اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: به تلاش برای احقاق حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه در پیامی به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت تصریح کرد: وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی از مجاری ذیربط حقوقی و بین‌المللی، فروگذار نکرده و نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان: به تلاش برای احقاق حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی ادامه می‌دهیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) هشتم تیر ماه و به مناسبت گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک پیامی را صادر کرد.

در این پیام آمده است: ۳۵ سال از بمباران شیمیایی دهشتناک شهر سردشت به دست رژیم سفاک بعثی، سپری شد. اگرچه در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیش از ۳۰۰ بار از سلاح و بمب‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی در کلیه استان‌های نوار مرزی غرب ایران استفاده شد، اما حمله شیمیایی تیرماه ۱۳۶۶ به چهار نقطه شهر سردشت و برخی روستاهای اطراف آن شهر، غم انگیز‌ترین وجه از جنایات رژیم صدام و شرکای غربی‌اش را به تصویر کشید. بدین مناسبت و نامگذاری آن به عنوان «روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک»، یاد و خاطره شهدای والامقام و جانبازان معزز شیمیایی را گرامی می‌دارم و برای بازماندگان و خانواده آن عزیزان از خداوند متعال صبر و شکیبایی مسئلت می‌کنم.

وزیر خارجه در این پیام عنوان کرده است: برای اولین بار در تاریخ بشر نظامیان و شهروندان غیرنظامی ایرانی در معرض کاربرد وسیع عوامل شیمیایی از جمله خردل و اعصاب قرار گرفتند. دانش فنی مورد نیاز تولید سلاح شیمیایی، مواد شیمیایی اولیه، تجهیزات تولید سلاح شیمیایی و کمک‌های مالی از سال‌ها قبل با چراغ سبز برخی دول غربی از سوی برخی شرکت‌ها و اتباع کشورهای غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و آلمان در اختیار رژیم صدام قرار گرفته بود. سکوت و همدستی قدرت‌های جهانی و آنها که خود را جامعه بین‌المللی می‌خوانند، بدون شک بیشترین نقش را در جسارت وقیحانه رژیم بعث در به کارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم شهر سردشت به عنوان اولین شهر مسکونی مورد تجاوز شیمیایی ایفا کرد.

وی اضافه کرد: کاربرد وسیع سلاح شیمیایی علیه ایران در دوران جنگ تحمیلی یکی از عوامل کلیدی در سطح بین المللی جهت تدوین و انعقاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و نیز تقویت هنجار ممنوعیت کامل سلاح‌های شیمیایی به‌ شمار می‌رود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی در دوران معاصر، کاربرد این سلاح‌های غیرانسانی را در هر زمان، توسط هر کس و تحت هر شرایطی، محکوم می‌کند. 

امیرعبداللهیان در ادامه این پیام با بیان این‌که ایران تجارب بی نظیر و ارزنده‌ای در حوزه پزشکی و درمان مجروحان شیمیایی دارد و همواره آمادگی دارد تجربیات خود را با جامعه جهانی به اشتراک بگذارد، افزود: با اغتنام فرصت مایلم از جامعه پزشکی کشورمان که در طول سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن و نیز در ایام همه گیری ویروس کرونا با روحیه جهادی و ایثار، منشاء خدمات ارزنده و گرانبهایی در درمان مصدومان شیمیایی بوده و هستند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این پیام اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست فعالانه‌ای را در مجامع حقوقی و بین‌المللی جهت پیگیری و احقاق حقوق معنوی و مادی شهدا و جانبازان عزیز شیمیایی دنبال کرده است. پیشنهاد تاسیس شبکه بین‌المللی کمک و حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی، ایجاد صندوق کمک به مصدومان شیمیایی و حمایت از اقامه دعوی علیه شرکت‌ها و اتباع خارجی از جمله اقدامات به عمل آمده است. بدیهی است که این اقدامات مستلزم پیگیری تا حصول به نتیجه است.

در این پیام همچنین آمده است: در طول چهار دهه اخیر، تلاش‌های بین‌المللی برای تسکین آلام جسمی و روحی جانبازان معزز شیمیایی با موانعی از جمله موارد زیر روبرو بوده است:

• نبود اراده سیاسی لازم از سوی برخی دولت‌ها و وجود نقائص نظام کنونی حقوقی و کیفری بین‌المللی جهت سپردن عاملان و مباشران حملات شیمیایی به دست عدالت، که موجب دشواری پیگیری مسیر حقوقی شده است؛

• تحریم‌های قهری یکجانبه آمریکا، تهیه و تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان شیمیایی را به شدت دشوار کرده است. در حالی که جانبازان شیمیایی جزو گروه‌های آسیب پذیر در برابر ویروس کوید-۱۹ بوده‌اند، اعمال تحریم‌های قهری یکجانبه آمریکا و همراهی برخی کشورها و شرکت‌های دارویی از آن، باعث تشدید آسیب پذیری آنها شد. موقع را مغتنم شمرده و شهادت تعدادی از جانبازان شیمیایی در اثر ویروس کوید-۱۹ را به ملت بزرگ ایران و خانواده معظم آنها تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. 
• عدم پیش بینی ایجاد یک سازوکار بشردوستانه الزام آور و کارآمد جهت مساعدت به مجروحان شیمیایی در چارچوب کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، یکی دیگر از مشکلات و موانع است. انتظار می‌رود سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و دول عضو، اتخاذ اقدامات ملموس از جمله تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تعبیه سازوکارهای الزام آور بشردوستانه برای کمک به مجروحان شیمیایی را به عنوان ماموریت‌های اصلی این سازمان دنبال کند.
• فقدان توجهات شایسته بین‌المللی به شهر سردشت که به عنوان اولین شهر مسکونی مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت، موجب یأس و ناامیدی مردم دلاور و مظلوم سردشت از جامعه جهانی و افکار عمومی شد. انتظار می‌رود وضعیت بین‌المللی شهر سردشت به‌گونه‌ای همانند شهرهای هیروشیما و ناگازاکی که به واسطه حملات هولناک سلاح اتمی به آن مشهور شدند، شناسایی و برجسته شود. 

در پیام وزیر امور خارجه همچنین عنوان شده است: علیرغم مشکلات، موانع و بی مهری‌های فوق، وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف ذاتی خود جهت صیانت از حقوق و منافع اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی و نیز وفق مصوبات مجلس شورای اسلامی به ویژه «قانون الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران» و «قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی»، از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی از مجاری ذیربط حقوقی و بین‌المللی، فروگذار نکرده و نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جهان، بدون شک صبر و بردباری را از ایمان و تعهد راسخ جانبازان گرانقدر شیمیایی هشت سال دفاع مقدس الهام می‌گیرد و صلح و امنیت برآمده از ممنوعیت کاربرد سلاح‌های ضدبشری را وامدار ایمان و شکیبایی این عزیزان می‌داند.در پایان، از خداون منان برای شهدای عزیز شیمیایی علو درجات و برای جانبازان عزیز شیمیایی سلامتی و طول عمر مسئلت دارم. همچنین برای خانواده‌ها و بازماندگان شهدا و جانبازان شیمیایی صبر و اجر آرزو می‌کنم. به امید تحقق عاجل عدالت و صلح واقعی و پایدار در سایه حکومت جهانی حضرت حجت (عج).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول