اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

شیرجه در دل تاریخ

این آخر هفته می‌توانید خانوادگی به ۸ هزار سال قبل بروید و در دل تاریخ شیرجه بزنید؛ جایی در جنوب تهران و شمال ری‌.

شیرجه در دل تاریخ

گروه زندگی -سمیه دهقان زاده: این روزها گرمای تهران کلافه تان کرده؟ روزها طولانی است و گرم؟ نفس به نفس پی سایه و خنکی می‌گردید و جز کولر و نوشیدنی گوارا و هوایی مطبوع راضی‌تان نمی‌کند؟ حق دارید و البته حق انتخاب. می‌توانید این آخر هفته خانوادگی به مامنی تاریخی و پرشور با نسیمی خنک و روح فزا بروید و حظ ببرید. می‌پرسید کجا؟ پیشنهاد ما، «چشمه علی »شهرری است، مکانی بس شگفت انگیز که آغوشش به روی همه گشوده است.

آخر هفته  با قدمتی ۸ هزار ساله
اول از همه اعضای خانواده، بزرگ و کوچک و هر اهل دلی از عزیزانتان که شرایط آمدن دارند را حضوری یا مجازی دور هم جمع کنید و بگویید هر چه این چند هفته شمال تهران و کوه‌هایش را فتح کردیم بس است، چطور است این بار برویم و دمی در تاریخ طبیعی ۸ هزار ساله قدم بزنیم. خوش خوشانشان که شد و دل به دلتان دادند بگویید که مقصد چشمه علی شهرری است و نه دور است و نه دیر.
هر کسی از خانواده، دوست داشتنی اوقات فراغتش را بردارد. کتاب، توپ، راکت بدمینتون، یک بازی فکری و... بچه ها را مامور کنید زیرانداز و فلاسک و میوه و تنقلات هر چه در خانه هست و قابل بردن و میل کردن به حد نیاز مرتب و در سبدی جمع کنند. دمپایی و یک دست لباس اضافه هم برای بچه ها بردارید که به ثواب نزدیک‌تر است.

شیرجه در دل تاریخ 

صبح زود بلند شوید و صبحانه که میل کردید. از هر جا که هستید خود را به بزرگراه غیوری در شهر ری برسانید و از آنجا وارد خیابان 22 بهمن شوید. اگر ماشین شخصی ندارید غمتان نباشد ایستگاه شهرری یا جوانمرد قصاب پیاده شوید و با تاکسی‌های خطی خود را به چشمه علی برسانید.

تبریک می‌گویم حالا شما و خانواده تان به سر منشای تمدن بشری در ری پیش چشمتان است.
صخره‌های سنگی از پای چشمه تا باروها کشیده شده‌اند. 
برج و باروهای خشتی که کوه را در برگرفته اند از بناهای سنگی قرص‌تر و استوارتر به نظر می‌رسند. دهانه چشمه زیر کتیبه سنگی فتحعلی‌شاه قاجار قرار گرفته و همه چیز آماده است تا شما و خانواده آخر هفته تان را در دل تاریخ قدم بزنید و هر لحظه شگفت زده شوید.

این چشمه دوست داشتنی
حال، یک جای خوب در اطراف چشمه و زیر درختان پیدا کنید و بساط نشستن و حظ بردن را فراهم. چند نفس عمیق بکشید که هوای مطبوع به ریه هایتان برسد و خنکای نسیم لبخند به لبتان بیاورد. به  بچه ها از قبل به زبان نرم توضیح داده اید که اینجا که آمده اند مراقب باشند زباله و آلودگی‌ای به جا نگذارند و کوه و کتیبه و چشمه همه جزو آثار طبیعی و باستانی ماست و باید مراقب‌شان باشند. حالا دیگر بگذارید بروند و بازی کنند. آب تنی کنند، لذت ببرند که اینجا نه آپارتمان است و نه طبیعت خطرناک. اجازه دهید از صخره های سنگی پای چشمه بالا بروند و دنیای کودکی شان از نقطه ای بالاتر به تماشا بنشینند.

خودتان هم می توانید هر کدام از اهل خانه که جنب و جوش دوست ندارد و اهل شنیدن است دور خود جمع کنید و  از چشمه علی برایش بگویید. از کتیبه تاریخی که بر دل صخره نقش بسته، از چشمه علی که رشد و بزرگ شدن شهر و ایجاد پل ها و ساختمان و برج ها و آمدن و رفتن نسل ها را به چشم دیده. از فرش شویی سنتی محلی ها پای چشمه علی تا اولین استخر طبیعی قبل از برپایی استخرهای امروزی.
سر شوق که آمدند می‌توانید همه را صدا بزنید و کنار چشمه با پس زمینه کتیبه تاریخی عکسی دسته جمعی به یادگار بگیرید.

هر کی دیرتر بخنده!
حالا که دور هم جمع‌ هستید، حیف است بساط شادی و خنده راه نیاندازید. دور هم دایره ای بنشینید و دو نفر دو نفر به صورت هم خیره شوید، می تواند برای هم چشم و ابرو بیایید و ادا و اطوار هم مجاز است، هر کاری کنید تا طرف مقابل تان بخندد و شما تا می‌توانید مقاومت کنید که خنده تان نگیرد. برنده گروه‌ها با هم مسابقه دهند و بالاخره نخندترین آدم گروه برنده خواهد شد. خب تجربه نشان داده است از حالا تو خود شب شما و خانواده تان به ترک روی دیوار هم خواهبد خندید، گوارای وجودتان. می توانید برنده مذکور را بفرستید تا بستنی بخرد و در راه هم نه نخندیدن هایش بخندد.

استخوان سبک کنید
تفریح و خوراکی و صخره نوردی و چشمه دیدن‌تان که تمام شد، وقتش رسیده استخوانی سبک کنید‌‌. و چه جایی بهتر از حرم شاه عبدالعظیم حسنی؛  از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) و عالم، زاهد، عابد و از بزرگان محدثین و مورد اعتماد شیعه .  تا رسیدن به حرم هم راهی نیست. وقتی رسیدید می توانید به رواق خانوادگی بروید و در کنار هم باشید یا تک تک به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده حمزه فرزند امام موسی‎ کاظم(ع) و امامزاده طاهر از فرزندان امام زین العابدین(ع) بروید. با بچه ها زیارت نامه کوتاهش را بخوانید. با خدا خلوت کنید و حال دلتان که از خستگی های روزمره رها شد، برگردید. به شما تبریک می گویم حالا شما آماده اید هفته ای سرشار از تلاش و غلبه بر سختی و پر از موفقیت را آغاز کنید.
روزگارتان به مراد و تنتان سلامت.
انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول