اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت «حداد‌عادل» از واکنش استاد خارجی به شنیدن خبر شهادت چمران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از اساتید خارجی که در دوره‌ای باهم شرکت داشتیم، کنار من نشست و گفت که یک همکلاسی بسیار موفق و باهوش ایرانی داشتیم و پرسید که الان کجا مشغول است، وقتی به او گفتم چمران شهید شده به شدت منقلب شد و از نبود او تاسف خورد و هیچ وقت حالت او را از خاطر نمی‌برم.

روایت «حداد‌عادل» از واکنش استاد خارجی به شنیدن خبر شهادت چمران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه پنجشنبه در همایش بزرگداشت بسیج اساتید با بیان اینکه اصفهان شهر ایمان، عمل، علم، اراده و ابتکار است؛ اظهار داشت: سال ۴۲ وارد دانشگاه تهران شدم و در آن سال‌ها با برادر کوچک‌تر شهید چمران آشنا شدم زیرا دانشجویان مذهبی همدیگر را می‌شناختند.

وی ادامه داد: شهید چمران در آن سال‌ها به آمریکا رفته بود و ما دسترسی به ایشان نداشتیم اما دهه ۵۰ در دانشگاه صنعتی شریف با دو نفر از برادران شهید چمران همکار بودم.

حداد عادل ادامه داد: شهید مطهری سفری به پاریس داشت و بعد که بازگشت تعریف کرد که امروز فعالیت‌های دانشجویان مسلمان در آمریکا و اروپا با مدیریت پنج نفر اداره می‌شود که یکی از آن‌ها شهید چمران بود؛ او از جمله کسانی بود که در واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در صحنه حضور داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اول انقلاب هم شهید چمران در کنار امام حاضر شد، افزود: شهید چمران یک سال و نیم قبل از شروع جنگ هم در صحنه‌های انقلاب و هم به جهت ارتباط با لبنان، فلسطین و لیبی، نقش‌آفرینی مهمی در کشور داشت.

وی با بیان خاطره‌ای درباره شهید چمران، اظهار کرد: همراه شهید باهنر با یک هیأت همراه به مناسبت دومین سال پیروزی انقلاب به چهار کشور اروپایی سفر کردیم، در بلژیک تعدادی دانشجوی لبنانی به دیدن ما آمدند و مشخص شد که دست پرورده‌های چمران در لبنان بودند و آن چنان عشق به چمران می‌ورزیدند که به ما سفارش می‌کردند از این گوهر استفاده ببریم.

حداد‌عادل با اشاره به اقدامات شهید چمران در لبنان، تصریح کرد: شیعیان لبنان در تقسیم‌بندی‌های قدرت اهمیتی نداشتند، شهید چمران به لبنان رفت و با امام موسی صدر یک تحول اجتماعی در شیعیان لبنان از طریق آموزش را شروع کردند، اولین کار ایجاد یک هنرستان فنی برای شیعیان لبنان بود که از اینجا برای رشد نسل جوان شیعه لبنانی تلاش کردند؛ این شیعیان لبنانی که می‌بینیم امروزه تقریبا هیچ تحولی در منطقه‌ بدون تاثیر آن‌ها وجود ندارد، رشد یافته همین مکتب هستند و پایه‌گذار عزت امروز شیعیان لبنان شهید چمران و امام موسی صدر بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جنگ که شروع شد، از روز اول به جبهه رفت و با گروهش در قالب جنگ‌های نامنظم مشغول شدند، از فعالیت و مبارزه چریکی برای دفاع از انقلاب استفاده کرد و یک بار هم در آبادان مجروح و بستری شد.

وی با بیان اینکه او بسیار دوست داشتنی و خوش برخورد بود و روحیه لطیفی داشت، گفت: وقتی به نیرو‌های انقلاب می‌رسید آن‌چنان آغوش باز می‌کرد که گویی سال‌هاست با آن‌ها آشنا است؛ تمام وجودش محبت بود و نهایتاً در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

حدادعادل با اشاره به اینکه چمران در جنبه علمی هم ممتاز بود، گفت: شاگرد اول شد و به دانشگاه برکلی آمریکا اعزام شد که از بهترین دانشگاه‌های آن زمان بود، دکترای فیزیک پلاسما گرفت، این گرایش به تازگی مطرح شده بود.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از اساتید خارجی که در دوره‌ای باهم شرکت داشتیم، کنار من نشست و گفت که یک همکلاسی بسیار موفق و باهوش ایرانی داشتیم و پرسید که الان کجا مشغول است، وقتی به او گفتم چمران شهید شده به شدت منقلب شد و از نبود او تاسف خورد و هیچ وقت حالت او را از خاطر نمی‌برم.

وی با بیان اینکه چمران فعال علم و عمل با هم بود، تصریح کرد: تصور کنید چنین شخصیتی، خادم انقلاب شد و بعد هم به جبهه رفت.

 حداد عادل تصریح کرد: یکی از آثارش ترجمه دعای کمیل از عربی به فارسی بود، تصور کنید فردی که در عالی‌ترین سطح علمی و مهندسی بود، ترجمه هم انجام دهد و بعد مهاجرت کند، پس از آن هم به ایران بازگردد، به جبهه برود و نهایتاً هم به مقام والای شهادت برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خداوند در قرآن از شهید به عنوان گواه و نمونه نام برده است، افزود: در این انقلاب در هر قشری نمونه‌هایی داریم، در بین ارتشی‌ها شهید صیاد، در بین خلبانان شهید عباس دوران و...، در هر صنفی نمونه فراوان داریم و شهید چمران الگوی نمونه دانشگاهیان در قیامت است که خداوند با وجود او با ما احتجاج خواهد کرد.

اساتید دانشگاه خودشان را با معیار چمران بسنجند

وی افزود: او همه چیز داشت اما همه را در راه خدا داد و وقتی به این انقلاب رسید نگفت که من دکترا از برکلی دارم بلکه خودش را صرف این انقلاب کرد، گویی که خداوند مقدر کرده بود که او سر راه ما قرار بگیرد و بگوید باید خودمان را با متر شهید چمران اندازه‌گیری کنیم و ببینم چقدر با او فاصله داریم.

وی افزود: به همین دلیل انتخاب بسیار خوبی بوده که روز شهادت او را روز بسیج اساتید انتخاب کرده‌اند و ما باید در معرفی این چهره به دیگران به ویژه دانشجویان تلاش کنیم.

حداد عادل با بیان اینکه امروز میدان برای چمران شدن باز است، افزود: کار هم زیاد است و این انقلاب سر پا است و بیش از هر روزی در جهان احساس می‌شود اما به همان اندازه که انقلاب در جهان مهم است دشمنی با آن هم زیاد است و این تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: استاد دانشگاه در جامعه به خودی خود مورد احترام است، این موقعیت ممتاز را باید در خدمت مردم قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت جهاد تبیین افزود: حالا که بمباران خبری از هر سو صورت می‌گیرد وظیفه داریم وارد جهاد تبیین شویم و این وظیفه همه مردم است اما هرکسی علم بیشتری دارد وظیفه سنگین‌تری هم دارد.

حداد‌عادل ادامه داد: رمضان امسال با تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان افطاری دعوت داشتیم و یکی از مسؤولان این شرکت‌ها به من گفت که از روسیه با من تماس گرفتند و گفتند که ما ربات‌های جراح را از آمریکا وارد می‌کردیم اما حالا ما را تحریم کردند، اگر شما می‌توانید ربات‌های جراح را به ما هم بفروشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جهاد تبیین یعنی این که پیشرفت‌ها تبیین شود و این از مهمترین وظیفه اساتید دانشگاه است.

به گزارش فارس، در این همایش، ضمن رونمایی از سند سیاستی «شهر اسلامی ایرانی طیب» از اساتید نمونه، روسای دانشگاه‌ها، خانواده شهدای سلامت و کانون‌های موفق دانشگاهی تقدیر شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول