اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

21 درصد جرائم خراسان‌جنوبی مربوط به مواد مخدر است

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی به فراوانی جرائم در استان اشاره کرد و گفت: 21 درصد جرائم در استان مربوط به مواد مخدر، 11 درصد سرقت‌های خرد و 10 درصد توهین بوده است.

21 درصد جرائم خراسان‌جنوبی مربوط به مواد مخدر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد، رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دو ساله اخیر به جهاد تبیین اشاره فرموده‌اند که باید خادمان نظام و انقلاب و کارگزاران، خدماتی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم انجام شده را به ویژه برای نسل جوان که دوره قبل را درک نکرده‌اند بازگو کرده تا بفهمند انقلاب چه بوده  و چه ثمره خوبی برای مردم داشته است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان عشایر کشور فرمودند؛  «اگر کسی مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن کار می‌کند، چه بداند و چه نداند»، تصریح کرد: ما کمبودهایی داشته و ادعا نداریم که در کشور نقصی وجود ندارد اما یک مسئول و خادم باید توجه داشته باشد ضمن اینکه نقاط ضعف را مرتفع سازد باید دستاوردهای انقلاب و دستاوردهای نظام را برای مردم بازگو کرده تا ایجاد امید در دل مردم نماید.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی هستند و می‌خواهند مردم را از نظام، انقلاب و رهبریشان دور کرده و بین آن‌ها و خون و آرمان‌های شهدا فاصله بیندازند لذا ما وظیفه داریم بیش از پیش خدمت کرده و خدمات را نیز به مردم اعلام کنیم.

موحدی‌راد با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش‌از ۵۸ هزار پرونده وارده به دادگستری‌های سطح استان وجود داشته است، افزود: این میزان نسبت به سال ۹۹ که میزان آن ۷ هزار و ۳۷۷ فقره پرونده بوده ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی سبب شده تا آسیب‌های آن در جامعه بیشتر خودنمایی و اختلافات و درگیرهای خانوادگی و سرقت بیشتر شود.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته ۲۶ هزار پرونده وارد شده که نسبت به سال ۹۹ به تعداد ۶۷ عدد و حدود سه دهم درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: از این تعداد ۴۰ درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده و صدور رأی نداشته‌ایم.

موحدی‌راد به مجازات‌های حبس اشاره کرد و گفت: براساس قانون در مجازات حبس باید شخص گناهکار مجازات شود ولی در بحث زندان وقتی سرپرست خانواده حبس می‌شود در واقع مجازات خانوادگی شده و فرزندان آن خانواده و همه اعضای آن رنج می‌برند.

وی ادامه داد: با توجه به سند تحول قضائی و تأکیدات مقام معظم رهبری و دستور رئیس قوه در این راستا گام برداشته شده و در سال گذشته ۶۸۱ پرونده تعلیق مجازات، ۲۰۱ پرونده تعلیق صدور حکم، ۶۱۶ مورد از طریق پابند الکترونیک از آزادی مشروط برخوردار، ۱۷ نفر به جای معرفی به زندان معرفی به دستگاه‌های خدمات‌رسان عمومی و ۹۲۱ نفر به جزای نقدی محکوم شده‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۳۵ هزار تردد در دستگاه قضایی استان وجود داشته که نشانگر اعتماد مردم به دستگاه قضایی است، افزود: با توجه به موضوع بیماری کرونا رفت و آمد از شهرستان‌ها و تجمعات مشکل بود بنابراین در استان جلسات دادگاه‌های به صورت برخط برگزار شده و بیش‌از ۴۶ هزار و ۸۰۰ جلسه دادرسی به صورت غیرحضوری در استان برگزار شد.

موحدی‌راد با بیان اینکه خراسان‌جنوبی جزو استان‌های برتر کشور در استفاده از سامانه الکترونیک بوده است، اضافه کرد: در این راستا قریب‌به ۴۸ هزار پرونده ثبت الکترونیک در استان شده است.

وی با اشاره به اینکه دفاتر خدمات قضایی در شهرستان‌ها و برخی از دهستان‌ها بزرگ استان وجود دارند ولی در روستاها و مناطق عشایری از این دفاتر برخوردار نیستند، گفت: در یک اقدام جهادی در هفته قوه قضائیه به صورت امتحانی در کل کشور دفاتر خدمات قضایی به صورت سیار در مرز، مناطق عشایری و روستایی در استان تردد تا مردم اگر درخواستی داشته باشند به این دفاتر مراجعه کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث پیشگیری از وقوع جرم سامانه سجام راه‌اندازی شده که در سطح استان یک‌هزار و ۵۱۶ نفر به عنوان دیده‌بان جلوگیری از وقوع جرم با این سامانه در ارتباط هستند، تصریح کرد: مردم می‌توانند گزارشات خود برای رسیدگی به این سامانه ارسال کرده که در سال گذشته ۶۲۰ گزارش مردمی در استان به این سامانه صورت گرفته است.

موحدی‌راد یادآور شد: دستگاه قضا، خادم مردم بوده و باید در بین مردم باشد در این زمینه در سال گذشته ۲۶ هزار و ۶۲۰ ملاقات مردمی در استان مجموعه دستگاه قضا داشته است.

وی بیان داشت: در دوران کرونا کالاهایی توقیف و به عنوان کالای قاچاق در سازمان امور تملیکی دپو شده بود با همکاری سایر دستگاه‌ها تعداد ۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه موبایل و تبلت در اختیار افراد کم‌بضاعت و دانش‌آموزان که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان قرار گرفت و در همین راستا ۳۶۰ هزار دست لباس نیز که مانع بهداشتی نداشته نیز بین افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی توزیع شد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی به فراوانی جرائم در استان اشاره کرد و گفت: ۲۱ درصد جرائم در استان مربوط به مواد مخدر، ۱۱ درصد سرقت‌های خرد و ۱۰ درصد توهین بوده است.

موحد‌راد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴۷ زندانی مربوط به جرائم غیرعمدی در زندان‌های استان بوده‌اند که با تدبیر و همکاران سازمان زندان‌ها تعدادی از آن‌ها آزاد شدند، افزود: در حال حاضر ۷۰ نفر زندانی غیرعمد در زندان‌های استان در حبس به سر می‌برند.

وی بیان داشت: قضات استان در سال گذشته بیش‌از ۲ هزار و ۳۲۳ نوبت از زندان‌های استان بازدید داشته و مشکلات زندانیان را برای رفع دنبال کرده‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات زندانیان بعد از آزادی اشتغال است، اضافه کرد: در این زمینه سازمان زندان‌های استان با همکاری آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای در زندان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی کرده تا زندانیان در دوران حبس حرفه‌ای را آموزش و بعد از خارج شدن زمینه اشتغال آنها فراهم باشد.

موحدی‌راد با بیان اینکه در سال گذشته بیش‌از ۴۸ هزار نوبت مرخصی با ۵۵۲ هزار نفر روز مرخصی به زندانیانی غیرخشن داده شده، افزود: در سازما بازرسی کل کشور در استان بیش از ۲ میلیارد تومان وجوهی که از محل پرداخت تسهیلات از مردم گرفته شده بود به مردم برگشت داده شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۵۸ هکتار از اراضی که به صورت غیرقانونی در اختیار اشخاص و یا شرکت‌ها قرار داشته به نفع دولت، خلع ید شده است، اضافه کرد: همچنین ۴۳ فقره پرونده برای تعقیب متخلفان به دستگاه‌های انتظامی استان اعلام شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه ثبت اسناد و املاک در سال گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ فقره سند برای اشخاص در استان صادر شده است، متذکر شد: همچنین ۲ هزار و ۶۱۲ سند مالکیت برای اراضی دولتی نیز صادر شده است.

موحدی‌راد ادامه داد: قرارگاهی مشترک جهادی به عنوان قرارگاه شهید سلیمانی ایجاد شده که یک سری از اراضی که در روستاها سند ندارد و مشاعی بوده و موجب اختلافات و نزاع ها بسیاری شده، در این پایگاه نسبت به صدور اسناد در روستاها اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ هزار معاینه در پزشکی قانونی استان انجام که برای ۱۳ هزار مورد پرونده تشکیل شده است، گفت: ۲۴ درصد مراجعات به پزشکی قانونی استان افزایش داشته و ۴ هزار مورد مربوط به نزاع و ۴ هزار مورد مربوط به تصادفات بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بحث کاهش سقط جنین در استان وضعیت استان خوب بوده و آمار کاهشی بوده است.

موحدی‌راد با اشاره به اینکه در حادثه قطار موضوع سریع رسیدگی شد تا تبعاتی نداشته باشد، یادآور شد: علی‌رغم اینکه این حادثه بزرگ بود اما دشمنان نتوانستند از این حادثه بهره‌برداری کنند.

وی با بیان اینکه در ستاد دیه در سال گذشته ۱۴۷ نفر زندانی استان به کمک خیران آزاد شدند، افزود: از این تعداد ۱۴۳ نفر مردم و چهار نفر زن بودند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در تعزیرات حکومتی استان در سال گذشته ۳ هزار و ۲۳۲ فقره پرونده وارده و ۲ هزار و ۹۹۲ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: مجموع جرائم متخلفان بیش‌از ۵۲.۵ میلیارد تومان بوده که بیش‌از ۱۲ میلیارد تومان در اجرای احکام وصول شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول