اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تلاش برای وارد آمدن کمترین خسارت و بیشترین انتفاع در حوزه منابع طبیعی

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: باید در حوزه منابع طبیعی طوری مدیریت شود تا با کمترین خسارت به طبیعت، بیشترین انتفاع را مردم ببرند و این سیاست کلی سازمان منابع است.

تلاش برای وارد آمدن کمترین خسارت و بیشترین انتفاع در حوزه منابع طبیعی

 به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، عباسعلی نوبخت در ساختمان شماره دو سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مستقر در جمع کارکنان این سازمان در چالوس با بیان اینکه جنگل، مرتع و بیابان هر کدام کاربری خودشان را دارند، اظهار کرد: حفظ پوشش گیاهی کشور در عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی برای سازمان منابع طبیعی بسیار واجب ست و باید به فکر احیا و توسعه آن باشیم.

نوبخت با بیان اینکه کشور ما بر اساس مطالعات سازمان ملل در منطقه خشک و نیمه‌خشک دنیا قرار دارد، اظهار کرد: براساس مدل‌سازی انجام شده از UNDP برای سال ۲۰۲۵ بحران و خشکی برای ۱۷ کشور  پیش‌بینی شده و همچنین در سال ۲۰۴۰ این مسأله به شدت می‌رسد که اسم کشور نیز وجود دارد.

وی به توانمندی در بخش دانشگاه، تحقیقات و اجرایی کشور برای مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: با مدیریت درست و اجرایی جهت حفظ عرصه‌های منابع طبیعی بتوانیم بحران را مدیریت کنیم.

نوبخت که طی روزهای گذشته به عنوان سرپرست سازمان منابع طبیعی منصوب شده به نخستین حضور خود در شمال کشور اشاره کرد و افزود: به نوعی کل کشور مدیون پوشش جنگلی شمال کشور است زیرا در قسمت شمالی و جنوبی البرز نیمی از تمدن ایران زمین زندگی می کنند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به عنوان مثال استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان، خراسان شمالی، اردبیل و ۳ استان شمالی مدیون ۲ میلیون ۴۰۰ هزار هکتار جنگل سطح کشور هستند.

وی با بیان اینکه جنگل همیشه به چشم چوب و کالاهای بازاری دیده شده است، افزود: باید سایر کاربردهای جنگل نیز دیده شود.

نوبخت اظهار کرد: جنگل‌های شمال کشور به طور متوسط هر هکتار سالانه هزار ۵۰۰ متر مکعب آب را تولید و ذخیره و به تدریج در نیمه‌شمالی و جنوبی البرز آزاد می‌کند.

وی گفت: حدود ۳ میلیارد ۶ میلیون متر مکعب حجم آبی است که جنگل‌ها سالانه تولید می‌کنند و بیشتر از میزان حجم آبی است طی چند سال در پشت بزرگترین سد کشور جمع می‌شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ارزش و پوشش گیاهی ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس اشاره کرد و ادامه داد: با تغییر کاربری جنگل، مرتع و بیابان مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه کار در این حوزه بسیار سنگین و فقط متولی آن یک سازمان نیست، افزود: همه باید برای حفظ و احیا کوشا باشیم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به نخستین هدف در سازمان اشاره و اظهار کرد: ریل‌گذاری در سازمان و بیرون از سازمان برای حفظ طبیعت از اقلیمی و انسانی گذاشته می‌شود تا با برنامه‌ریزی و کارشناسی، شدت ضربات  و خطرات را کمتر کنیم.

 نوبخت با بیان اینکه در چهار پایلوت قبلا کار شد و سازمان به دلایلی نتایج آن را دنبال نکرد، گفت: بسیاری از مردم تعاونی‌هایی را تشکیل دادند و باید راهکارهایی را پیدا و همدلی‌هایی را بین وزارت‌های متولی که در معیشت مردم تاثیر گذارند ایجاد کنیم تا مردم از نظر معیشت توانمند و خود مردم حافظ طبیعت باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  در ادامه با بیان اینکه اعتقاد دولت و وزرا زندگی مردم با بهترین شرایط است، تصریح کرد: طبیعت ایران زمین حتی مربوط به مناطقی که در آن زندگی می‌کنند نیست و از طرفی مردمی که در مناطق با طبیعت زندگی می‌کنند نیاز به آرامش دارند باید طوری مدیریت شود تا با حداقل خسارت به طبیعت، حداکثر انتفاع را مردم ببرند که این سیاست کلی  ما است.

وی افزود: در حداقل خسارت به طبیعت طوری مدیریت شود تا آسیب‌پذیری برای سایر کارکردها و پوشش گیاهی مملکت ایجاد نشود.

انتهای پیام/۸۶۰۶۱/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول