اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

سازمان ملل برای رسیدن به جامعه بشری عاری از اعتیاد تلاش کند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: سازمان ملل بر اساس وظیفه و با مشارکت همه کشورهای جهان بر اساس مسؤولیت مشترک، تلاش کند با جایگزینی کشت، جامعه بشری را به دوری از اعتیاد سوق دهد.

سازمان ملل برای رسیدن به جامعه بشری عاری از اعتیاد تلاش کند

به گزارش گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، اسکندر مؤمنی صبح امروز در مراسم بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر که به صورت ویدئو کنفرانس با استان‌های سراسر کشور برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر ، در خط مقدم قرار دارد و در چهار حوزه مقابله با عرضه، کاهش تقاضا، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بهبودیافتگان به صورت توأمان و متوازن تلاش می‌کند؛ در واقع همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله، بسیج شده‌اند.

وی افزود: ما در منطقه‌ای قرار داریم که ۹۰ درصد تریاک جهان در همسایگی کشور ما یعنی افغانستان تولید می‌شود و با ساختار موجود امکان مقابله با آن وجود نداشت، بنابراین براساس ابلاغ سیاست‌های کلان نظام از سوی مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان که مبارزه با موادمخدر را جهادی بزرگ تلقی کرده‌اند، این ستاد با همراهی ، مشارکت و عضویت بیش از ۲۳ سازمان ، وزارتخانه و نیروهای نظامی، انتظامی، قضایی و امنیتی فعال است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: بالاترین میزان کشفیات موادمخدر متعلق به ایران است و ریاست جمهوری نیز بلافاصله بعد از انتصاب در دوره جدید، جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر را به ریاست خود تشکیل دادند و مصوبات ستاد و سیاست‌های کلان نیز در دوره جدید مشخص شد، در حقیقت در این دوره، همه عناصر نظام در امر مبارزه با موادمخدر دخیل هستند.

مؤمنی ادامه داد: در کنار اقدامات مقابله‌ای، ستاد طی یک سال گذشته تلاش کرد تا سه رویکرد «مردم محوری»، «جهادی» و «اقدامات علمی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان» را در مجموعه اقدامات خود قرار دهد و در این مسیر پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی افزود: ستاد تلاش کرد تا مبارزه با موادمخدر را مردمی سازد که در این بخش، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان حضور گسترده‌ای دارند و از ظرفیت‌های مردمی استفاده خوبی شد. همچنین گروه‌های مرجع، هنرمندان، ورزشکاران، حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات و نیز گروه‌های جهادی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و ما آینده خوبی را در جهت کنترل و مهار موادمخدر پیش‌بینی می‌کنیم.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه حضور خیرین در این دوره بسیار پیشرفت داشته است، به پروژه احداث یک مرکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد اشاره کرد و گفت: بهمن سال گذشته یکی از خیرین اعلام کرد که ظرف ۲ ماه برای ۳۰۰ نفر ۵ سوله را ایجاد می‌کند و همین هم شد و ظرف دو ماه این سوله‌ها به بهره‌برداری رسید؛ اکنون نیز این خیر نیک اندیش اعلام کرده که برای ۳۰۰ نفر در همان مکان بستر اشتغال را فراهم می‌کند که جای تقدیر دارد.

مؤمنی تصریح کرد: در حوزه کارهای جهادی یکی از مشکلات ما کمبود ظرفیت برای مراکز نگهداری و درمان معتادان بود که با همت دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، این مهم شتاب خوبی گرفته است. همچنین همکاری خوبی با وزارت ورزش داشتیم و بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران در پیشگیری از اعتیاد با ستاد همکاری دارند. یک همت و انگیزه خوبی در کشور ایجاد شده که این مسیر را رو به جلو داریم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری یکی از طرح‌های مهم، یاریگران زندگی بود که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در بیش از ۴۰ هزار مدرسه برای دانش آموزان، والدین و معلمان شروع به کار کرد و تلاش داریم که تعداد مدارس را به بالای ۱۰۰ هزار مورد برسانیم. نتیجه این اقدامات، توقف آهنگ رشد اعتیاد به موادمخدر در مدارس بود.

دبیرکل ستاد ادامه داد: در بخش درمان نیز شیوه‌های نوین درمانی اتخاذ شده است و با همت ظرفیت‌های داخلی کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان زیر نظر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، خط تولید داروهای جدیدی همچون بوپرنورفین که یک شیوه تأیید کننده در درمان است، راه‌اندازی شد و اکنون به صورت نمونه و الگو در برخی مراکز شروع به کار کرده است و قرار است به باقی مراکز نیز تعمیم دهیم.

وی افزود: به صورت دستی با حجم عظیم موادمخدر نمی‌توان مبارزه کرد و حتماً باید تجهیزات نوین و پیشرفته داشت، امروز بیش از ۷۰ درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی و در هفت استان انجام می‌شود؛ و همچنین بیش از ۷۰ درصد کشفیات به صورت تجهیزات فنی و اطلاعاتی انجام می‌شود؛ اما تحریم‌های ظالمانه امریکا مانع از اقدامات مؤثرتر در مبارزه با موادمخدر است.

مؤمنی اظهار امیدواری کرد که با کمک همه دستگاه‌ها بتوانیم این مسیر رو به جلو را ادامه دهیم و سطح زیر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را که طی ۲۰ ساعت گذشته افزایش جدی داشته است را سازمان ملل بر اساس وظیفه و با مشارکت همه کشورهای جهان بر اساس مسئولیت مشترک ، تلاش کند تا با جایگزینی کشت ، جامعه بشری را به دوری از اعتیاد سوق دهد.

با همکاری همه کشورها و با توجه به مسئولیت مشترک همه کشورها در خصوص افغانستان که به‌عنوان منشأ موادمخدر طی ۲۰ سال گذشته هم‌سطح زیر کشت، هم تولید و هم قاچاق را افزایش داشته است؛ همت و تلاش کند و در این کشور، کشت جایگزین را مدنظر قرار دهد تا به جامعه بشری عاری از اعتیاد برسیم.
در این مراسم وزرای آموزش‌وپرورش و وزارت ورزش و جوانان، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، مشاور رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و سفرای کشورهای خارجی حضور داشتند و از نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر با تأکید بر بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان بازدید کردند.

همچنین وزیر کشور از طریق رادیو کنفرانس دستور امحاء ۳۰ تن موادمخدر مکشوفه غیر دارویی در استان سیستان و بلوچستان را صادر کرد و از خانواده شهدا، جانبازان و دست‌اندرکاران و فعالان عرصه پیشگیری از اعتیاد تجلیل شد.

انتهای پیام/ ت 84

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول