اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سازمان ملل خواستار مشارکت زنان در حکومت آینده افغانستان شد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار گفتگوی طالبان با زنان افغانستان برای احیای حقوق اساسی این قشر از جامعه این کشور شد.

سازمان ملل خواستار مشارکت زنان در حکومت آینده افغانستان شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر این سازمان، خواستار مشارکت زنان در حکومت آینده افغانستان شد.

ریچارد بنت، در این نشست گفته است که از آگوست ۲۰۲۱ به‌این طرف، نگرانی‌ها در مورد وضعیت زنان در افغانستان و محدودیت بر حقوق آنها مطرح بوده است.

وی از طالبان خواسته است تا گفت‌و‌گوی معناداری را با زنان افغانستان برگزار کند و به آنها اجازه دهند تا در زندگی مدنی، سیاسی و اقتصادی مشارکت کامل داشته باشند.

بنت تأکید کرده است که طالبان همچنین باید به همه حقوق زنان و دختران برای تحصیل در تمام سطوح احترام بگذارند و مدارس را به‌روی دختران باز کنند.

از طرف دیگر، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفته است از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، زنان و دختران در افغانستان از حقوق خود محروم شده‌اند.

وی می‌گوید که آینده‌ زنان و دختران افغانستان بدون تغییرات معنادار حتی از وضعیت کنونی تاریکتر خواهد شد.

باشله تأکید کرده است که جامعه جهانی شاهد طرد تدریجی زنان و دختران از عرصه عمومی و ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک علیه آنها بوده است.

وی گفته است که طالبان به تعهدات افغانستان تحت معاهدات بین‌المللی، از جمله تعهد به رفع تبعیض علیه زنان و تضمین حق آنان برای مشارکت برابر پایبند باشند.

باشله اضافه کرده است: «امروز، دوباره از طالبان می‌خواهم که این درخواست‌های زنان برای نشستن بر سر میز را بپذیرند و در گفت‌وگوی معنادار شرکت کنند.»

فدریکو ویلگاس، رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفته است که تبعیض علیه زنان یکی از قدیمی‌ترین موارد نقض حقوق بشر بوده و بیش از نیمی از بشریت را تحت تأثیر قرار داده است.

وی گفته است که بحث فوری شورای حقوق بشر در حالی برگزار می‌شود که در زمینه دستاوردها در مورد حقوق زنان و دختران در سراسر جهان، از جمله در افغانستان پسرفت صورت گرفته است.

شورای حقوق بشر در ادامه گفته است که زنان و دختران در افغانستان با نقض سیستماتیک حقوق خود مواجه بوده‌اند که مستقیماً ناشی از اتخاذ تدابیر و سیاست‌های طالبان است.

این شورا افزوده است که مشارکت کامل، برابر، مؤثر و معنادار همه زنان و دختران در تمام عرصه‌های زندگی در افغانستان برای صلح پایدار و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی ضروری است. همچنین احترام به حقوق زنان و دختران، شرط تحقق همه حقوق بشر در افغانستان است.

شورای حقوق بشر گفته است که نیاز مستمر به تضمین حاکمیت قانون، آزادی‌های اساسی و حقوق بشری شهروندان افغانستان از جمله کودکان و دختران و ایجاد یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقلیت‌ها وجود دارد.

این شورا تأکید کرده است که وضعیت انسانی وخیم در کشور باید مورد توجه جامعه بین‌المللی باشد و مردم افغانستان را نباید در مواجهه با این مشکلات بی‌سابقه تنها گذاشت.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول