اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

رسوم کهن افغانستانی‌ها در ایران جان می‌گیرد/ بانوی افغانستانی: حضور در ایران را به کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهیم

آیین‌های چند هزار ساله افغانستانی‌ها این روزها در ایران هم اجرا می‌شود و در نوع خود جالب‌توجه است. نماینده فرهنگی و اجتماعی افغانستانی‌ها می‌گوید:‌ امنیت، آرامش و حضور در ایران را به کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهیم.

رسوم کهن افغانستانی‌ها در ایران جان می‌گیرد/ بانوی افغانستانی: حضور در ایران را به کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهیم

خبرگزاری فارس- زکیه زکی: مردم افغانستان با رسوم و آیین‌های ویژه خود در میان ملت‌های مختلف جهان جای ممتازی دارند و سنت‌های ویژه آنها در تمام اعیاد و مناسبت‌ها ولو تا تعداد معدودی همچنان نیز مشتریان خود را دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز که خود یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه رسوم کهن و قدیمی در جهان محسوب می‌شود، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره با آغوشی باز از میهمانان افغانستانی خود پذیرایی کرده و امروز نیز محلی امن برای مهاجران کشور همسایه است تا آداب و رسوم قدیمی خود را در کشور ما نیز اجرا کنند.

افغانستانی‌های مقیم ایران از آیین‌های نوروزی و برپایی سفره هفت‌سین، هفت میوه و سمنو و غذای مخصوص نوروز گرفته تا سایر رسوم کهن کشورشان را در وطن دوم خود، ایران، در آرامش کامل و با نشاطی که خود، آن را غیرقابل وصف بیان می‌کنند، برپا می‌دارند و احساسی که از زندگی در ایران دارند، در جای خود جالب‌توجه است.

روایت آیین‌های چندین و چند هزار ساله افغانستانی‌ها که این روزها در ایران هم اجرا می‌شود، در نوع خود از زیبایی خاصی برخوردار است. «فاطمه کرمی» که در حال حاضر، نماینده فرهنگی و اجتماعی اتباع خارجی شهرستان سرخه در دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان است، این روایت را با خبرنگار فارس بازخوانی می‌کند.
 

سفره «هفت میوه» که افغانستانی‌ها در مناسبت‌های خاص پهن می‌کنند


اجرای رسومی کهن در کنار خانواده‌های ایرانی

نماینده فرهنگی و اجتماعی اتباع خارجی شهرستان سرخه گفت‌وگو با ما را از آیین‌های ابتدای سال نو آغاز می‌کند و می‌گوید: تقویم سال‌نما در افغانستان هم مانند ایران، شمسی است و اولین روز سال، نوروز نام دارد. نوروز در افغانستان قدمت چند هزار ساله داشته و رسوم و آیین‌های ویژه نوروزی سال‌ها است که نسل به نسل به افغانستانی‌ها منتقل می‌شود و ما در ایران نیز این آیین‌ها را برگزار می‌کنیم.

کرمی بیان کرد: مردم افغانستان، نوروز را آغاز فصل طراوت و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند و برای رهایی از زمستان سرد و خشک و تجلیل از نوروز، از هفته‌ها قبل آماده این جشن می‌شوند؛ کاری که دقیقاً در ایران نیز ما آن را در کنار خانواده‌های ایرانی انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: افغانستان، دارای فرهنگ و سنت‌های ویژه‌ای است و بعضی از آنها شبیه ایران بوده و این شباهت بسیار زیبا و معنادار است.

نماینده فرهنگی و اجتماعی اتباع خارجی شهرستان سرخه در دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان می‌گوید:‌ در افغانستان با آیین و رسم ویژه‌ای، این سنت‌ها جشن گرفته و در عمده موارد نیز بنا بر تقویم شمسی اقدام می‌شود.

کرمی گفت: بسیاری از این سنت‌ها که در افغانستان قدمت چندین هزار ساله دارد، نسل به نسل و فرزند به فرزند انتقال یافته و امروزی‌ها هم آن را برپا می‌دارند.

وی بیان کرد: ما از روزهای ابتدای سال، رسوم ویژه‌ای داریم که همگی آنها را سال‌ها در ایران هم اجرا می‌کنیم. افغانستانی‌ها آغاز فصل بهار را آغاز طراوت و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند و از آن بسیار تجلیل می‌کنند و آن را جشن می‌گیرند.

این بانوی افغانستانی می‌گوید:‌ در ایران، عیدها سفره هفت‌سین پهن می‌شود؛ ولی در افغانستان، سفره «هفت میوه» بسیار بزرگی پهن می‌کنند و انواع و اقسام میوه‌های تر را روی آن می‌چینند و انواع آجیل و یک نان سنتی به نام «بوسراق» در سفره می‌گذارند و در وسط سفره، هفت میوه را می‌چینند و در صورت نبودن میوه‌تر، میوه خشک می‌گذارند.

کرمی بیان کرد: در افغانستان مثل ایران، یک ماه قبل از عید، شروع به خانه‌تکانی می‌کنند و لباس نو می‌خرند و دو هفته قبل از عید، سبزه می‌گذارند و وسایل خانه را عوض می‌کنند که این رسوم تقریباً شبیه ایران است.
 

بانوان افغانستانی در مناسبت‌های ویژه، دور هم غذا طبخ می‌کنند و میهمانی می‌گیرند


جشن‌هایمان در ایران هم برقرار است

نماینده فرهنگی و اجتماعی اتباع خارجی شهرستان سرخه ادامه می‌دهد: عیدی را فقط پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به کوچک‌ترها نمی‌دهند و هر کس که بخواهد دیگری را خوشحال کند، به او عیدی می‌دهد. ما در ایران هم که همه جشن‌هایمان برقرار است، هر جایی که عیددیدنی برویم، اول باذوق می‌گوییم که عیدی ما را بدهید؛ هر چند کم باشد ولی عیدی گرفتن بسیار شیرین است.

کرمی بیان کرد: ما الآن که در ایران هستیم، بیشتر سنت‌هایمان را در کنار دوستان ایرانی‌مان اجرا می‌کنیم و قبل از عید نوروز، سفره هفت‌سین می‌چینیم و تخم‌مرغ رنگی می‌گذاریم و بچه‌ها کلی ذوق و شوق برای رنگ کردن تخم‌مرغ رنگی دارند.

وی ادامه می‌دهد: در یکی از شهرهای افغانستان به نام «مزار شریف»، سنت‌های خاصی وجود دارد و در آنجا، جشن «گل سرخ» گرفته می‌شود و علمی بسیار بزرگ به نام «دنده سخی» دارند که جمعیت زیادی جمع می‌شوند و بعد با «بسم‌الله» و دعا خواندن آن علم را حرکت می‌دهند و با طناب می‌کشند.

این بانوی افغانستانی می‌گوید: اگر آن علم بسیار صاف سر جایش ایستاد، می‌گویند سال خوب و نیکویی است؛ ولی اگر کج شد و لرزید و بلند نشد، می‌گویند عاقبت امسال را خدا به خیر کند و این از عقاید مردم مزار شریف است که مهاجران آن در ایران نیز چنین عقایدی دارند.

کرمی بیان کرد: یکی دیگر از رسوم ما، زیارت اماکن متبرکه در مناسبت‌های خاص است. مردم افغانستان به زیارتگاه‌های نزدیک خود می‌روند و در شهر کابل و مزار شریف، زیارتگاه‌های بزرگی دارند که مردم جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند.

وی گفت: در مراسم «دنده سخی» که گفتم، برای بلند کردن دنده سخی از کشورهای هم‌جوار نیز به مزار شریف می‌آیند و مراسم را تماشا می‌کنند و برنامه‌های خاصی دارند که تا قبل از جنگ انجام می‌شد و این سال‌ها در ایران ما جشن‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم.
 

آیین‌های قصه‌گویی و لالایی‌خوانی افغانستانی‌ها در ایران هم برقرار است


قصه‌گویی‌ها و شعرخوانی‌های پرهیجان؛ از شب تا صبح!

نماینده فرهنگی و اجتماعی اتباع خارجی شهرستان سرخه می‌گوید: رسم دیگر مردم افغانستان در مناسبت‌ها، پختن «سمنو» یا «سمنک» یا «حلوای سرخ» است که از جوانه گندم گرفته می‌شود و زنان و دختران جوان از شبانگاه جمع می‌شوند و تا صبح گرد هم می‌آیند و سمنو درست می‌کنند؛ البته با شادی و هلهله و هر کدام حاجت خود را بیان می‌کنند.

کرمی اضافه کرد: در این شب‌نشینی که در شهر کابل بیشتر از شهرهای دیگر رواج دارد و ما امروز در ایران هم آن را برگزار می‌کنیم، زنان و دختران تا صبح می‌نشینند و به قصه‌گویی و شعرخوانی می‌پردازند تا سمنو حاضر شود.

وی تصریح کرد:‌ رسم جالبی که افغانستانی‌ها دارند، «بزکشی» است که یک بز را می‌کشند و در وسط می‌گذارند و دو گروه مثل گروه فوتبال هستند که سوار بر اسب، بز را می‌گیرند و هر گروهی که قوی‌تر باشد، بز را با طناب با خود می‌برد.

این بانوی افغانستانی می‌گوید: بعد از مسابقه، جایزه به گروه داده می‌شود یا طرف بازنده باید یک میهمانی بزرگ بدهد.
 

افغانستانی‌های مقیم ایران به برگزاری آیین‌های مذهبی هم اعتقادی خاصی دارند


سفره‌هایی که با دلِ خوش رنگی می‌شود!

کرمی بیان کرد: در برخی شب‌های سال نیز افغانستانی‌ها برنامه‌های خاصی دارند و خانم‌ها، غذای مفصلی درست می‌کنند تا مال و برکت داشته باشند؛ سفره‌های خود را رنگی می‌کنند و سبزی‌پلو یا با ماهی یا مرغ یا کباب ماهی درست می‌کنند و باز هم یک دورهمی دارند و خانواده‌های نزدیک در کنار هم هستند و این یکی از فرهنگ‌های همیشگی افغانستانی‌ها است.

وی ادامه داد: ما که در ایران هستیم و در شرایط خوبی زندگی می‌کنیم، 100 درصد احساس امنیت و رضایت کاملی از شرایطمان داریم؛ بسیاری از افغانستانی‌ها به کشورهای اروپایی رفتند، ولی ما اینجا مانده‌ایم و از جایمان تکان نمی‌خوریم و این نشانه رضایت و احساس امنیت ما در ایران است.

این بانوی افغانستانی عقیده دارد: خدا را هزار مرتبه شکر می‌کنیم که در ایران زندگی می‌کنیم و به‌راحتی با هم در ارتباط هستیم و با ایرانی‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم؛ چون هم‌زبان، هم‌دین، هم‌مذهب و هم‌فرهنگ هستیم و این بزرگ‌ترین نعمتی است که ما از آن برخورداریم و در ایران زندگی می‌کنیم.

کرمی می‌گوید: من هیچ‌وقت در افغانستان نبودم و آنجا زندگی نکردم. درست است که در شناسنامه ما، افغانستان می‌نویسند؛ ولی ما در اصل، بزرگ‌شده ایران و با فرهنگ ایران بیشتر از افغانستان آشنا هستیم.

وی تصریح کرد: اگر کسی درباره ایران چیزی بگوید، من متقابلاً جواب او را می‌دهم؛ ولی در مورد افغانستان حرف‌های ضدونقیضی زده می‌شود که نمی‌توانم از کشورم دفاع کنم؛ با اینکه افغانستانی هستم.
 

افغانستانی‌های مقیم ایران از گرمای خانواده‌هایشان در کشور امن‌مان ابراز رضایت می‌کنند


سمنان؛ استان مورد علاقه افغانستانی‌ها

سمنان، استان مورد علاقه افغانستانی‌ها است و بنا بر آمارهای موجود، چندین هزار نفر از اتباع افغانستانی در این استان سکونت دارند و در کنار خانواده‌های ایرانی، آنها هم مناسبت‌ها و رسوم ویژه‌شان را برگزار می‌کنند.

خدمات مناسبی به مردم افغانستان در استان سمنان ارائه می‌شود و جدای از تحصیل، ورزش، استفاده از امکانات رفاهی و سایر موارد در کنار خانواده‌های ایرانی، آنها در بسیاری از مشاغل نیز در این استان فعالیت دارند و از شرایط مهیاشده برای خود، ابراز رضایت می‌کنند.

خدمات‌دهی به مهاجران خارجی در دولت آیت‌الله رئیسی سامان بهتری به خود گرفته است و مسؤولان استان سمنان نیز بدون هیچ خط‌کشی و مرزی پاسخگوی آنها هستند و بی‌دلیل نیست که بانوی افغانستانی می‌گوید: «حضور در ایران را به کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهیم».
 

«تصاویری از خدمات‌دهی هاشمی، استاندار سمنان در ورودی استانداری سمنان به یک تبعه افغانستانی»


انتهای پیام/74007/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول