اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

استارت پروژه ملی در تهران زده شد/خرید دستگاه زباله سوز 1100 تنی برای پایتخت

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: تا 2 ماه آینده قرارداد خرید یک دستگاه زباله سوز 1100 تنی بسته می شود، این پروژه ملی است و با این کار بخشی از زباله های پایتخت نشینان سوزانده می شود.

استارت پروژه ملی در تهران زده شد/خرید دستگاه زباله سوز 1100 تنی برای پایتخت

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، تفکیک زباله از مبدا در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. در ۸ پهنه شهر ایستگاههای ام.آر.اف راه اندازی  می شود و زباله ها در ایستگاه میانی بازیافت و بخشی از آن به چرخه بازمی گردد.

برنامه مدیریت شهری این است که دیگر زباله ای به سمت آراکوه نرود قرار است که ظرف 2 ماه آینده قرارداد ساخت یک دستگاه زباله سوز ۱۱۰۰ تنی با بخش خصوصی بسته شود و زباله های شمال و شرق تهران سوزانده شود.

در خصوص آخرین وضعیت تفکیک زباله از مبدا، انتقال مرکز دفن زباله، خرید دستگاه زباله سوز، ایستگاه های میانی بازیافت زباله، جلوگیری از فعالیت زباله‌گردهاو ... با محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

چه برنامه ای برای بازیافت زباله از مبدا دارید؟ قرار بود ایستگاه های میانی بازیافت زباله(  مرکز تخصصی بازیافت  یا همان MRF ، یک مرکز پیشرفته است که نسبت به بازیافت زباله‌های‌تفکیک شده از مبدأ اقدام می‌کند. همچنین در طرح "ام ار آف" ضمن تفکیک حداکثری زباله‌ها، شیرابه ناشی از آن نیز بازیافت می‌شود) راه اندازی شود کار به کجا رسید؟

8 پهنه را برای سرمایه‌گذاری ام‌.آر. اف درنظر گرفته‌ایم/مدیریت زباله از ابتدا تا انتها با سرمایه گذاران/ 5 هزار تن زباله دیگر به آرادکوه نمی‌رود

در خصوص نحوه اجرای تقسیم‌بندی پسماند در شهر تهران موضوعاتی مطرح شده است. 8 پهنه را برای سرمایه‌گذاری ام‌.آر. اف درنظر گرفته‌ایم. قرار است این سرمایه‌گذاران زباله‌های شهر را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند.

براساس گزارشی که داریم 30 درصد پسماند به آرادکوه می‌رود و حدود 5 هزار تن زباله دیگر به آرادکوه نمی‌رود. در مذاکراتی که انجام دادیم توافق شده است ام‌.آر‌.اف‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

بازیافت زباله در ایستگاه میانی/ارسال الباقی پسماند به آراد کوه در جنوب تهران/  در آرادکوه فرایند تصفیه‌خانه، دفن انجام می شود

در ایستگاه‌های ام‌آراف پسماند مورد  بررسی قرار می گیرد و پیمانکاران در این زمینه فعالیت می‌کنند. آموزش‌های لازم دیده شده است. زباله‌های به ایستگاه‌های میانی آمده و بعد به آرادکوه می‌روند.

البته در آرادکوه فرایند تصفیه‌خانه، دفن و ... را انجام می‌دهند. همه بستر آماده شده است و هر پهنه در اختیار سرمایه گذار است تا بتوانند کار را انجام دهند.

سال هاست که ماجرای خرید زباله سوز مطرح است و هر بار بنا به دلایلی این امر رخ نداده است؟در خصوص خرید زباله سوز توضیح دهید. 

تبدیل زباله به انرژی و اینکه قرار است دیگر زباله ای به آراد کوه نرود/راه اندازی زباله سوز 1100 تنی در تهران/سرمایه گذاری 2800 میلیاردی بخش خصوصی برای خرید زباله سوز/سوزاندن زباله های شرق و شمال تهران در آبعلی

ما برنامه داریم که دیگر زباله‌ای را به سمت آرادکوه حرکت ندهیم و از زباله انرژی تهیه کنیم. البته صحبت‌هایی هم صورت گرفته است و در حال توافق در پهنه شرق و شمال تهران هستیم. قرار است با بخش خصوصی اقداماتی انجام دهیم و همچنین زباله‌سوز 1100 تنی راه‌اندازی کنیم. 

سرمایه‌گذاری برای این زباله‌سوز حدود 2700 تا 2800 میلیارد است که بخش خصوصی آن را تأمین می‌کند و قرار است که 2000 تن زباله شرق و شمال تهران در پهنه آبعلی توسط دستگاه زباله‌سوز سوزانده شود.

چه زمان قرارداد خرید زباله سوز در تهران نهایی می شود؟ با زباله سوز چه میزان از زباله دفن می شود؟

دستگاه زباله سوز زیر  3 درصد خروجی دفن می‌دهد/جانمایی دستگاه زباله سوز دور از محل زندگی شهروندان/بسته شدن قرارداد خرید زباله سوز تا 2 ماه آینده/پروژه زباله سوز ملی است

قرارداد خرید زباله‌سوز در حال آماده‌سازی است و قرار است که یک دستگاه زباله‌سوز خریداری شود که این دستگاه زیر 3 درصد خروجی دفن می‌دهد و البته الزامات زیست‌محیطی را هم دارد. فضایی هم که برای این دستگاه درنظر گرفته‌ایم 2.5 کیلومتر با فضای مسکونی فاصله دارد همچنین مسیر باد شرق به غرب را هم درنظر گرفته‌ایم تا آلودگی نداشته باشد. خرید دستگاه زباله‌سوز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. فعلا قرارداد منعقد می‌شود و ما هم مذاکراتی با اداره برق داریم تا بتوانیم عدد را بالاتر ببریم. اگر قرارداد ظرف یک تا دو ماه آینده بسته شود، سرمایه‌گذار درخواست سه ماه فرصت می‌خواهد تا بتواند کار را انجام دهد. تقریبا سه سال طول می‌کشد تا از زباله‌سوز 1100 تنی بهره‌برداری شود و این یک پروژه ملی در کشور است. عدد سرمایه‌گذاری آن بالاست.

زباله های شرق و شمال تهران در آبعلی سوزانده می شود/ به دنبال کاهش تولید پسماند هستیم و اینکه زباله‌ای به سمت آرادکوه نرود

قبلا زباله‌های شمال شهر با طی 45 کیلومتر به کهریزک می‌رفت حالا در همان محدوده آبعلی این زباله‌ها سوزانده می‌شود. البته در زمینه کاهش پسماند و تفکیک زباله از مبدأ باید فرهنگسازی صورت گرفته و رسانه‌ها کمک کنند. باز هم تأکید می‌کنم که زباله‌سوز از طریق سرمایه‌گذار انجام می‌شود و ما به دنبال کاهش تولید پسماند هستیم و اینکه زباله‌ای به سمت آرادکوه نرود.

راه اندازی اولین ایستگاه ام. آر. اف به کجا رسید؟ شنیده شده که تست گرم انجام شده است در این باره توضیح دهید.

تست گرم از اولین ایستگاه میانی بازیافت زباله/به دنبال احصا مشکلات هستیم تا کار بدون نقص افتتاح شود/فقط نمی خواهیم روبان ببریم

در حال حاضر مجموعه کوهک در حال فعالیت است. اگر مشکلی ایجاد نشود طبق وعده‌های داده شده یک ماه آینده تست گرم انجام می‌شود و روزانه زباله‌ها در ایستگاه ام‌آراف تفکیک شده و مشکلات احصاء می‌شود. البته این را هم بگویم که ما باید ابتدا تمام مشکلات را شناسایی کنیم و بعد افتتاحیه برای ایستگاه های  ام‌.آر. اف بگیریم. اینطور نیست که ما فقط بخواهیم روبان را پاره کنیم بلکه باید مشکلات را حل کرده و بعد افتتاحیه انجام می‌شود.

اگر تفکیک زباله از مبدا به درستی انجام شود، معضل زباله گردی هم در تهران برطرف می شود. در چند منطقه شاهد هستیم که دیگر زباله گردی نیست. چطور این امر رخ داد و چه برنامه ای برای رفع این معضل در کل تهران دارید؟

اگر زباله ای نباشد؛ زباله گردی هم نیست/ زباله‌ها در ایستگاه میانی بازیافت شده و بخشی از آن به صنایع برمی‌گردد/سرمایه گذاری 50 میلیاردی برای ایستگاه های ام.ار.اف

بحث تفکیک زباله از مبدأ بسیار مهم است چرا که این امر باعث می‌شود که زباله‌گردها هم حذف شوند، چرا که دیگر زباله‌ای وجود ندارد که بخواهد زباله‌گردی هم باشد. زباله‌ها در ایستگاه میانی بازیافت شده و بخشی از آن به صنایع برمی‌گردد. با این اقدام، تفکیک از مبدأ هم افزایش می‌یابد. ببینید! در حال حاضر بخشی از زباله‌های خشک در داخل مخازن آسیب می‌بینند، اما دیگر با ایستگاه‌های میانی مشکلات کمتر می‌شود.

چه میزان از زباله در حال حاضر به سمت جنوب شهر برای دفن می رود؟در خصوص آلودگی های ناشی از انتقال زباله به آراد کوه توضیح دهید؟

وقتی زباله به سمت جنوب می‌رود آلودگی‌هایی هم در مسیر دارد/روزانه 200 سرویس بار به سمت آراد کوه می رود/ می‌توانیم زباله را تبدیل به انرژی کنیم و با چند شرکت هم در این زمینه صحبت و مذاکره کرده‌ایم 

ببینید زباله‌ها بازیافت و وارد چرخه می‌شود. عدد سرمایه‌گذاری در این بخش 50 میلیارد تومان بوده است. این را هم بگویم که زباله‌ها به چند بخش ریجکتی، زباله تر و خشک تبدیل می‌شود و بخشی از زباله‌ها هم به آ‌رادکوه می‌رود. ما به دنبال این هستیم که دیگر زباله‌ای را روانه جنوب شهر تهران نکنیم. ببینید وقتی زباله به سمت جنوب می‌رود آلودگی‌هایی هم در مسیر دارد. ما روزانه 200 سرویس بار به سمت جنوب شهر داریم. این مسیر درست نیست. ما می‌توانیم زباله را تبدیل به انرژی کنیم و با چند شرکت هم در این زمینه صحبت و مذاکره کرده‌ایم به دنبال این هستیم که مجوز بگیریم و از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم. البته ما در حال حاضر می‌خواهیم به روش آم‌آراف بخش مهمی از زباله را تفکیک و بازیافت کنیم.

قرار بود 8 ایستگاه ام‌آراف راه‌اندازی شود آیا تا پایان سال جاری این امر رخ می دهد؟ در این زمینه توضیح دهید.

4 ایستگاه ام. ار. اف تا پایان سال راه اندازی میشود

ایستگاه حکیمیه، سرخه‌حصار، آزادگان و... تا انتهای سال آماده بهره‌برداری می‌شوند و تقریبا چهار ایستگاه تا پایان سال جاری افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. البته برخی ایستگاه‌ها در برج 8، 10 و برخی هم تا انتهای سال آماده بهره‌برداری می‌شوند.

11 منطقه داریم. فعلا برای چهار ایستگاه فراخوان داده شده و برای الباقی هم این اقدام صورت می‌گیرد.

در مناطق 22، 13 و 8 می‌توانیم ادعا کنیم که دیگر از حضور زباله‌گردها پاک شده است/با تفکیک درست زباله دست مافیای زباله‌گردی کوتاه می‌شود

خبر خوش ما این است که با ام‌آراف در مناطق 22، 13 و 8 می‌توانیم ادعا کنیم که دیگر از حضور زباله‌گردها پاک شده است و این موضوع قابل اثبات است. وقتی که زباله‌ها را به درستی بازیافت و تفکیک کنیم، دست مافیای زباله‌گردی کوتاه می‌شود. فعلا چند منطقه را از حضور زباله‌گردها پاک کرده‌ایم. صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته و زیرساخت‌هایی فراهم کرده‌ایم که بتوانیم مشکل زباله‌گردی را در شهر برطرف کنیم. در حال حاضر معضل زباله‌گردی در برخی مناطق حل شده است. ببینید! یک شبکه مافیا هستند که زباله‌گردها را هدایت می‌کنند. وقتی ما زباله را به درستی تفکیک کنیم این مشکلات هم برطرف می‌شود.

ایا طرح کاپ را ادامه می دهید؟اقداماتی در دوره قبل مدیریت شهری در این زمینه انجام شد؟ در این باره توضیح دهید.

نباید بگذاریم با روش‌های نادرست کار به خطا برود/در گذشته هم شنبه‌های بدون پسماند هم وجود داشت

ما باید ساختار را درست کنیم و روش‌های واگذاری به درستی انجام شود. ما نباید بگذاریم با روش‌های نادرست کار به خطا برود. در بخش کاهش پسماند هم برنامه‌هایی داریم. البته در گذشته هم شنبه‌های بدون پسماند هم وجود داشت. ما طرحی که به اسم کاپ بود را به شکل دیگری در حال اجرا هستیم و سعی می‌کنیم با الزامات قانونی کار پیش برود.

افزایش ساعت فعالیت غرف بازیافت /سراغ صنوف رفتیم تا بتوانیم زباله‌های آنها را از مبدأ تفکیک کنیم

مثلا در گذشته غرفه‌های بازیافت تا ساعت 4 بعدازظهر بود و مردم مشارکت نمی‌کردند، در حال حاضر ساعت فعالیت غرف را افزایش و به 7 بعدازظهر رساندیم و شیفتی این غرف کار می‌کنند. البته ماشین‌های ملودی هم داریم.  بحث تفکیک پسماند از مبدأ را باید به درستی انجام دهیم. ما به سراغ شهرک‌هایی که هیأت مدیره داشتند رفتیم و همچنین به سراغ صنوف رفتیم تا بتوانیم زباله‌های آنها را از مبدأ تفکیک کنیم.

چه زمان دفن زباله در تهران به صفر می رسد؟ آیا برنامه ای در این زمینه دارید؟

سال گذشته در اروپا حدود 50 درصد زباله‌ها را می‌سوزاندند/اینکه ما ادعا کنیم دفن زباله‌ای نداریم درست نیست

اینکه ما ادعا کنیم دفن زباله‌ای نداریم درست نیست. در حال حاضر 75 درصد زباله کشور دفن می‌شود، چون تکنولوژی روز را نداریم. در هفت ماهی که بنده در سازمان پسماند حضور داشتم با تمام شرکت‌های چینی، آلمانی و... صحبت کرده‌ایم تا آنها را پای کار بیاوریم. البته باید بحث بازگشت سرمایه هم مطرح شود، اما اصل کار موضوع تکنولوژی است.  همین سال گذشته در اروپا حدود 50 درصد زباله‌ها را می‌سوزاندند.

قرار بود از زباله برق تولید شود کار به کجا رسید؟ قیمت خرید برق چقدر است؟ در این باره توضیح دهید. 

باید قیمت خرید برق بالاتر برود/در حال مذاکره هستیم تا نرخ را بالاتر ببریم

موضوع تولید برق و انرژی از زباله مطرح است و صحبت‌های هم در  این زمینه شده است. اعدادی هم مطرح شده است. البته باید قیمت خرید برق بالاتر رود. مذاکرات اولیه صورت گرفته است. در شهر تهران 1430 تومان قیمت هر کیلووات برق است. البته این عدد سال به سال افزایش می‌یابد، اما برای شروع کار، نرخ قابل توجه نیست. ما در حال مذاکره هستیم تا نرخ را بالاتر ببریم. 

جابجایی آراد کوه به کجا رسید؟

محیط زیست و فرمانداری ری به دنبال این هستند که محل دفن زباله جابجا شود

صحبت‌هایی در خصوص محل دفن زباله صورت گرفته است. محیط زیست و فرمانداری ری به دنبال این هستند که آرادکوه جابجا شود. البته بنده تأکید می‌کنم که جابجایی مشکل ما را حل نمی‌کند. اگر آرادکوه را به نقطه دیگری ببریم باید زیرساخت‌ها دوباره فراهم و سرمایه‌گذاری انجام شود. هدف ما این است که زباله‌ای دیگر به آرادکوه نرود و این موضوع را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول