اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

آبشار طلایی در خیابان‌های بوشهر+ عکس

فلوس‌ها در بهار به گل می‌نشینند و منظره‌ای جذاب را پدید می‌آورند. برای جنوبِ خشک و بی‌آب، فلوس نعمت بزرگی ست. درخت زینتی و زیبایی که ارتفاع ش به ۱۰ تا ۱۵ متر می‌رسد.

آبشار طلایی در خیابان‌های بوشهر+ عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، مرضیه جهاندیده: دیدن درختی غرق در گل‌های زرد رنگ زیبا آن هم در جنوب ایران حتما منظره‌ای جذاب و نشاط‌آور برای هر بیننده‌ای است. فلوس، درخت بومی هند و گل ملی کشور تایلند از آن دست درختان کم توقعی است که به صورت خودرو در نقاط گرم و مرطوب دنیا مثل شرق آسیا، هند، آفریقا و جنوب ایران می‌روید و زینت بخش خیابان ها، معابر و باغچه هاست.

مراودات بازرگانی و اجتماعی هند و ایران در طول تاریخ آنقدر زیاد و نزدیک و پیوسته بوده که بتوان مشترکات فروان فرهنگی، اعتقادی، آیینی و اجتماعی را یافت. معلوم نیست چه زمانی بازرگانی بوشهری وقتی درختان زیبای فلوس را در هند دیده و از تماشایش لذت برده تصمیم گرفته بذرش را با خود به بوشهر بیاورد و کم کم این زیبای زرد رنگ که به خاطر گل‌هایش به آبشار طلایی هم معروف است در همه جای بوشهر دیده می‌شود از گوشه خیابانی دور افتاده تا درون باغچه‌ای زیبا در یک خانه‌ی قدیمی. 

فلوس‌ها در بهار به گل می‌نشینند و منظره‌ای جذاب را پدید می‌آورند. برای جنوبِ خشک و بی‌آب، فلوس نعمت بزرگی ست. درخت زینتی و زیبایی که ارتفاع ش به ۱۰ تا ۱۵ متر می‌رسد. فلوس طاقت گرمای زیاد و بی‌آبی را دارد و حتی در خاک شور هم رشد می‌کند و گل می‌دهد. 

میوه‌های فلوس خاصیت دارویی دارند

مزیت فلوس تنها به زیبایی ظاهری و حظ بصری آن محدود نمی‌شود. این درخت که در برخی نقاط به خرنوب هندی یا خیار شنبر هم معروف است دارای میوه‌های مفیدی است که خاصیت دارویی دارند. 

بعد از پایان گلدهی میوه‌ها ظاهر می‌شوند. میوه‌هایی که درون غلاف قهوه‌ای رنگی قرار دارند و انسان با ارتباطی که با دنیای گیاهان برقرار کرده بود با آزمون و خطا به قدرت دارویی‌اش پی برد و آن را وارد زندگی خودش کرد. 

طول میوه‌ها ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر است و قطر آن‌ها ۲ تا ۳ سانتیمتر. درون این غلاف طویل تیغه‌هایی وجود دارد که آنرا گاهی به ۱۰۰ قسمت تبدیل می‌کند و درون تمامی این خانه‌های کوچک، مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل فلوس نامیده می‌شود. طعم این عسل البته با عسل‌های معمولی فرق دارد و گرچه شیرینی اندکی دارد اما طعمی نامطبوع داشته و کمتر کسی می‌تواند آنرا به تنهایی مصرف کند. کافی است مقداری حرارت به میوه‌های فلوس داده شود تا عسل آن خارج شده و سپس آنرا را با روغن بادام مخلوط کرده و به عنوان یک مسهل خوب و موثر مصرف شود. 

میوه فلوس به دلیل خواص و ترکیبات منحصر به فرد آن در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سنگ کلیه، ورم روده، دل پیچه و اسهال خونی استفاده می‌شود و حتی گاهی اوقات به صورت ضماد روی مفاصل دردناک قرار می‌دهند تا درد آرام گیرد. 

درخواست شهروندان بوشهری از شهرداری

به دلیل زیبایی خاص و اثر دارویی که درخت فلوس و میوه‌های آن دارند شهروندان بوشهری از شهرداری تقاضا دارند که بیشتر از گذشته این درخت مقاوم و مخصوص مناطق گرمسیری را در بوشهر کاشت و پرورش داده تا با ایجاد مناظری فرح بخش باعث افزایش نشاط اجتماعی شوند. گل‌های طلایی رنگ فلوس می‌تواند شادی بخش خیابان‌های شهر شود. استفاده از قدرت رنگ‌ها را در معماری و مبلمان شهری نمی‌توان نادیده گرفت و فلوس یا همان آبشار طلایی تابلویی اعجازآمیز از زیباترین رنگ هاست. بوشهری انتظار دارند آبشار طلایی را بیشتر و بیشتر در شهرشان ببینند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول