اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

اُفت شدید آب‌های زیر زمینی در بوشهر/ تابستان پرتنش در راه است

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: بارندگی و حجم سفره‌های آب زیر زمینی کاهش یافته است و روند کاهشی سطح آبخوان‌های قابل بهره برداری استان بوشهر همانند آنچه در دو دهه گذشته رخ داده ادامه دارد و آورده تمام آبخوان‌های استان منفی است.

اُفت شدید آب‌های زیر زمینی در بوشهر/ تابستان پرتنش در راه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، امید آزادی جو مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر امروز ظهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: به موازات کاهش شدید بارش‌ها، حجم برداشت از آب زیرزمینی به واسطه افزایش سطوح زیرکشت، افزایش برداشت، انتقال آب و کف شکنی و دیگر تخلفات به شدت افزایش یافته و همگی سبب اُفت سریع سطح آب و شوری بیشتر آبخوان‌ها شده است.

وی گفت: بیشترین اُفت در بازه زمانی اعلام شده، به ترتیب در آبخوان‌های دشت پلنگ و لاور به میزان ۱.۳ و ۱.۱۴ متر بوده است؛ دشت‌های شهرستان دیر و کنگان نیز افتی بین ۵۰ تا ۷۵ سانتیمتر تجربه کرده‌اند و در اردیبهشت ماه نیز آبخوان‌های شهرستان جم به میزان ۳۲ سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: متوسط اُفت آب زیرزمینی دشت‌های شهرستان دشتستان مثل پشت پر، خون، فاریاب، بوشکان و دهرود – تنگ ارم حدود ۰.۵ متر بوده و این رقم در شهرستان تنگستان و در دشت اهرم در حدود ۳۰ سانتیمتر است.

آزادی جو یادآور شد: بارندگی و حجم سفره‌های آب زیر زمینی کاهش یافته است و  روند کاهشی سطح آبخوان‌های قابل بهره برداری استان بوشهر همانند آنچه در دو دهه گذشته رخ داده ادامه دارد و آورده تمام آبخوان‌های استان منفی است.

وی بیان کرد: در همین دوره میانگین اُفت برای همه آبخوان‌های شور و شیرین استان، ۱۰ سانتیمتر افت اندازه گیری شده و این در حالی که ماه‌های پرتنش تابستان در پیش بوده و برداشت آب زیرزمینی و تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به ظرفیت و پتانسیل ذخیره آبی زیرزمینی استان در حال افزایش و استمرار است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول