اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تصویب لایحه کنترل سلاح در سنای آمریکا علیرغم حمایت دیوان عالی از آزادی حمل سلاح

با وجود حمایت دیوان عالی آمریکا از آزادی حمل سلاح، مجلس سنای این کشور یک بسته دوحزبی از اقدامات محدود ایمنی اسلحه را تصویب کرد.

تصویب لایحه کنترل سلاح در سنای آمریکا علیرغم حمایت دیوان عالی از آزادی حمل سلاح

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سنای آمریکا پنجشنبه شب یک لایحه دو حزبی برای رسیدگی به خشونت‌های مرتبط با اسلحه را تصویب کرد که اولین قانون فدرال ایمنی اسلحه در چند دهه اخیر است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، با وجود حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر این که آمریکایی‌ها حق قانونی حمل سلاح در اماکن عمومی برای دفاع از خود را دارند، مجلس سنا یک بسته دوحزبی از اقدامات محدود ایمنی اسلحه را اواخر روز پنجشنبه تصویب کرد. 

به تحلیل رویترز، رای مهم دادگاه و اقدام سنا در مورد ایمنی اسلحه نشان‌دهنده شکاف عمیق در مورد سلاح گرم در ایالات متحده چند هفته پس از تیراندازی‌های مرگبار در «یوالده» تگزاس و «بوفالو» نیویورک است که منجر به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر از جمله ۱۹ کودک شد.

لایحه سنا که با ۶۵ رای موافق در مقابل ۳۳ رای به تصویب رسید، اولین قانون مهم کنترل اسلحه است که در سه دهه گذشته در کشوری با بالاترین سرانه مالکیت سلاح در جهان و بیشترین تعداد تیراندازی‌های جمعی سالانه در میان کشورهای ثروتمند به تصویب رسیده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پس از رای‌گیری سنا گفت: این قانون دو حزبی به محافظت از آمریکایی‌ها کمک خواهد کرد. کودکان در مدارس و جوامع به دلیل آن امن‌تر خواهند بود. مجلس نمایندگان باید سریعاً به این لایحه دو حزبی رأی دهد و آن را به میز من بفرستد.

این لایحه کنترل سلاح که حامیان آن معتقدند جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، محدود است و مهمترین محدودیتی که ایجاد می‌کند این است که بررسی‌ پیشینه را برای خریداران احتمالی اسلحه که در نوجوانی به خاطر خشونت خانگی یا جرایم مهم محکوم می‌شوند، تشدید می‌کند.

جمهوری‌خواهان از مصالحه در مورد اقدامات گسترده‌تر کنترل اسلحه مورد علاقه دموکرات‌ها از جمله بایدن، مانند ممنوعیت استفاده از تفنگ‌های تهاجمی امتناع کردند. «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات سنا پیش از رای‌گیری گفت این گام راه‌حل نیست اما اقدامی در مسیر درست است. 

در رای‌گیری سنا در اواخر روز پنجشنبه (۲۴ ژوئن)، ۱۵ جمهوری‌خواه به کل ۵۰ قانونگذار دموکرات در رای دادن به این لایحه پیوستند. «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تصویب این لایحه را تحسین کرد و در بیانیه‌ای گفت که این لایحه در روز جمعه در مجلس ارائه می‌شود و در اسرع وقت رای‌گیری می‌شود.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به اعضای خود دستور داده بودند که به این لایحه رای منفی دهند، اگرچه از آنجایی که مجلس توسط دموکرات‌‌ها کنترل می‌شود، حمایت بیشتر آن‌ها برای تصویب لایحه مورد نیاز نبود. بایدن باید این لایحه را امضا کند تا به قانون تبدیل شود.

در اقدامی متضاد، دیوان عالی آمریکا اوایل روز پنجشنبه در حکمی که از سوی اکثریت محافظه‌کار آن مورد حمایت قرار گرفت، محدودیت‌های ایالت نیویورک برای حمل سلاح مخفی در خارج از خانه را لغو کرد. دیوان عالی استدلال کرد که این قانون که در سال ۱۹۱۳ تصویب شد، حق افراد را برای «نگهداری و حمل اسلحه» بر اساس متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده نقض می‌کند. 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها از محدودیت‌های جدید در مورد سلاح‌های گرم حمایت می‌کنند، خواسته‌هایی که معمولاً پس از تیراندازی‌های جمعی مانند آنچه در تگزاس و نیویورک رخ داد، افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول