اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزیر کشور: ۱۱درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود

احمد وحیدی در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی، صرف مبارزه با قاچاق مواد مخدر می‌شود.

وزیر کشور: ۱۱درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور امروز یکشنبه پنجم تیر در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران برگزار شد،گفت: گسترش مواد مخدر حاصل یک جریان آغشته به فرهنگ منحط است و امروز کشورهای غربی، متهم ردیف اول این حوادث هستند.

وی با بیان اینکه مقابله با مواد مخدر از سوی کشورهای غربی حالت اسمی دارد و فعالیت و جدیتی ندارند، ادامه‌داد: از نماینده سازمان ملل تشکر می کنم که نقش و کارکرد مثبتی داشته است اما از سوی کشورهایی که به وجود آورنده این وضعیت هستند، هیچ جدیتی نیست.

وحیدی با تصریح بر اینکه اقتصاد افغانستان به دلیل تجاوز کشورهای غربی، ویران شده است، گفت: مقصر اصلی شرایط امروز افغانستان، کشورهایی هستند که اقتصاد این کشور را نابود کرده اند و به جای فعال سازی صنعت، معادن و کشت و زرع، آورنده بمب، ترور و قتل بوده اند.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط، به جای اینکه بهترین معادن و کشت و صنعت در افغانستان فعال شود، متاسفانه به اقتصاد مواد مخدر روی آوردند.

وزیر کشور، مساله مهم و اصلی در مبارزه با مواد مخدر را کشت جایگزین در افغانستان دانست و تاکید کرد: چرا این کشورها چنین کاری نمی کنند و چرا کشورهای غربی پول مردم افغانستان را هم بلوکه کرده اند؟

وحیدی در ادامه سخنان خود، گفت: فاز مهم دیگر در مواد مخدر امروزی، تولید مواد مخدر صنعتی است و این تولید در  آزمایشگاه کشورهای غربی انجام می شود که با تغییر الگوی مصرف، تجارت پرسودی را راه انداخته اند.

وی با اشاره به گردش مالی مواد مخدر گفت: سرمایه گذاران و مالکان مواد مخدر با حاملان این مواد متفاوتند، چرخه اقتصاد مواد مخدر در بانک های بین المللی و بانک های بزرگ جهانی است و کنترل نمی شود.

رئیس شورای امنیت کشور افزود: در بحث قاچاق یکی از راهها این است که منابع مالی جریان پول های کثیف کنترل شود، بانک هایی که ادعای سلامت دارند به کنوانسیون ها و سازوکارهای مالی توجه نمی کنند.

وحیدی خاطر نشان کرد: بعد مهم دیگر اقتصاد مواد مخدر، عرضه است. امروز جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در برابر عرضه و جابجایی این مواد خانمان سوز مقابله می کند و متاسفانه شاهد این هستیم که در فضای رسانه ای بین المللی علیه اقدام انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران، فضا سازی منفی می کنند.

وی با بیان اینکه متهم اصلی گسترش مصرف مواد مخدر بخشی از سرویس های اطلاعاتی، کشورهای غربی و سیاستمدارانی است که در این حوزه کار می کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله با قاچاق مواد مخدر هزینه زیادی داده و براساس آخرین آمار، ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی، درگیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

وزیر کشور با یادآوری سه هزار و ۸۵۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: اینها نشان از تلاش شبانه روزی و جدیت جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله با قاچاق مواد مخدر دارد اما در برابر، کمک های اعطایی بسیار ناچیز و محدود است.

ضرورت تجدید قوا و حضور فعالانه تر اجتماعی در مقابله با مواد مخدر، از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور بود که گفت: اعتیاد ریشه و سرمنشا بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله سرقت، طلاق و حتی خودکشی است و برای همین باید با همه ظرفیت های مردمی و اجتماعی در این حوزه ورود کنیم.

در این مراسم که با حضور رئیس جمهوری، برخی از وزرا، سفرا و نمایندگان خارجی، فعالان مدنی و هنرمندان برگزار شد، بخشی از مواد مخدر مکشوفه صنعتی در سیستان بلوچستان، به دستور وزیر کشور امحا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول