن به بازار مصرف سخن گفته و برخی مشکلات این بخش را برشمرد.

 مشخص کردن نسبت تولید علم به این شاخص‌ها، وظیفه‌ای جدی بود که صالحی آن را کار اصلی وزارت خانه‌ها دانست و گفت: باید کشش بازار را به سمت تحقیقات مسئله محور ببریم.

صالحی همچنین  ضمن ارائه آماری از تعداد دانشجویان در مقطع دکترا و ارشد، این ظرفیت را ظرفیت بسیار بالایی دانسته و افزود: ما با دو کلمه کلیدی مواجهیم اول نیازمحور کردن تحقیقات و دوم ارزش آفرینی برای نظام پژوهش.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از برنامه‌های این معاونت را ایجاد ظرفیت‌هایی برای جذب و حمایت از دانشجویان فوق دکترا و استفاده از توان علمی آنان برای رفع مسائل کشور عنوان کرد و آن را موجب حفظ و نگهداشت نخبگان کشور، ایجاد احساس تعلق و حمایت از نخبگان سخن دانست.

صالحی در ادامه در موضوع نشریات علمی کشور ضمن ارائه آماری از تعداد نشریه علمی، با تاکید بر ضرورت اثرگذاری و توجه به جایگاه جهانی  و دوری از انزوا گفت:  استادان دانشگاه سربازان خط مقدم فتح خاکریزهای بین‌المللی هستند. ما در شرایط تحریم شاهد بوده‌ایم 35 درصد مقالات ما همکاری بین‌المللی بوده است این ایجاب می‌کند از اعضای هیات علمی حمایت بیشتری صورت گیرد. همچنین نمایه‌سازی مقالات زبان فارسی درنشریات بین‌المللی، باعث توسعه زبان فارسی در جهان خواهد شد. اکنون زبان فارسی در بین زبان مقالات منتشر شده رتبه یازدهم را دارد.

وی سپس از ایجاد پلتفرمی برای شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و انجام توافقات لازم برای ایجاد آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و... خبر داد.

صالحی ماموریت‌گرا کردن پایان‌نامه‌ها را از جمله کارهای مهم و سخت در وزارت علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد و از ایجاد کمیته ماموریت گرایی در استان‌ها به ریاست استاندار و به دبیری رئیس دانشگاه‌ مادراستان با اولویت‌های زیست بوم استان و پای کار آمدن همه مسئولان استانی خبر داد و بر نقش مهم بسیج اساتید در کمک به این ماموریت گرایی تاکیدکرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به موضوع انجمن‌های علمی در کشور و لزوم تلاش در همگرایی آن‌ها پرداخت و گفت: اکنون 419 انجمن علمی در کشور وجود دارد که سیاست ما در خصوص آن‌ها کمک به ایجاد همگرایی برای انجام کار کیفی است.

وی در پایان برخی وظایف شورای عتف را سیاست‌گذاری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و تجاری سازی علم، نظام تامین مالی در حوزه پژوهش و نظارت و ارزیابی مطرح کرد و ضمن توضیح  در خصوص برخی منابع مالی، افزود: باید همه با هم کمک کنیم جریان پژوهش در کشور به سمت بهینه سازی منابع محصول محور حرکت کند تا برکاتش بر سر سفره مردم ظاهر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول