اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان‌جنوبی عاری از بیماری تب‌برفکی و کریمه‌کنگو

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر استان عاری از بیماری تب‌برفکی و تب کریمه‌کنگو است، گفت: تب کریمه‌کنگو از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده ایجاد می‌شود.

خراسان‌جنوبی عاری از بیماری تب‌برفکی و کریمه‌کنگو

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم دامپزشکی واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف است.

وی با اشاره به بیماری تب‌برفکی که یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی بوده و موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو وگوسفند می‌شود، تصریح کرد: در راستای حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و پیشگیری از خسارت‌های وارده به دامداران هر شش ماه یک بار طرح واکسیناسیون تب‌برفکی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی از آغاز مرحله نخست واکسیناسیون تب‌برفکی در سال جاری از ۲۱ خردادماه سال جاری در استان خبر داد و افزود: از اول مرداد تا آخر شهریور تمامی دام‌ها در استان مایه‌کوبی می‌شوند.

اصغرزاده ادامه داد: مایه‌کوبی تب ‌برفکی تا پایان تیر توسط بخش دولتی برای یک‌هزار و ۴۹۸ رأس و توسط بخش خصوصی برای ۳۰۵ رأس گاو و گوساله انجام شده است.

وی با بیان اینکه این طرح توسط ۳۲ اکیپ دولتی شامل ۶۷ نفر نیروی مایه‌کوب در ۱۱ شهرستان استان در حال انجام است، افزود: بیماری تب‌برفکی از لحاظ اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری، انجام به موقع واکسیناسیون بوده که در این راستا دامپزشکی استان تمام تلاش خود را در راستای تأمین و تزریق واکسن برای دام های روستایی و عشایری انجام می‌دهد.

اصغرزاده با بیان اینکه در حال حاضر استان عاری از بیماری تب‌برفکی بوده در خصوص وضعیت و برنامه واکسیناسیون دام‌ها، گفت: در سال گذشته تعداد یک‌میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۹۶ رأس دام سبک و ۴۷ هزار و ۹۸۸ رأس دام سنگین در استان علیه این بیماری واکسینه شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست این طرح ۱۸ هزار راس دام سنگین روستایی و عشایری تحت پوشش  مایه‌کوبی قرار گیرد، اضافه کرد: براساس دستورالعمل اجرایی، دام سبک استان در طول سال جاری دو نوبت تحت پوشش مایه کوبی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی به تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو اشاره کرد و افزود: این بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده بوده که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی بیان داشت: این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب‌ها و سلاخ‌ها) نیز سبب ایجاد بیماری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

اصغرزاده در خصوص عملکرد پیشگیرانه از این بیماری خطرناک در استان توسط دامپزشکی، گفت: با توجه به اینکه از بین بردن کنه از مهم‌ترین راه‌های مبارزه و پیشگیری با این بیماری بوده توزیع ۴ هزار لیتر سم از ابتدای سال جهت سمپاشی جایگاه و اماکن دامی و بدن دام در ۱۱ شهرستان استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان خردادماه امسال ۲۴۱ هزار و ۷۰۰ متر مربع جایگاه دام و بدن تعداد ۲۷ هزار و ۱۴۵ رأس گوسفند و بز و ۵۳۲ رأس گاو و گوساله در استان سمپاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: طرح سم پاشی جایگاه و بدن دام با سرعت بیشتر از قبل با اولویت دام عشایر و نقاط پرخطر در حال اجرا بوده و به‌زودی محموله دیگری از سم جهت ادامه طرح پیشگیری از بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو در استان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول