اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

105 واگن تولید داخل روی ریل قطار شهری/ انبوه‌سازی قطار ملی در سال جاری

کمبود واگن در مترو داریم. بخشی عمده‌ای از واگن ها وارداتی بود. در داخل کشور قطار ملی تولید شد و به گفته مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه در سال جاری انبوه‌سازی قطار ملی آغاز می‌شود.

105 واگن تولید داخل روی ریل قطار شهری/ انبوه‌سازی قطار ملی در سال جاری

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، قطار ملی مترو یک طرح بزرگ ملی است.بیش از 85 درصد این طرح داخلی است و گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته شد.

طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درب‌ها، دکوراسیون داخلی و هوشمند سازی سیستم اطلاع رسانی داخل واگن‌ها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

ساخت قطار ملی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شرکت‌های مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی به نام‌های شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو، براساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از ۳ نسل واگن‌ها  انجام شد. تست گرم این قطار انجام شده و قرار است به تولید انبوه برسد.

در مرحله بعد و به دنبال تأمین منابع مالی لازم، تولید قطار ملی مترو که نمادی از خودباوری و خلاقیت نیروهای متخصص داخلی است، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بسیاری از واگن های مترو نیازمند اورهال و بازسازی است. مدیریت شهری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده است.ساخت قطار تولید داخل از دیگر برنامه هاست. واگن قطار ملی تولید شده و قرار است به انبوه سازی برسد.

قرار است 105 دستگاه واگن در داخل کشور تولید شود/به دنبال انبوه سازی هستیم

مسعود درستی مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تولید انبوه قطار ملی به خبرنگار فارس گفت: قرار است 105 دستگاه واگن در داخل کشور تولید شود البته باید استاندارهای لازم در این زمینه رعایت شود.

برای تولید قطار در داخل مشاور بین المللی گرفته ایم/ در سال جاری استارت انبوه سازی قطار تولید داخل زده می شود

وی ادامه داد: به دنبال انبوه سازی دراین زمینه هستیم .قطار ملی که ساخته شده 85 درصد آن تولید داخل است و البته اجزا دارای استاندارهای لازم است و باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و باید بر روی فرایند ساخت صحه گذاری شود.

وی با بیان اینکه برای تولید قطار در داخل مشاور بین المللی گرفته ایم، گفت: این مشاورین در ایران هستند و در حال کنترل فرایند هستند و اگر کار تمام شود به تولید انبوه می رسیم. به احتمال زیاد در سال جاری استارت انبوه سازی قطار تولید داخل زده می شود.

قرارداد خرید 630 دستگاه واگن در دوره قبل مدیریت شهری بسته شد اما کار در مرحله پیش قرارداد متوقف شد. در این دوره مدیریت شهری، موضوع در حال پیگیری است تا این قطارها خریداری و وارد ریل شود.
 «سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران در این باره می گوید: خرید ۶۳۰ دستگاه واگن در ۸ سال دولت آقای روحانی مطرح شد که با عدم تحقق حتی یک دستگاه واگن، به تاریخ پیوست و دراین دوره مدیریت شهری موضوع در حال پیگیری است.

 ایمنی تردد حمل‌‌و‌نقل ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: واقعیت این است که امروز تأمین واگن برای خطوط مترو، از نان شب برای شهر و شهروندان واجب‌تر است.

تشکری گفت که ایمنی تردد حمل‌‌و‌نقل ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همانگونه که همه اطلاع دارند قطعات یدکی موجود در حمل‌و نقل درون‌شهری پایتخت در انبارهای شرکت بهره‌برداری مترو در سالیان اخیر مورد استفاده قرار گرفته  و متاسفانه اقدام اثربخشی به منظور خرید و شارژ انبارهای مترو صورت نگرفته بود.

تامین ۱۱۳ دستگاه واگن از محل واگن ملی با اعتبار ۷۷ میلیون یورو را از دیگر برنامه‌های قرارگاه حمل نقل عمومی است.مجتبی شفیعی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید:  از دهه ۵۰ تهران با ترافیک و آلودگی هوا مواجه بوده است و هیچ زمانی شرایط مطلوبی نداشته است.

 تعداد کل واگن مترو ۱۵۲۱ دستگاه است/توسعه حمل و نقل پاک و مدیریت تقاضا

وی با اشاره به تجربه جهانی سه رویکرد راهبردی، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل پاک و مدیریت تقاضا را به عنوان سه رویکرد موثر در مدیریت ترافیک عنوان کرد.

معاون حمل و نقل عمومی شهردار تهران بیان کرد: تعداد کل واگن مترو ۱۵۲۱ دستگاه است که از این تعداد ۲۶۰ واگن دو طبقه، ۶۶ لوکوموتیو و  ۱۱۹۵ واگن یک طبقه داریم.در حال حاضر سر فاصله خطوط، ۳/۵ دقیقه است،: برای رسیدن به سر خط دو دقیقه، ۱۴۶۷ واگن کسری داریم. در حال حاضر/۲۴۴/۵ کیلومتر خط مترو با تعداد ۱۴۳ ایستگاه فعال هستند.

 پیگیری انجام قرار دارد ۶۳۰ واگن مترو با ۱۱۷ میلیون یورو از برنامه‌های قرارگاه است 

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ، پیگیری انجام قرار دارد ۶۳۰ واگن مترو با ۱۱۷ میلیون یورو از برنامه‌های قرارگاه است که تاکنون جلساتی در خصوص با معاون اول ریاست جمهوری انجام و مقرر شده است که وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه نامه‌ای ارسال کنند تا وزارت نفت از محل پول نفت این قرارداد را تامین کند.

وی همچنین قرارداد تامین ۱۱۳ دستگاه واگن از محل واگن ملی با اعتبار ۷۷ میلیون یورو را از دیگر برنامه‌های این قرارگاه عنوان کرد و گفت: قرار است اعتبار این قرارداد با تهاتر نفت عملیاتی شود.

مدیریت شهری در بودجه سال جاری توجه ویژه ای به توسعه حمل ونقل عمومی کرده است. پرویز سروری  نائب رئیس شورای شهر تهران  در این باره می گوید: در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تلاش کردیم نگاهی تحولی به شهرداری و مدیریت شهری به وجود بیاوریم و مخروط بودجه بندی را تغییر دهیم تا اولویت های بودجه را در مناطق جنوبی تهران تحقق بخشیم و این یعنی بیشترین سطح خدمات ۱۴۰۱ برای کاهش فاصله شمال و جنوب تهران است و ما در این مدت کوتاه نیز توانستیم بخش قابل ملاحظه ای از این برنامه را محقق کنیم.

برای سال  ۱۴۰۱  طبق تعهدات دولت، موضوع حمل و نقل در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی پر رونق خواهد بود

وی در خصوص سیستم حمل ونقل عمومی به فارس می گوید: برای تهرانی که دچار کمبود وسایل و تجهیزات حمل و نقل است، تا پایان سال ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را به ظرفیت  ناوگان اتوبوسرانی اضافه  کرده‌ایم  و از همین روی برای سال  ۱۴۰۱  طبق تعهدات دولت، موضوع حمل و نقل در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی پر رونق خواهد بود و این تلاشی است برای کاهش آلودگی و افزایش ظرفیت های حمل و نقل عمومی پایتخت.

به گفته سروری،  با تلاش شورا و اقدامات شهرداری سالی پر از موفقیت و خدمت را به مردم عزیز تهران ارائه خواهیم کرد و این امیدیست که در سال ۱۴۰۱ به تحقق خواهد نشست چون نمایندگان در شورای اسلامی  شهر عزم خود را برای نظارت مستمر وهدایت دقیق و اعمال حمایت های جدی جزم کرده اند تا زمینه های تحقق وعده بودجه ۱۴۰۱ و شعارهای انتخاباتی را محقق کنند.

بر اساس این گزارش، برای رفع آلودگی هوا و ترافیک باید سیستم حمل ونقل عمومی توسعه یابد و در این زمینه باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد. اورهال واگن ها صورت گرفته و قرار است تعدادی اتوبوس جدید هم وارد شود. از سوی دیگر انبوه سازی قطار ملی در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول