اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ترور ابزار سیاست ملی آمریکا / منافقین سلاح آمریکا علیه ایران

هیبت الله نژندی منش گفت: آمریکا از منافقین به عنوان یک سلاح علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد و آمریکا و به طور اخص آلبانی کنوانسیون پناهندگی در مورد این گروهک را نقض کردند.

ترور ابزار سیاست ملی آمریکا / منافقین سلاح آمریکا علیه ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس؛ صبح امروز نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی  و تروریسم» به همت موسسه صیانت از حقوق زنان در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر در سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهناز رشیدی استاد دانشگاه و دبیر این نشست با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری ایران ایر در سال ۱۳۶۷ و شهادت ۲۹۰ نفر از مسافران این هواپیما به هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: نام گذاری این هفته ابتکاری از سوی مقام معظم رهبری است و ما در هفته بین ششم تیر تا دوازدهم تیر با اقدامات تروریستی آمریکا در کشورمان مواجه هستیم.

وی ادامه داد:‌ در این بازه زمانی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد سوء قصد قرار گرفتند. همچنین بمب‌گذاری در مقر شهدای هفتم تیر، حمله شیمیایی به سردشت، شهادت شهید صدوقی و سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران از دیگر اقدامات تروریستی است که با حمایت آمریکا انجام شده است.

 این استاد دانشگاه افزود: به فرموده مقام معظم رهبری افشای چهره واقعی آمریکا از جمله مهمترین مصادیق جهاد تبیین است. آمریکا با وجود اینکه امروز بزرگترین ناقض حقوق بشر است، پرچمدار حقوق بشر نیز هست و ما موظف به تبیین هستیم تا این رفتار دوگانه را به همه به نمایان کنیم.

 رشیدی با اشاره به برگزاری همایش هشتم تیر توسط موسسه صیانت از حقوق زنان که به بازخوانی مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا پرداخته شده بود گفت: این همایش دو پنل تخصصی نیز دارد که اولین همایش آن ششم تیر ماه در خبرگزاری تسنیم انجام شد و پنل دیگر امروز برگزار می‌شود که با حضور دکتر حسینی و دکتر نژندی منش به بررسی حقوق بشر آمریکایی و تروریسم می‌پردازیم.

 وی اظهار داشت: همانطور که مشخص است حقوق بشر و تروریسم رابطه معکوسی با هم دارند. نقض حقوق بشر و تضعیف قانون به موجب تروریسم به وجود می‌آید و آمریکا به به دلیل حمایت از تروریست‌ها در سراسر جهان بزرگترین ناقض حقوق بشر است و آنها به بهانه جنگ با تروریست در حال نقض مداوم حقوق بشر هستند که این نقض حقوق بشر به بازداشت‌ها قتل‌های خودسرانه و تشکیل زندان‌های مخوف در سراسر جهان منجر شده است.

رشیدی گفت: آن‌ها مفاهیم جدید حقوقی مثل ترور هدف مند را بازسازی کرده‌اند که هدفشان نه تنها مقابله با تروریسم بلکه پیشبرد اهداف خود با روش‌های تروریستی است. آن‌ها پیش و پس از انقلاب جنایات متعددی را علیه ایران انجام داده‌اند. قبل از انقلاب با تشکیل ساواک و ترور مخالفان و انجام کودتای ۲۸ مرداد منافع حقوق بشری ملت ایران را نقض کرد پس از انقلاب نیز با طراحی کودتاها و عملیات‌های نافرجام و استفاده از فضای کنسولی کشورها بر علیه ایران و همچنین تحریم‌های یکجانبه و تهدید و توقیف کشتی‌های ایرانی، مستقیم یا غیر مستقیم باعث اشاعه ترور و وحشت شده‌اند و بارزترین و بزرگترین این ترورها شهادت شهید سلیمانی است که مصداق بارز تروریسم دولتی در منطقه است.

وی در رابطه با اقدامات آمریکایی‌ها گفت: دو رویکرد آمریکا را بررسی می‌کنیم؛ نخست بررسی رویکرد آمریکا در رابطه با گروهک منافقین و دوم نقض حقوق بشر توسط امریکا با تاکید بر ترور حاج قاسم سلیمانی.

در ادامه این نشست هیبت الله نژندی منش استاد دانشگاه با اشاره به اقدامات آمریکا که تهدید صلح و امنیت بین‌المللی و زمینه سازنقض حقوق بشر است، گفت: آمریکا در راهبرد کلان خود از دو حادثه واقع شده در ماه سپتامبر استفاده کرد. یکی ترور رئیس جمهور این کشور در ۶ سپتامبر و دیگری حمله به برجهای دوقلو در ۱۱ سپتامبر و در هر دوی این اتفاق‌ها نقطه عطفی در حوزه سیاستگذاری داخلی و بین المللی آمریکا می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ترور رئیس جمهور آمریکا بهانه‌ای دست سیاستمداران آن داد که تغییرات و محدودیتهای جدی در داخل این کشور به خصوص درباره مهاجران اتخاذ کنند. همچنین در عرصه بین‌المللی و با بی‌توجهی به اصول بنیادی بنیادی اصول منشور ملل متحد می‌بینیم که بحث جنگ علیه تروریسم را به بهانه ۱۱ سپتامبر مطرح کردند نکته جالب این است که کشورها در توافق کرده‌اند که از توسل به زور مسلحانه بپرهیزند و در ماده ۵۱ منشور ملل متحد تنها دفاع مشروع، به صورت جمعی و فردی مجوز استفاده از ابزار مسلحانه را می‌دهد یا اینکه شورای امنیت آن را احراز کند یا اینکه اتفاقی علیه صلح بین المللی اتفاق افتاده باشد.

ترور ابزار سیاست ملی

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا ایده جنگ علیه تروریسم را مطرح می‌کند و این نشان می‌دهد که توجهی به تعهداتش در منشور ملل متحد ندارد و خودش را فراتر از سازمان ملل می‌داند. خودش جنگ علیه تروریسم را شروع می‌کند و این بهانه ایست برای رسیدن به اهداف خود.

وی با بیان اینکه آنها در این جنگ‌ها دنبال چه اهدافی هستند، اظهار داشت: نباشد آمریکا و اسرائیل ترور را ابزار سیاست ملی خود قرار داده‌اند و با استفاده از جنگ به عنوان ابزار در کشورهای دیگر اعمال نفوذ می‌کنند. هرچند که هزینه جنگ در بعد مادی و معنوی زیاد است اما آنها ترجیح می‌دهند که از این ابزار برای پیشبرد سیاست‌های ملی و فراملی خود استفاده کنند. البته در جاهایی از کانال‌های مشخص اراذل و اوباش در داخل کشورها اقدام به قتل ترور و تغییر حکومت می‌کنند و چون اثبات این دخالت‌ها از نظر حقوقی دشوار است.، این شیوه محبوبب آن‌ها شده است.

منافقین سلاح آمریکا علیه ایران هستند

این استاد دانشگاه گفت: یکی از ابزارهای که آمریکا در کشور ما استفاده کرد فرقه منافقین است. گروهک تروریستی که از سوی خود ایالات متحده و کانادا و اسرائیل و استرالیا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی به عنوان گروهک تروریستی شناخته شده بود.

وی ادامه داد: اما زمانی که بحث حمله به عراق مطرح شد رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند که عراق پناهگاهی برای تروریست‌ها است و چه گروه‌های تروریستی جز منافقین در آن کشور وجود داشت؟ کمپ اشرف مهمترین پناهگاه این گروهک در عراق بود آنها از سال ۱۹93 گروهک منافقین را جزء تروریست‌ها اعلام کرده بودند و سال ۲۰۰۳ می‌خواستند سرنوشت این گروهک را تعیین تکلیف کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وزیر خارجه وقت آمریکا بر این نظر بود که این گروه همچنان در لیست تروریست‌های آمریکا باقی بماند اما آنها در سیاست فقط به یک مسئله توجه دارند و آن منافع آمریکا و صهیونیست است و اگر این گروه همچنان تروریست تلقی می‌شد برای آنها نفعی نداشت به همین جهت آنها از منافقین به عنوان یک سلاح علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند. چون می‌دانستند دولت جدید عراق در نهایت این گروهک را قلع و قمع خواهد کرد.

نژندی منش گفت: بین حقوقدانان آمریکا این نکته را مطرح کردند که منافقان را به عنوان اسیر جنگی بپذیرند و همین کار را هم کردند. نکته قابل توجه این است که در کنوانسیون سال ۱۹۵۱ درباره وضعیت پناهندگی به کشورهای دیگر آمده است کسانی که متقاضی پناهندگی هستند نباید مشمول جنایت علیه صلح شده باشند در حالی که منافقان در عملیات مرصاد جنایت جنگی علیه کشور خود انجام داده بودند همچنین هرگونه اقدام بر علیه اصول بشر دوستانه ملل متحد که طبیعتاً اقدامات منافقین برخلاف اصول بشردوستانه منشور ملل متحد بود، شامل این وضعیت می‌َشد.

نقض کنواسیون پناهندگی توسط آمریکا و آلبانی

وی افزود: هم آمریکا و به طور اخص آلبانی کنوانسیون پناهندگی را نقض کردند و به کسانی که ناقص اصلی کنوانسیون‌های حقوق بشری سازمان ملل بودند پناهندگی دادند که مسئولیت آن بر آلبانی و به تبع دولت آمریکا است. بر اساس سیاست‌های آمریکا درباره منافقین اینها در آلبانی رها نشده‌اند و هر ساله مسئولان بلند پایه آمریکا و انگلیس به آنجا می‌روند، سخنرانی می‌کند و کمک مالی به آن هم می‌دهند.

این استاد دانشژاه گفت:‌ نیویورکر در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۲ با عنوان مردان ما در ایران به منافقین می‌پردازد و مطرح می‌کند که در مرکز نوادا در آمریکا قسمتی از آن به منافقین اختصاص داده شده و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ منافق در حوزه فناوری نوین در این مرکز آموزش تخصصی می‌بینند. منافقان به عنوان سلاح در اختیار آمریکا و اسرائیل هستند.

وی بیان کرد: عملیات‌ها در موساد برنامه ریزی و اجرایش با منافقین است. هرچند منافقین و مقامات آمریکایی انکار می‌کنند اما بین سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ حداقل پنج دانشمند هسته‌ای ایران توسط این گروهک تروریستی شد. همچنین این گروه به دلیل پولشویی هایی برای سیاستمداران آمریکایی و اروپایی انجام می‌دهد در کشورهای آلمان فرانسه و انگلیس دادگاهی شده‌اند و پرونده پولشویی دارند و حضور آنها در این کشورها ممنوع شده است.

نقض حقوق بشر در کمپ‌های منافقان

وی افزود: بولتون که یک ضد ایرانی تمام عیار است در هر بار سخنرانی حداقل ۴۰ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کند. در انگلستان و آمریکا هم این گروهک مورد حمایت همه جبهه‌های سیاسی است. در آمریکا فرقی در مواضع حمایت بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها وجود ندارد و دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا به منافقان به عنوان سلاح نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته جالب‌تر اینکه از سوی دیگردیده بان حقوق بشر در چند گزارش مفصل به نقض حقوق بشر در داخل این فرقه اشاره کرده که هم در اشرف و هم در آلبانی آنها خودشان حقوق بشر را بر علیه خودشان نیز نقض می‌کنند که یک نمونه آن جدا کردن فرزندان از والدینشان است. همچنین حبس‌های طولانی مدت مخالفان در سلول‌های انفرادی. اما چون آمریکا رویکرد گزینشی و استفاده ابزاری به حقوق بشر دارد، اقدامی انجام نخواهد داد.

این استاد دانشگاه گفت: مورد دیگر گزارش دیوان کیفری درباره جنایات نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان و در خارج این کشورعلیه غیرنظامیان افغانستانی بود که متهم اصلی آن آمریکا بود اما ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هر کس در تحقیقات علیه آمریکا و هم‌پیمانانش یعنی اسرائیل همکاری کند اقدام علیه امنیت ملی آمریکا تلقی می‌شود و مجرم است و به دنبال آن آنها دیوان بین المللی کیفری را تحریم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مقامات این دیوان نیز تحریم می‌شوند. شورای امنیت و سازمان ملل وقتی مهم هستند که به حیاط خلوت آمریکا کار نداشته باشند در حالی که دیوان بین‌المللی کیفری وظیفه‌اش این است که جرم را پیگیری کند آمریکا در ۱۲۰ کشور نیروی نظامی دارند و اینها از اینکه نیروهای آنها علت جنایاتشان محاکمه حقوق‌بشری شوند، می‌ترسند و خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند.

نژندی منش با اشاره به اینکه چرا آمریکا گروه تروریستی تأسیس می‌کند گفت: تهدید ساز، ی محدود کردن وتحت کنترل گیری امور از اهداف آمریکا در ساخت گروه‌های تروریستی است. آن‌ها چون از جامعه اسلامی می‌ترسند، چند به ظاهر مسلمان مثل القاعده را اجیر می‌کنند تا به جای آنها به ترور و اعمال نفوذ بپردازد.

وی گفت: در سال ۱۹۸۶ القاعده را به وجود آوردند تا بر علیه شوروی فعالیت کنند و بهترین موشک‌های آمریکایی را در اختیار آنها قرار دادند اما بعد از مدتی می گویند آنها تروریسم هستند و با ابزار رسانه، اسلام هراسی را به واسطه این گروهک‌های حود ساخته دنبال می‌کند و در نتیجه مسلمانان و گروه‌های اسلامی طرد می‌شوند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد:‌آن‌ها گروه‌های تروریستی را با هدف مشغول کردن کشورهای مخالف به این گروه‌ها تشکیل می‌دهند و بعد با نا آرام کردن منطقه توسط این گروه‌ها لشکرکشی می‌کنند تا هم قدرت خود را به نمایش بگذارند و همان گروهک را نابود کنند و خود را به عنوان قهرمان تروریسم به ملت‌ها معرفی کنند. از وقایع این چنینی برای ایجاد نظم و تغییرات مطلوب خود استفاده کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه در مقابل این جریان ما ۱۷ هزار شهید بین‌المللی ترور داریم که نه در حوزه داخلی قانونی در حمایت از قربانیان تصویب شده است ونه در حوزه بین‌المللی کاری انجام شده. حداقل کار این است که با کشورهای همسایه که قربانی ترور آمریکایی شده‌اند کاری مشترک انجام دهیم. برای آمریکایی‌ها هدف وسیله را توجیه می‌کند و بشر و حقوق بشر فدای اهداف آنها هستند منشور ملل حقوق بین الملل هم ابزاری برای تأمین حقوق بین المللی آن‌ها هستند.

کسی پیگیر حقوق 17هزار شهید ترور کشورمان نیست

 در ادامه این برنامه محمدرضا حسینی با بیان اینکه ما ۱۷ هزار شهید ترور در کشورمان داریم که واقعاً کسی نیست که پیگیر حقوق این شهیدان باشد، از موسسه صیانت از حقوق زنان تشکر کرد که جهاد تبیین را در دستور کار خود قرار داده است ابراز امیدواری کرد که اهداف جنایتکارانه آمریکا در این نشست تبیین شود.

این استاد دانشگاه در ادامه به چرخه تولید تروریسم اشاره کرد و گفت: از جنگ جهانی دوم حقوق بشر به صورت اسناد حقوقی درآمد که در اعلامیه حقوق بشر ۱۹۴۸ آن را می‌بینیم. این حقوق قبلاً در حقوق داخلی کشورها مدنظر قرار گرفته بود ولی از آن پس در سطح بین الملل به عنوان منشوری درآمد.

وی گفت: ما نسلهای حقوق بشر را به سه نسل حقوق مدنی سیاسی فرهنگی و اجتماعی و توسعه تقسیم می‌کنیم و می‌بینیم که بین حقوق بشر و منافع بین‌المللی و استفاده از حقوق بشر به عنوان ابزار ترور ارتباط مستقیمی وجود دارد.

این استاد دانشگاه گفت: نسل یک حقوق بشر از کشورها تعهد منفی می‌گیرد که در امور سایر کشورها مداخله نداشته باشند اما می‌بینیم که آمریکا و متحدانش در این راستا با ایجاد فقر گرسنگی و تبعیض‌های ناروا در داخل یک کشور و با استفاده از ابزار تحریم و استفاده از گروه‌های فشار داخلی دولت یک کشور را ناکارآمد جلوه می‌دهد تا خود را به عنوان یک دولت ناجی معرفی کنند و با استفاده از حمایت از گروه‌های داخلی آن کشورها زمینه نفوذ و حضور را در کشورهای دیگر فراهم کنند و این بهانه‌ای برای تأمین حقوق مدنی و سیاسی مردم این کشورها است.

صدام ابزار آمریکا در منطقه بود

وی افزود: شروع بحران از اینجاست که آمریکایی‌ها با استفاده از فشارهای داخلی، دولتی را براندازی می‌کنند و خودشان به عنوان ناجی ورود پیدا می‌کند آنها به جای کمک به کشورها از تروریسم فرهنگی و اقتصادی و رسانه‌ای استفاده می‌کند تا زمینه حضور خودشان در آن کشور را فراهم کنند.

این استاد دانشگاه گفت: انقلاب‌های رنگی هم در ادامه همین تروریسم بین المللی است و در کشور ما هم بسیاری از این کارها را انجام داده‌اند که به لطف خدا تاکنون موفق نشده‌اند. انقلاب‌های رنگی زمینه‌ساز ورود و حضور آنها به عنوان ایجاد کننده دموکراسی است و بعد دولت سازی می‌کند و در همه این روند هر سه نسل حقوق بشر قربانی می‌شود.

حسینی گفت: اگر ما به مصادیق این نقض حقوق در منطقه برگردیم به عراق می‌رسیم که به محض شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران آنها از ابزار ترور علیه مسئولان بلند مرتبه کشور و فعالان انقلاب شروع کردند تا هرگونه صدای مخالفان علیه آمریکا در نطفه خفه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی به نتیجه مطلوب نرسیدند صدام را تحریک کردند و هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران شروع شد و دو کشور مسلمان را به جان هم انداختند بعد از جنگ که بازهم به نتیجه مطلوب خود نرسیدند صدام را تحریک به حمله به کویت کردند و همین اشغال کویت بهانه‌ای برای حضور مجدد آنها در منطقه شد.

حسینی گفت: آن‌ها کویت را پس گرفتند و ائتلافی درست کردند تا صدام را به جای خود بار بازگردانند. بعد از آن سوار بر جریان انرژی منطقه شدند و بحث برنامه نفت در برابر غذا را مطرح کردند. آن‌ها به بهانه تروریسم، سرمایه‌های اجتماعی و حقوق بشری را در همه کشورها نقض می‌کنند. کما اینکه پس از آن برای سرنگونی صدام اقدام کردند و در ائتلافی که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت عراق را اشغال کردند و پنج سال به این اشغالگری ادامه دادند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در سال ۲۰۰۸ موافقتنامه سوفا را با عراق امضا کردن. د چون حضورشان دیگر در این کشور معنا نداشت. بعد از ۲-۳ سال از کشور و مجلس عراق صداهای مخالف شنیده شد که باعث به وجود آوردن داعش شد که به وسیله داعش هم عراق هم ایران و هم سوریه و به معنای بهتر با هلال شیعی مبارزه کنند. بعد هم برای مبارزه صوری با داعش دوباره وارد منطقه شوند و خود را ناجی مردم معرفی کنند.

حاج قاسم شهید شد چون داعش را از بین می‌برد

وی افزود: آن‌ها لباس مبارزه با داعش بر تن می‌کردند و در عین حال داعش را تجهیز می‌کردند آنها از سال ۲۰۱۳ مبارزه با داعش را شروع کردند در حالی که خودشان باعث شکل گیری داعش شده بودند در اینجا بود که هم سوریه و هم کردستان عراق از ایران خواستند که وارد شود و نیروهای مسلح ما در سوریه و عراق بر علیه داعش وارد شدند. مسلم است که آنها چرا حاج قاسم سلیمانی را شهید کردند چون داعش خودساخته آن‌ها را از بین می‌برد.

حسینی اظهار کرد: نکته مهم اینکه آمریکایی‌ها به عمد در کنوانسیون‌های متعددی که تا سال ۲۰۰۱ داشتند، در هیچ یک به بحث تروریسم اشاره نکرده بودند تا از این مبحث سوء استفاده کنند. اما در سال ۲۰۰۷ سپاه قدس را وارد لیست تروریستی کردند و در سال ۲۰۱۸ کل مجموعه سپاه و شاغلان آن را وارد لیست تحریم‌های خود کردند.

وی افزود: آن‌ها نمی‌خواستند داعش از بین برود و در نتیجه کسی را که می‌خواست داعش را از بین ببرد شهید کردند. چون داعش قرار است سیاست‌های آمریکا در منطقه را اجرا کند و به همین دلیل است که ما در جمعه ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ با خبر وحشتناک شهادت حاج قاسم سلیمانی از خواب بیدار شدیم.

 آمریکا برای ترور حاج قاسم قوانین داخلی خود را هم نقض کرد

این استاد دانشگاه گفت: در این اقدام تروریستی آنها چند محور نقض حقوق بشری انجام دادند. اول نقض موازین حقوق بشری که نقض حقوق حیات یک فرد است. دوم ترور فرا قضایی که نقض حقوق مدنی و سیاسی که دومین اصل قواعد بین الملل است.

وی ادامه داد: سوم نقض حریم کشور عراق که خلاف موافقتنامه عراق با آمریکا بود. سوم نقض کنوانسیون مصونیت افراد دیپلماتیک. چهارم نقض کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو درباره عدم پرواز پهپادی در کشورهای دیگر است که در مخاصمات بین الملل به کارگیری سلاح‌های پهبادی ممنوع است. این که آنها از یک کشور دیگر بلند می‌شوند با روش‌های خدعه آمیز مجوزپرواز پهباد بدون سلاح می‌گیرد اما از سلاح در آن پهپاد استفاده می‌کنند، نیز نقض کنوانسیون‌های حقوق بشری است.

وی افزود: همچنین آنها حقوق داخلی و قانون خود را نیز نقض کرده‌اند چون ترامپ بدون اطلاع کنگره اقدام به ترور شهید سلیمانی کرد و آنها در حقوق داخلی خود نیز اجازه ترور مقامات کشورها را ندارند همچنین نقض حقوق داخلی عراق نیز با پرواز بر مناطق پرواز ممنوع عراق و نهایتاً کتمان حقیقت توسط این دولت همه از موارد نقض قوانین و حقوق بین الملل است.

حسینی به چرخه تولید وحشت و ترور توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: پرونده شهادت حاج قاسم همچنان در جریان است اما در سالهای اخیر کمی کمرنگ شده است و باید مطالبه گری بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد و باید مسئولیت کیفری عاملان و آمران و مباشران این اقدام احقاق شود.

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم که دو گفتمان جدید حقوق بشری را به وجود بیاوریم و نباید صرفاً رفتار منفعلانه داشته باشیم. نخست شکل گیری دکترین حقوق بین الملل مقاومت که ما با یک حرکت پیش دستانه حقوق مقاومت را تبیین و معرفی کنیم و دوم تبیین تروریسم دولتی است که آمریکا به شدت از این مسئله نیز فراری است. همچنین تدوین حقوقی تحریم‌ها به مثابه جنایت علیه بشریت دیگر مسئله این است که حقوقدانان کشورم در حوزه بین‌الملل باید به جد آن را پیگیری کنند.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول