اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

رشد ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی در بهار امسال‌

بهار امسال ارزش صادرات غیرنفتی ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل، با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

رشد ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی در بهار امسال‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت سیزدهم در 10 ماه فعالیت خود اقدامات متعددی را در زمینه‌های مختلف‌ انجام داده است که یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت به مساله امور اقتصادی باز می‌گردد.

در زمینه فعالیت‌های اقتصادی دولت نیز در برخی حوزه‌ها مانند تجارت خارجی، خودرو و بورس اقدامات مهمی صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه ‌تجارت خارجی غیرنفتی کشور، در سه‌ ماهه نخست امسال ۲۵.۵ میلیارد دلار شد که ۱۹.۵ درصد بیشتر از رقم مدت مشابه سال قبل بود.

با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در سه ماهه سال جدید، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد.

در سه ماهه امسال ارزش صادرات غیرنفتی ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

واردات ایران در این مدت نیز  به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

* تحویل 246 هزار خودرو در سه ماهه ابتدایی سال

وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما روند قابل قبولی دارد، به عنوان مثال تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است.

در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

* اقدامات دولت سیزدهم در مدیریت بازار سهام

‌در سال پایانی حضور دولت دوازدهم، شاهد وضعیت بی ثبات و هیجانی در بازار سهام بودیم و تنها به عنوان یک نمونه شاخص کل بورس سقوط یک میلیون واحدی را تجربه کرد، همین عامل اعتراض‌های مختلف‌ اقتصادی و اجتماعی را در پی داشت.

این در حالی است که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، بازار سهام در یک فضای منطقی قرار گرفته است. بر این اساس از زمان استقرار دولت سیزدهم شاخص کل بورس رشد متناسب با شرایط کلان اقتصاد کشور داشته است.

دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بورس، اقدامات مختلفی برای کنترل هیجانات کاذب در بازار انجام داده‌اند. اقدامات انجام شده در مجموعه وزارت اقتصاد و سازمان بورس منجر به کنترل فضای کلی بازار و ایجاد یک محیط نسبتا پیش‌بینی‌پذیر برای فعالان بازار سرمایه شده است.

 یکی دیگر از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، الزام شرکت‌ها به پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام بود. این اقدام موجب شد چهار هزار میلیارد ریال در جیب 2 میلیون و نهصد هزار سهامدار قرار گیرد.

شاخص کل بورس در 12 مرداد 1400 که روز آخر دولت قبل بود یک میلیو ن و 375 هزار واحد (1375647) بود و روز 8 تیر 1401 به یک میلیون و 513 هزار واحد (1513717) رسید یعنی حدود 10 درصد رشد کرد. البته مردم یادشان نرفته که در یک سال پایانی دولت قبل شاخص بورس از دو میلیون واحد تقریبا تا نصف سقوط کرد.

انتهای پیام/ ت 45

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول