اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

کامرانی فر: هیچ وفت از دبیرکلی به دپارتمان داوران بر نمی گردم/ تیم ملی برای فیفادی یک میلیون یورو نیاز دارد

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: بیش از یک میلیون یورو برای فیفادی بعدی و برگزاری دو بازی بزرگ نیاز داریم. نزدیک به ۷۰۰ هزار یورو از این مبلغ درخواست تیم‌هایی بوده که می‌خواهیم با آنها بازی کنیم.

کامرانی فر: هیچ وفت از دبیرکلی به دپارتمان داوران بر نمی گردم/ تیم ملی برای فیفادی یک میلیون یورو نیاز دارد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حسن کامرانی فر درباره اینکه رییس بعدی فدراسیون فوتبال از روز انتخاب و شروع ریاست، دوره چهار ساله خواهد داشت یا ممکن است این دوران دو ساله و نیمه باشد و او دوره ریاست قبلی را ادامه بدهد، اظهار داشت: مطابق اساسنامه افرادی که در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در مجمع انتخاب شدند برای مدت چهار سال انتخاب شدند و اگر در این مدت رییس یا هر یک از اعضای هیات رییسه، سمت شأن بلاتصدی باشد تا مدت باقی مانده یعنی ۹ اسفند ۱۴۰۳ انتخابات صورت می‌گیرد. هرکس رییس فدراسیون شود، نایب رییس اول، دوم و نماینده مدیرعامل باشگاه ها برای دو سال و نزدیک به چهار ماه انتخاب می شود. پس از اتمام دوره چهار ساله هیات رییسه، مدت فعالیت آنها هم تمام خواهد شد.

وی درمورد اینکه آیا مانند دوره پایان ریاست کفاشیان و جانشینی تاج به جای او احتمال دارد مدت ریاست فدراسیون فوتبال بیشتر از چهار سال شود، گفت: اکنون اساسنامه تغییر کرده و خیلی از موارد در اساسنامه کاملا اشاره شده است. هرچند با اتفاقاتی که به تازگی افتاده موارد کلی در اساسنامه ذکر شده و مطابق همان پیش خواهیم رفت.

*اساسنامه اجازه نمی دهد درمورد موسوی تصمیم گیری کنیم

دبیرکل فدراسیون فوتبال درمورد نامشخص بودن تکلیف پست نایب رییسی بانوان و اینکه با توجه به وضعیت وی احساس می‌شد باید برای این پست هم فرد جدیدی در انتخابات مشخص شود، گفت: اساسنامه فدراسیون به صراحت تاکید کرده اگر پستی بلاتصدی شود یعنی مسئول آن عزل شود استعفاء یا فوت کند، می‌توانیم طبق اساسنامه برای آن جایگزین کنیم‌. یک مورد دیگر هم است و آن هم عدم حضور در چهار جلسه هیات رییسه به صورت متوالی برای اعضا و شش جلسه برای رییس است‌. تاکنون چهار جلسه هیات رییسه برگزار نشده که این خانم در آن حضور پیدا کند.

کامرانی فر تصریح کرد: موسوی در یک جلسه حضور داشت اما برای جلسه دوم حتی نتوانست اینترنتی هم حضور پیدا کند‌. از نظر شخصی من با توجه به نگاه فدراسیون به فوتبال بانوان، بیش از ۵۰ درصد حوزه کاری فدراسیون مربوط به بانوان است اما باید مطابق اساسنامه پیش رفت. اساسنامه به ما اجازه نمی‌دهد در مورد او تصمیم گیری کنیم‌. 

*بحث موسوی خارج از فوتبال است

وی درمورد اینکه نایب رییس های فدراسیون فوتبال در زمان انتخاب نباید سابقه کیفری، پرونده باز و از اینگونه مسائل داشته باشند، توضیح داد: اگر در این مورد ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ورود کرده و تصمیم می‌گرفتند  این امکان وجود داشت وضعیت موسوی قبل از ۷۰ روز مشخص شود و درمورد نایب رییس بانوان هم تصمیم گیری می‌کردیم اما بحث او خارج از فوتبال است.  

دبیرکل فدراسیون فوتبال درمورد اینکه حفظ موسوی با این شرایط در هیات رییسه فدراسیون فوتبال این احساس را به وجود می آورد نیرویی برای حفظ او در  فدراسیون وجود دارد زیرا حضورش اهمیت دارد، گفت:  چنین حسی نکنید زیرا چنین بحثی در فدراسیون نیست. فدراسیون فوتبال دنبال توسعه و برنامه ریزی برای فوتبال است و همه برای فوتبال در فدراسیون هستیم. زیرمجموعه فدراسیون هستیم. بیشتر کارهای مربوط به بانوان در حوزه دبیرکلی انجام می شود و می‌دانم نبود او چه قدر سختی و مشکلات دارد.

*موسوی حاضر به استعفا نشد

کامرانی‌فر درخصوص اینکه آیا خود موسوی درخواست استعفا نکرده است، گفت: یکی از اعضای هیات رییسه به نمایندگی از سایر اعضا مامور شد اما موسوی حاضر به این کار نشد. امیدواریم مشکلش حل شود و به فوتبال بازگردد‌ اگر هم نتوانست پس از تکمیل شدن اعضای هیات رییسه در این مجمع، جلسات را تشکیل می دهیم و اگر در آن زمان چهار جلسه حضور نداشته باشد، طبق اساسنامه پستش بلاتصدی خواهد شد و می‌توانند بلافاصله جایگزین او را انتخاب کنند. برای به رسمیت شناخته شدن هیات رییسه در حال حاضر هشت نفر باید باشند اما چون تعداد اعضا به این حد نصاب نرسید، نمی‌توان درمورد جلسات تصمیم گیری کرد و به همین دلیل چهار جلسه متوالی تشکیل نشد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درخصوص مطرح شدن شائبه ارتباط استعفای رضا سخندان و پریا شهریاری با مسایل انتخابات گفت: سخندان ۴-۳ ماه قبل استعفا کرد. باید نکته ای را بگویم. حتی در جلسه عزل موقت عزیزی خادم در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ و مجمع اخیر همه دیدند کاملا مستقل و بی طرف تمام کارها را پیش می‌برم و به سود یا علیه کسی کار نمی‌کنیم. تیم برگزاری مجمع کارش را کامل انجام می‌دهد. همه به این موضوع اطمینان داشته باشند. شهریاری طبق نظر شخصی اش دو روز قبل از سمت خود استعفا کرد. او در سازمان لیگ مامور بود و در فدراسیون نبود. در مورد ارکان بدوی و استیناف کمیته انتخابات هنوز تصمیمی نگرفته ایم.

*در جلسه عزل عزیزی خادم دو بار استعفا کردم
وی درباره اینکه پس از استعفای رضا سخندان از سمت سرپرستی دپارتمان داوری، این شائبه مطرح شد خودش هم نباید دبیرکل فدراسیون نباشد و حتی گفته می‌شد به این دلیل جانشین سخندان انتخاب شده که از او در صورت کنار رفتن از دبیرکلی فدراسیون به عنوان جانشین وی یاد می‌شود، گفت: روزی که جلسه عزل موقت عزیزی خادم بود دو بار استعفا کردم و گفتم فرد جایگزین باید با دبیرکل خودش کار کند. اما مخالفت کردند. حتی بعد از انتخاب ماجدی هم شفاهی استعفا کردم. 

* شان خودم را می دانم و هیچ وقت از دبیرکلی به دپارتمان داوران بازنمی‌گردم

دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: در این مورد هم صحبت‌هایی مطرح شد. من اعتبار کوچکی در ورزش دارم. کتبی هم استعفاء کردم اما نظر سرپرست و اعضای هیأت رییسه فدراسیون این بود ادامه بدهم. شاید به دلیل ارتباط من با فیفا و AFC چنین تصمیمی گرفتند. دومین دلیلش هم این است که تنها فردی که سرپرست نبود دبیرکل و من باشم. هیچ ائتلافی نکردیم و طبق نظر ماجدی کار را ادامه دادیم. من هم تا روزی که باشم وظایف خود را انجام می‌دهم. رییس بعدی شاید بخواهد با دبیرکل خودش کار کند و من هم در قسمت دیگری کار خواهم کرد. من حسن کامرانی فر هستم و خصوصیت خاصی دارم که همه می‌دانند‌. هیچ وقت از دبیرکلی به دپارتمان داوران بازنمی‌گردم. جایگاه و شأن خود را می‌دانم و مطمئن باشید اگر دبیرکل نباشم به دپارتمان هم نخواهم رفت.

*کامرانی فر برای حضور در انتخابات نیاز به استعفا ندارد

کامرانی‌فر درمورد اینکه آیا میرشاد ماجدی برای حضور در انتخابات فدراسیون باید از سمت خود به عنوان سرپرست یا عضو هیات رییسه استعفا بدهد، توضیح داد: در اساسنامه به این بند اشاره نشده که هر کدام از اعضای هیات رییسه در صورتی که بخواهند برای پست دیگری نامزد شوند، باید از سمت فعلی خود استعفا بدهند. زمانی هم که چنین چیزی در اساسنامه اشاره نشده نمی‌توانیم درموردش نظر بدهیم. ماجدی باید درمورد ثبت نام کردنش توضیح بدهد و تا الان صحبتی با من نشده است اما مطابق اساسنامه احتیاجی به استعفا کردن ندارد.

* 3 پست، رئیس، دبیرکل و خزانه دار نباید بازنشسته باشند

وی درباره اینکه آیا بازنشستگان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات منع قانونی دارند، عنوان کرد: سازمان لیگ یک بخش خصوصی است اما فدراسیون طبق اساسنامه مستقل است. مطابق رای دیوان هم جزو نهادهای دولتی نیستیم اما به دلیل اینکه منابع مالی دولتی داریم باید قوانین دولت را رعایت کنیم. برهمین اساس رییس، دبیرکل و خزانه دار نباید بازنشسته باشند. همین الان در هیات رییسه افرادی داریم که بازنشسته هستند اما صراحت قانون روی این سه پست است.

*در فیفا دی بعدی به دنبال بازی با تیم های قوی هستیم

وی درمورد تناقض بین صحبت های اسکوچیچ و میرشاد ماجدی نسبت به اینکه سرمربی تیم ملی درخواست برگزاری بازی دوستانه با قوی ترین تیم‌ها را داده بود، گفت: فدراسیون ناتوان نبود. برای برگزاری بازی های خوب در فیفادی قبلی برنامه ریزی کرده بودیم و قرار بود برای سه بازی به کانادا برویم. با توجه به لغو دیدار با کانادا برنامه ریزی این شد با توجه به بعد مسافت، دیدارهای دیگر هم برگزار نشود. برای فیفادی بعدی مشغول برنامه ریزی هستیم تا با تیم‌های قوی بازی کنیم. فدراسیون و سرمربی کاملا با هم هماهنگ هستند.

* بزودی بازی های تدارکاتی تیم ملی مشخص می شود

دبیرکل فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه آیا قرار است به مصاف اکوادور برویم، پاسخ داد: چند تیم هستند و ۳-۲ برنامه را با هم پیش می‌بریم. پس از نهایی شدن، نام حریفان را اعلام خواهیم کرد. در مراحل پایانی کار هستیم و به زودی قطعی می‌شود. دنبال منابع مالی هستیم تا بتوانیم هزینه ها را کم کنیم. تیم‌های بزرگ خواهان مبالغی هستند که دنبال تامین کردن آن هستیم.

*برای فیفادی بعدی به یک میلیون یورو نیاز داریم

کامرانی‌فر درمورد اینکه آیا این منابع مالی را دولت تامین می‌کند یا فدراسیون، اظهار داشت: برای این دوره کمک‌های دولتی را می‌خواهیم. ضمن اینکه به دنبال اسپانسر هم هستیم تا شرایط برای بازی ها فراهم شود. بیش از یک میلیون یورو برای فیفادی بعدی و برگزاری دو بازی بزرگ نیاز داریم. نزدیک به ۷۰۰ هزار یورو از این مبلغ درخواست تیم‌هایی بوده که می‌خواهیم با آنها بازی کنیم. ضمن اینکه ما میزبان هستیم و هر کجا بازی برگزار شود، باید هزینه هایی را پرداخت کنیم که البته ضروری است. باید این کار اتفاق بیفتد. برنامه ریزی ها انجام شده و سه محل را در نظر گرفته ایم.

*مهدوی کیا هم همچنان سرمربی تیم ملی امید خواهد بود

دبیرکل فدراسیون فوتبال درخصوص آخرین وضعیت تیم‌های ملی پایه و اینکه آیا مهدوی کیا به کارش در تیم امید ادامه می‌دهد، توضیح داد: هر سه تیم نوجوانان، جوانان و امید سرمربی شان مشخص است. مهدوی کیا هم همچنان سرمربی تیم ملی امید خواهد بود. قرار است این تیم به زودی راهی مسابقات کشورهای اسلامی شود. درمورد مسابقات زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا هم باید بگویم یکی از تیم‌هایی بودیم که با نفرات زیر ۲۱ سال شرکت کردیم زیرا برای آینده برنامه داشتیم. در بحث بازی‌های دوستانه محدودیت هایی داریم و سه دیدار انجام شده در مسابقات اخیر از لحاظ فدراسیون و کادر تیم امید کار خوبی انجام شد که با نفرات زیر ۲۱ سال شرکت کردیم.

*فقط ایران به همراه ازبکستان و ژاپن با نفرات زیر 21 سال حضور داشتند

کامرانی‌فر عنوان کرد: فقط تیم‌های ازبکستان، ایران و ژاپن با نفرات زیر ۲۱ سال شرکت کرده بودند و برنامه شان این بود که برای مسابقات مقدماتی المپیک آماده شوند. برنامه خوبی بود که فدراسیون و کادرفنی گرفتند.

* درباره غرامت گرفتن از کانادا، تیم حقوقی وزارت ورزش و فدراسیون کار خود را آغاز کرده اند

وی درمورد وضعیت دریافت غرامت از کانادا به دلیل لغو دیدار با این تیم، توضیح داد: در این مورد تیم حقوقی فدراسیون کار را انجام می‌دهد اما کار مقداری زمانبر است. با از دست دادن آن مسابقه عملا فیفادی را از دست دادیم. موقعیت خوبی برای تیم ملی از دست رفت. همه این موارد در قرارداد دیده شده و تیم حقوقی هم کار می‌کند. صرف ضرر و زیان مالی نیست  بلکه فدراسیون و تیم ملی ضربه دیدند. با وجود زمانبر بودن کار، تیم حقوقی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال فعالیت خود را شروع کرده است.

*شفاف سازی مالی نباشد AFC به بحث مجوز حرفه ای ایراد می‌گیرد

دبیرکل فدراسیون ها درخصوص مطرح شدن مجدد سقف قراردادها و اینکه سازمان لیگ اعلام کرده به جز بازیکنان ملی پوش، قرارداد سایر نفرات نباید بیشتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا کند‌ اما این سقف قرارداد در گذشته نتایج خوبی برای فوتبال ما نداشت و سبب شد پرداخت پول های زیر میزی رواج پیدا کند و مانع شفاف سازی خواهد شد، توضیح داد: این مورد به بحث مجوز حرفه ای هم ارتباط دارد. اگر شفاف سازی مالی نباشد AFC به بحث مجوز حرفه ای ایراد می‌گیرد. آنها روی شفاف سازی قراردادها و منابع مالی تاکید دارند در غیر این صورت باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه ای به مشکل می‌خورند‌.

کامرانی فر افزود: هیات رییسه سازمان لیگ بحث قراردادها را بررسی کرده و سپس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون این بحث را تایید کرده است. درمورد قراردادها فقط می‌توانم بگویم مصوبه ای بود که هیات رییسه سازمان لیگ داشت.

*فیفا بابت حضور بازیکنان در جام جهانی درآمدی به باشگاه ها می دهد

وی درمورد صحبت های محمد مومنی درباره قرارداد سعید صادقی با پرسپولیس و اینکه آیا قرار است پول سهمیه جام جهانی را به بازیکن بدهند، خاطرنشان کرد: فیفا بابت حضور بازیکنان در جام جهانی، درآمدی به باشگاه ها می‌دهد. گویا باشگاهی در قراردادش با بازیکن به او گفته پاداش جام جهانی را به شما می‌دهیم. البته این بحث از موضوعی که مومنی مطرح کرد جدا است. فدراسیون فوتبال و تیم ملی در کل چنین صحبت هایی را رد کرده و بازیکن براساس توانمندی‌هایش انتخاب می‌شود. بحث نوع قراردادها باید بررسی شود که آیا چنین بندهایی در قراردادها وجود دارد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اینکه چه سندی دارد که مدعی می‌شود باشگاه‌ها به بازیکن گفته اند پاداش جام جهانی را به خودت پرداخت می‌کنیم، توضیح داد: چنین مسائلی در قرارداد است. به بازیکن می‌گویند اگر به اردوی تیم ملی و جام جهانی دعوت شدی به آپشن های قراردادت اضافه می‌شود اما نباید این مسائل را به فدراسیون فوتبال، کادرفنی و سرمربی تیم ملی منوط کرد زیرا مطلبی نادرست و غیراخلاقی است که اصلا مورد تایید ما نخواهد بود.

* مسیر فعلی و پرداخت مبالغ سر به فلک کشیده به بازیکنان برای فوتبال خوب نیست

کامرانی‌فر درمورد اینکه آیا توانایی مالی باشگاه ها و فوتبال ما این است که مبالغ سر به فلک کشیده فعلی را به بازیکن پرداخت کنند و آیا این موضوع سبب ورشکستگی فوتبال در آینده ای نزدیک نخواهد شد، پاسخ داد: باشگاه‌های ما حق کپی رایت و سایر منابع مالی را ندارند. منابع آنها محدود است و درآمدشان از منابع خاصی تامین می‌شود. باید برنامه ریزی کرد و این مسیری که پیش می‌رویم شاید برای فوتبال ما خوب نباشد. 

* همواره لطمات زیادی از مدل اشتباه تیمداری خورده ایم

وی درباره اینکه پولی که سرخابی ها از طریق بورس درآمد کسب کرده اند یا درآمدی که باشگاه‌هایی مثل فولاد، سپاهان، مس رفسنجان و گل گهر به دست می‌آورند نباید برای تجهیز زیرساخت ها مثل ساخت استادیوم ها هزینه شود، گفت: شاید باشگاه ها می‌دانند هر سال منابع مالی هست و نیازی نیست برای کسب منابع مالی تلاش کنند. این مدل اشتباه تیمداری ما است که لطماتش را دیده ایم. آمار بگیرید و ببینید چند تیم استادیوم اختصاصی و تشکیلات مدرن مثل باشگاه های حرفه ای در لیگ‌های حرفه ای دارند‌. در این زمینه کار خوبی انجام نشده که شاید یکی از دلایلش عدم ثبات مدیریت‌ها باشد.

* سقف قراداد می تواند نسبت به برخی مسائل بازدارنده باشد

دبیرکل فدراسیون فوتبال درمورد اینکه آیا موافق تعیین سقف قراردادها است، پاسخ داد: این موضوع می‌تواند نسبت به برخی مسائل، بازدارنده باشد. دیدید وقتی سقف قرارداد نبود، چه اتفاقی در فوتبال افتاد. چند سال قبل هم سقف قراردادها مانع شد و خیلی از بازیکنان به کشورهای عربی رفتند. اگر درآمد ثابت باشگاه ها مشخص باشد و درآمدزایی داشته باشند، سقف قرارداد نیازی نیست.

کامرانی‌فر درمورد اینکه آیا از پرداخت ۲۰ تا ۲۵ میلیارد به یک بازیکن چیزی شنیده است، گفت: بیش از این هم شنیده‌ام. مثلاً شنیده ام برای دو فصل به یک بازیکن ۲۹ میلیارد پرداخت می‌شود.

*باشگاه ها برای مربی و بازیکنان خارجی باید به سازمان لیگ ضمانت بدهند

وی درمورد حضور مربیان و بازیکنان خارجی در فوتبال کشورمان، عنوان کرد: باشگاه‌ها برای مربی و بازیکن خارجی باید به سازمان لیگ ضمانت بدهند. 

*با سقف قرارداد موافق هستم

دبیرکل فدراسیون درخصوص اینکه بحث سقف قراردادها با چه ضمانتی اجرایی می‌شود تا جلوی پرداخت پول های زیر میزی گرفته شود و همچنین با توجه به تعیین سقف آیا قرار است قرارداد جدید با بازیکنانی که از ۱۱ تا ۲۰ میلیارد گرفته اند بسته و نقل و انتقالات از نو انجام شود، عنوان کرد: درباره فرآیند قراردادها باید مدیران عامل هم حضور داشتند تا بحث کارشناسی شود. در نهایت من باید بگویم با سقف قرارداد موافق هستم.

کامرانی فر ادامه داد: باید کار کارشناسی انجام شود. هیات رییسه سازمان لیگ پس از مشخص شدن مبالغ قراردادها چنین تصمیمی گرفت.

وی درخصوص دلیل انتخاب نشدن کارگزار برای فدراسیون فوتبال، پاسخ داد: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در فدراسیون فوتبال افتاد، این پروسه با تاخیر انجام شد. تقریبا از ماه گذشته کارهای قانونی و بحث فراخوان را انجام دادیم. منتظر هستیم شرکت ها ورود کنند و پیشنهاد بدهند تا بحث انتخاب کارگزار هرچه سریع تر انجام شود. اکنون پروسه را پیش می‌بریم اما مصوبه هیات رییسه هم لازم است. وقتی جلسات هیات رئیسه به حد نصاب نرسید در برخی کارهای بزرگ فدراسیون چالش ایجاد شد. فضای تیم ملی و فدراسیون فوتبال قرارداد بالا می‌خواهد اما همین جا اعلام می‌کنم کارها را انجام می‌دهیم.

دبیرکل فدراسیون درمورد اینکه با این همه چالش آیا انتظار داریم فوتبال ما رو به جلو برود، عنوان کرد: تیم فدراسیون فوتبال ۲۴ ساعته تلاش می‌کند تا تمام امور فدراسیون پیش برود. 

کامرانی‌فر درخصوص اینکه آیا بهتر نیست کمیته انتخاباتی فدراسیون شرایط نامزدها را بررسی کند تا خلاءها را با استعلام از فیفا پوشش بدهد و در ادامه به مشکل نخوریم، توضیح داد: نمی‌توانیم از اساسنامه بگذریم و باید به آن استناد کنیم‌.

*واکنش به بازی دوستانه ایران و اروگوئه در اتریش

دبیر کل فدراسیون فوتبال درخصوص بحث قطعی شدن برگزاری بازی دوستانه با اروگوئه در اسپانیا یا اتریش اظهار داشت: هنوز قراردادی امضا نشده است. منبع این خبر رسانه های خارجی هستند. درمورد هیچ تیمی اظهار نظر نمی‌کنم. ۴-۳ گزینه داریم اما تا زمان قطعی شدن اسامی تیم‌ها را اعلام نمی‌کنیم. با اتریش و سایر تیم‌های اروپایی هم نمی‌توانیم بازی کنیم اما برای محل اردو ۳ گزینه داریم که هر کدام بهتر بود، آن را انتخاب خواهیم کرد. یکی از آنها می‌تواند اتریش باشد. 

دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: در فیفادی قبلی هم با اروگوئه تا مراحل نهایی پیش رفتیم اما به دلیل مسائل پیش آمده نتوانستیم. زیرا قرار بود به کانادا برویم و سپس به این کشور برویم که نشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول