اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

نابودی 100 هزار شغل با هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی قاچاق کالا را تشدیدکننده بیکاری دانست و گفت: براساس برآوردهای کارشناسی، هر یک میلیارد دلار قاچاق موجب بیکاری حدود یکصد هزار نفر می‌شود که همین موضوع بستر شکل‌گیری ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

نابودی 100 هزار شغل با هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جعفر رزمی ظهر امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به ۱۲ تیر سالروز صدور فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: قاچاق کالا بزرگترین آسیب و تهدید برای تولید داخلی است.

وی افزود: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار انواع کالای قاچاق وارد کشور شده که بیانگر میزان آسیب‌های واردشده به اقتصاد و تولید کشور است.

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی  با اشاره به دلایل وقوع پدیده قاچاق و نتایج و تبعات منفی آن در ابعاد گوناگون، گفت: تأثیر قاچاق بر کاهش تولید ناخالص ملی کاملاً محسوس است و این پدیده سبب می‌شود که انگیزه سرمایه‌گذاری مولد نیز کاهش یابد.

رزمی، قاچاق کالا را تشدیدکننده بیکاری دانست و گفت: براساس برآوردهای کارشناسی، هر یک میلیارد دلار قاچاق موجب بیکاری حدود یکصد هزار نفر می‌شود که همین موضوع بستر شکل‌گیری ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی درخصوص راهکارهای مقابله با پدیده قاچاق نیز گفت: تقویت فرهنگ عمومی و تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی، تولید کالاهای باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی، بالا بردن هزینه قاچاق برای قاچاقچیان، استفاده از مدیران پاک‌دست و فسادستیز و راه‌اندازی سامانه‌های کنترلی و رهگیری کالا از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با این پدیده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری بر پیشگیری و اتخاذ شیوه‌های علمی و فناورانه است، افزود: استقرار سامانه‌های هوشمند و اجرای طرح شناسه رهگیری کالا، تجهیز گمرکات به دستگاه ایکس‌ری، پلاک‌دار کردن ماشین‌های کشاورزی، سامان‌دهی صرافی‌های غیرمجاز و ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی ازجمله اقدامات ستاد در راستای پیشگیری است.

رزمی ادامه داد: در حوزه مقابله هم تشدید اقدامات نظارتی، اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها، کنترل موثر مرزها و ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در مراجع قضایی در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول