اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

کمک ۷۷ میلیارد تومانی هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی در ایام کرونا

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هیأت‌های مذهبی فعالیت‌های اجتماعی خوبی داشته و بازوان توانمندی برای نظام بوده که ریشه در اسلام ناب دارد، گفت: در استان در دوران کرونا هیأت‌های مذهبی ۷۷ میلیارد تومان کمک کردند.

کمک ۷۷ میلیارد تومانی هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی در ایام کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از رویش‌های انقلاب بوده که براساس ضرورتی که توسط امام احساس شد اول تیرماه سال ۱۳۶۰ به فرمان امام نهاد شورای عالی تبلیغات شکل گرفت و از آنجایی که آثار و برکات خوبی در پی داشت دو ماه قبل از ارتحال امام، ایشان فرمان تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی را صادر کردند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ مقام معظم رهبری محورهای خاصی را برای این سازمان بیان کردند و شاهد رشد و شکوفایی این سازمان در حوزه‌های قرآنی، آموزشی، تحقیق و پژوهش و نشر و گسترش معارف اسلامی بوده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی در دنیا تحقق اسلام ناب محمدی یک ضرورت بوده بنابراین یکی از محورترین فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، تحقق اسلام ناب تعریف شده است.

جهاد تبیین رویکرد اصلی سازمان تبلیغات اسلامی

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: نشر و گسترش اسلام گامی در راستای تمدن‌سازی اسلامی بوده و آنچه امروز رهبری در مورد تحقق تمدن نوین اسلامی به آن پافشاری کرده‌اند، مقدمه‌ای برای ظهور و حضور منجی عالم بشریت است.

رضایی ادامه داد: فرهنگ انتظار مربوط به عالم اسلام نبوده هر چند در مصداق اختلاف نظر وجود دارد و در همه ادیان انتظار برای منجی وجود داشته و گفتمان‌سازی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و فکری یکی از سیاست‌های اصلی این سازمان است.

وی افزود: امیدآفرینی، جهاد تبیین، زمینه‌سازی برای تشکل‌های میانی و تخصصی و ساماندهی کنش‌گران جمعیت از رویکردهای این سازمان است و رویکرد اصلی سازمان تبلیغات اسلامی در سال جاری موضوع جهاد تبیین است.

لزوم مردمی‌سازی تبلیغ در جامعه

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی دیگر اهداف این سازمان با توجه به مأموریتی که رهبری برای این سازمان تعریف کرده‌اند، مردمی‌سازی تبلیغ است، یادآور شد: باید کاری کنیم که همه مردم پای کار تبلیع دین بیایند و آحاد مردم در هر صنف و جایگاهی می‌توانند مبلغی برای حوزه دین باشند.

رضایی یکی از دیگر از فعالیت‌هایی که توسط این سازمان دنبال می‌شود را شبکه‌سازی تبلیغ عنوان کرد و افزود: زمانی در این امر موفق می‌شویم که در موضوع مردمی‌سازی توفیق داشته باشیم و در لایه‌های مختلف جامعه برای مخاطب عام و خاص این کار انجام گیرد.

شبکه‌سازی تبلیغی امری ضروری است

وی با بان اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شبکه‌سازی تبلیع بسیار تأثیرگذار بوده و امروزه نیز این موضوع امری ضروری است، تصریح کرد: شبکه‌سازی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته کافی نیست هر چند انجام شده ولی تا رسیدن به مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای تحقق اهداف سازمان تلاش داریم شبکه مهم و بزرگ تبلیغی در استان شکل بگیرد، اضافه کرد: در حال حاضر مبلغانی که به صورت مستقیم با این سازمان مرتبط بوده و مورد حمایت قرار می‌گیرند ۱۳۳ نفر هستند.

رضایی افزود: در مناسبت‌های مختلف از جمله محرم یک‌هزار و ۳۰۰ مبلغ در استان فعال می‌شوند که بخشی از آن‌ها بومی و بخشی مدعو هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز مبلغان تنها کار فرهنگی نمی‌کنند بلکه فعالیت آن‌ها پیوست اجتماعی دارد، بیان داشت: مبلغان فعال در استان علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود در امور مختلف اجتماعی از جمله بیان مباحث روز، مشارکت در امور خیر و اشتغالزایی فعالیت دارند.

ساخت ۲۳۱ خانه عالم در روستاهای استان

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی یکی از وظایف این سازمان را استقرار روحانی در روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار استان عنوان کرد و گفت: در این راستا در حال حاضر ۹۷ روحانی مستقر هستند.

رضایی ادامه داد: زیرساخت‌هایی برای حضور روحانیون در روستاهای سطح استان فراهم شده که یکی از جمله می‌توان به ساخت ۲۳۱ خانه عالم اشاره کرد.

راه‌اندازی سامانه شمع

وی از راه‌اندازی سامانه شمع« شبکه مبلغان و عملیات‌های تبلیغی» خبر داد و افزود: این سامانه در واقع، اطلس فرهنگی بوده که در آن مبلغان مستقر در روستاها اطلاعات خود را در این سامانه وارد کرده در آینده این قابلیت را دارد که مردم براساس سابقه، توان و سطح علمی مبلغان آن‌ها را انتخاب کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات و مکان‌های تبلیغی راه‌اندازی شده و ارائه خدمات به مبلغان، دسترسی به مناطق تبلیغی ‌کشور، دانلود رایگان محتویات تبلیغی و صدور آنلاین گواهی تبلیغی از جمله مزایای آن است.

رضایی مطرح کرد: برای استفاده از ظرفیت بانوان شبکه‌سازی خوبی شکل گرفته و نهضتی تحت عنوان نهضت پیشرفت بانوان، تشکل بانوان فرهیخته استان، هیأت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، هیأت‌های مذهبی خاص بانوان، ساماندهی بانوان مداح و زنان مرثیه‌خوان، طرح دختران حاج قاسم سلیمانی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه تشکل‌های دینی و مردمی در راستای ساماندهی به آن‌ها تشکل‌های میانی و تخصصی شکل گرفته است، افزود: یکی از این تشکل‌ها هیأت‌های مذهبی بوده که امروزه در طول سال فعال بوده و در تمام مناسبت‌ها فعالیت دارند.

کمک ۷۷ میلیارد تومانی هیأت‌های مذهبی استان در دوران کرونا

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هیأت‌های مذهبی فعالیت‌های اجتماعی خوبی داشته و بازوان توانمندی برای نظام بوده که ریشه در اسلام ناب دارد، اضافه کرد: در استان در دوران کرونا هیأت‌های مذهبی ۷۷ میلیارد تومان کمک کردند.

رضایی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان، گفت: اعتقاد داریم نهادی که در این عرصه پرچم‌دار بوده و در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت دارد سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی یادآور شد: اعطای مدرک که آموزش عالی آن را پذیرفته برای حافظان قرآن از دیپلم تا لیسانس از جمله فعالیت‌های سازمان در این حوزه است.

اعطای مدرک تخصصی قرآن به ۷۷ حافظ کل قرآن

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴ مؤسسه قرآنی به طور مستقیم با سازمان تبیلغات استان همکاری می‌کنند، افزود: همچنین تعداد خانه‌های قرآنی شهری ۶۶ مورد و روستایی ۱۸۴ مورد در سطح استان فعال هستند.

رضایی با اشاره به اینکه تعداد حافظان کل قرآن در استان که در طرح اعطای مدرک تخصصی شرکت کرده و مدرک به  آن‌ها اعطا شده ۷۷ نفر هستند، اضافه کرد: در چهار سال اخیر آموزش تخصصی قرآنی در استان برگزار شده و ۹ هزار و ۸۰۴ نفر این آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰ دروه آموزش تخصصی قرآن در استان برگزار و ۷۵۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند، بیان داشت: همچنین در دوره‌های آموزش عمومی قرآن در چهار سال اخیر در استان ۳۲ هزار و ۹۳۷ نفر و در سال گذشته از ۴۱۰ دوره آموزش عمومی برگزار شده ۵ هزار و ۸۰۰ نفر شرکت کرده‌اند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تعداد حسینه‌های استان ۶۲۹ مورد، هیأت‌های مذهبی ۱۳ مورد و کانون‌های فرهنگی ۹۶ مورد هستند.

رضایی با اشاره به اینکه در بخش روحانیون بومی یک‌هزار و ۵۲ نفر در استان فعال هستند، اضافه کرد: تعداد مداحان خواهر ۴۲۰ نفر، مداحان برادر یک‌هزار و ۵۷۰ نفر در استان فعالیت دارند.

وی به برخی از برنامه‌های سازمان تبیلغات اسلامی طی هفته تبلیغ اشاره و خاطرنشان کرد: همایش شبکه امامان، دیدار با نماینده ولی فقیه، برگزاری همایش خانوادگی سلام فرمانده، نشست ویژه بانوان، عطرافشانی مزار شهدا، تجلیل از فعالان حوزه رسانه، پیشکسوتان عرصه تبلیغ، فعالان عرصه تبلیغ، دیدار با امامان محله و روستاها و دیدار با خانواده شهدا با محوریت شهدای روحانی از جمله این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول