اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فارس‌من| حرکت به سمت علمی و عملی شدن دانشگاه‌ها؛ ضرورت روز آموزش عالی

کارشناسان آموزش عالی حرکت به سمت علمی و عملی شدن دانشگاه‌ها را یک ضرورت برای اعتلای آموزش عالی در جهان امروز می‌دانند، کاربران فارس من نیز همین موضوع را خواستار شدند.

فارس‌من| حرکت به سمت علمی و عملی شدن دانشگاه‌ها؛ ضرورت روز آموزش عالی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، امروزه دانشگاه‌ها به سمتی می‌روند که مهارت محوری و اشتغال زایی از نقش‌های دانشگاه‌ها محسوب می‌شود یعنی یک دانشگاه دانشجویی را فارغ التحصیل می‌کند که از دانشگاه وارد بازار کار می‌شود و به اندازه ای مهارت آموخته است که می‌تواند یک شغل راه بیندازد.

در گذشته دانشگاه‌ها بیشتر تئوری محور بودند اما امروزه دانشگاه‌ها به سمت مهارت محوری پیش می‌روند.

اتفاقا این موضوع برای کشور ما که با چالش‌های اقتصادی رو به روست بسیار مناسب است، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در نظر گرفته شده است، اینکه دانشگاه‌ها مهارت محوری و کارهای عملی و کاربردی را در دستور کار آموزشی خود داشته باشند بسیار ایده‌آل است.

کاربران سامانه فارس من نیز با ثبت پویشی در این سامانه خواستار حرکت دانشگاه‌ها به سمت علمی و کاربردی شدن هستند و از مسوولان خواستند تا ملاک ارزشیابی دانشجویان، کارهای عملی در طول ترم باشد.

* دانشگاه‌ها به سمت تربیت دانشجوی مهارت محور می‌روند

یکی از این کاربران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به چالش‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان گفته است: اگر دانشگاه‌های ما به سمت علمی و کاربردی شدن پیش بروند قطعا تولیدات دانش بنیان ما افزایش یافته و ما می‌توانیم با مشکلات اقتصادی و بیکاری مقابله کنیم.

این موضوع را از مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف هم پرسیدیم.

گلشنی گفت: اینکه کارهای عملی ملاک ارزشیابی دانشجویان در پایان ترم قرار بگیرد بسیار خوب است، من از اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یک دانشگاه مهارت محور است شنیدم که می‌گویند در این دانشگاه هم تئوری حرف زیادی در آموزش دارد در حالیکه باید دانشگاه‌ها به سمت مهارت محور بروند و کارهای عملی حاکم باشد.

وی با اشاره به تفاوت آزمایشگاه‌های لندن و ایران گفت: من از آزمایشگاه‌های مدارس اصیل لندن لذت بردم، به طور مثال اگر دانش آموز برای کار عملی نیاز به باتری داشت به او می‌گفتند ابتدا خودت باتری را بساز سپس از آن استفاده کن، یعنی دروس کاملا جنبه عملی داشت ولی در ایران اینگونه نیست.

همچنین عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: مهارت محور شدن دانشگاه‌ها یک ضرورت است، همانطور که بنا به خواسته وزیر علوم نیز باید ۳۰ درصد دروس دانشگاه‌ها به سمت مهارت محوری سوق یابد.

وی افزود: دانشگاه مهارت محور، فارغ التحصیل اشتغال آفرین را به جامعه تحویل می‌دهد و این فارغ التحصیلان می‌توانند چالش های تولید و اقتصاد کشور را هم حل کنند.

هادی محمدی زرندینی عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با اشاره به تأکیدات مسوولان بر مهارت محور شدن آموزش‌ها گفت: مقام معظم رهبری نیز موضوع تولید و مهارت محوری را راهی برای خروج از بحران‌ها دانسته‌اند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید با افزایش کارهای عملی و کاربردی و مهارت محور، دانشجویان را برای بازار کار آماده کرده و فارغ التحصیلانی داشته باشند که خودشان فرصت‌های شغلی را ایجاد کنند؛ البته در حال حاضر با تأکیدات وزیر علوم و مسوولان حوزه آموزش عالی به سمتی می‌رویم که در دانشگاه‌ها دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم نه پشت میز نشین.

به گزارش فارس، تأکید وزیر علوم بر مهارت محوری دانشگاه‌ها یک امتیاز برای دانشجویان و به طور کلی آموزش عالی کشورمان محسوب می‌شود، اینکه وزیر علوم یکسان بودن آموزش دانشگاه‌ها با نیاز بازار کار را یک ضرورت می‌داند می‌تواند به اشتغال آفرینی در کشور و کاهش آمار فارغ التحصیلان بیکار کمک کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول