اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سبقت نیروی هوایی یونان؛ جایگزینی «اف-35 لایتنینگ» با فانتوم

نیروی هوایی یونان در گامی رو به جلو و در تقابل با ترکیه قصد دارد شمار قابل توجهی جنگنده نسل پنجم «اف-35 لایتنینگ» از آمریکا خریداری کند.

سبقت نیروی هوایی یونان؛ جایگزینی «اف-35 لایتنینگ» با فانتوم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با واکنش مثبت آمریکا به نوسازی جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» نیروی هوایی ترکیه، یونان نیز خواستار خرید شماری جگنده نسل پنجم از ایالات متحده شد.

به نوشته شماره شنبه وبگاه «ارو تایمز» «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان هنگام سخنرانی در نشست سران ناتو در «مادرید» در روزهای گذشته گفت که یونان نامه درخواستی برای خرید جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵ لایتنینگ» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را به آمریکا ارسال کرده است.  

به گفته میتسوتاکیس، یونان قصد دارد ۲۰ جنگنده اف-۳۵ خریداری کند و ۲۰ فروند دیگر نیز به عنوان گزینه دیگر در نظر گرفته می‌شود. انتظار می‌رود که این جنگنده‌ها سال ۲۰۲۷ به دست نیروی هوایی یونان برسند.

بر اساس این گزارش، یونان از سال ۲۰۰۹ در حال بررسی خرید اف-۳۵ بوده، اما به دلیل وضعیت مالی بارها این سفارش به تعویق افتاده است. انتظار می‌رود جایگزین جنگنده‌های قدیمی «فانتوم اف-4» (شبح) ساخت شرکت آمریکایی «مک‌دانالد داگلاس» یونان شود که در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی تحویل داده شد.

 اف-۳۵ لایتنینگ۲ یک جنگنده چند منظوره تک سرنشین و رادار گریز برای پرواز در همه شرایط آب و هوایی و ماموریت‌های برتری هوایی است.

یونان در سال‌های اخیر به شدت در حال نوین ‌سازی نیروی هوایی خود بوده است و به شرکت فرانسوی «رافال» از فرانسه سفارش داده است تا ناوگان «میراژ-۲۰۰۰» خود را  بروزرسانی  کند. این کشور قصد دارد ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ خود را نیز بروز رسانی کند.

این در حالی است که یک مقام ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)  چهارشنبه  گذشته تایید کرد که ایالات متحده به طور کامل از نوسازی ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» ترکیه حمایت می‌کند.

 «سلست والاندر» معاون  وزارت دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل، گفت که آمریکا به طور کامل از طرح‌های نوسازی ترکیه برای ناوگان اف-۱۶ این کشور حمایت می‌کند. این اظهارات ساعاتی پس از موافقت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با لغو تهدید وتو برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو  بیان شد.

والاندر افزود: «این طرح‌ها باید از طریق فرآیند قرارداد انجام شوند، ایالات متحده از نوسازی ناوگان جنگنده ترکیه حمایت می‌کند، زیرا این به امنیت ناتو کمک می‌کند. قابلیت‌های دفاعی قوی ترکیه به دفاع قوی ناتو کمک می‌کند.» (جزئیات بیشتر)

چندی قبل در اقدامی بی سابقه،  جنگنده‌های «اف-۱۶» نیروی هوایی ترکیه  نزدیک شهر بندری «آلکساندروپولی» در شمال شرقی یونان شدند.  در این ماموریت ۲ فروند جنگنده اف-۱۶ ترکیه حریم هوایی یونان را نقض کردند و به ۲.۵ مایل دریایی (۱.۶ کیلومتری) شهر بندری آلکساندروپولی در شمال شرقی یونان رسیدند. به دنبال این حادثه  آتن سفیر ترکیه در یونان را احضار و مراتب اعتراض خود را تقدیم سفیر ترکیه کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول