اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

قمی: بعضی از طلاب به دلایل معیشتی از شهر خود به قم مهاجرت می‌کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه برخی از طلاب به دلیل مشکلات معیشتی نمی‌توانند در شهرستان‌ها و روستاها فعالیت کنند، گفت: اینکه طلبه‌ای مجبور شود مسجد را رها کند و به قم بازگردد، برای ما مسئولیت‌زاست.

قمی: بعضی از طلاب به دلایل معیشتی از شهر خود به قم مهاجرت می‌کنند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سومین نشست هیأت امناء بنیاد هدایت با حضور آیت‌الله میرباقری و حجج اسلام والمسلمین رحیمیان، عابدینی، مشهدی آقایی، ماندگاری، عالی، نظافت، پناهیان، برادران، حسینی اراکی، قمی و میرمحمدیان در سالن جلسات شهید مالامیری دفتر قم بنیاد هدایت برگزار شد.

نسبت نهادها فعال در سند ملی مسجد باید مشخص شود

حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست ضمن اشاره به نکاتی که در تدوین سند ملی مسجد باید لحاظ شود، گفت: مسجد امور مختلفی نظیر امور عمرانی، معماری و امور مربوط به هیأت امناء و نظایر این‌ها را در خود دارد و باید در سند، این مسائل بررسی و مشخص شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: باید در سند ملی مسجد، نسبت مسجد با بسیج و سایر بخش‌ها روشن شود. به موضوع تربیت امام و محل وقوع این تربیت از حوزه گرفته تا نهادی نظیر بنیاد هدایت نیز باید پرداخته شود.

تلاش بنیاد هدایت توجه نهادهای مختلف به موضوع مسجد را جلب کرد

وی ضمن تقدیر از زحمات بنیاد هدایت در این عرصه، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های این عزیزان موضوع مسجد مورد توجه نهادها و بخش‌های مختلف قرار گرفته و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. بسیاری از مبلغین ما مایه اصلی در کار امامت و هدایت مردم را دارند ولی این داشته‌های آن‌ها بالفعل نشده است. 

قمی عنوان کرد: مسئله اصلی ما موضوعاتی نظیر ساختمان مسجد و موضوعاتی از این دست نیست اما روشن نشدن این‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

تقسیم‌کار در سطح ملی برای مساجد باید داشته باشیم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به انتشار کتاب نظام مسائل در بنیاد هدایت اشاره کرد و گفت: در محله مسائل مختلفی وجود دارد. همسر امام خود می‌تواند در زمینه حل مسائل محله اثرگذار باشد. برای ارائه راهکارهای حل مسئله می‌توانیم از ظرفیت اساتید و اعضاء هیأت امناء بنیاد هدایت به طرق مختلف حضوری و مجازی می‌توانیم بهره ببریم.

وی تصریح کرد: باید در سند ملی مسجد، تقسیم کار در سطح ملی مشخص  باشد. گاهی ما امام مسجد را منصوب می‌کنیم؛ هیأت امناء منصوب می‌شود و این دو با هم سازگاری ندارند. عاقلانه این است که اگر امام درست انتخاب شده، نقش او در انتخاب هیأت امناء مسجد جدی گرفته شود.

 تأمین معیشت حداقلی روحانیت باید روشن شود

قمی گفت: نگرانی از روند مهاجرت معکوس طلاب از شهرستان‌ها به قم در شرایط کنونی اقتصادی بیشتر شده و اینکه طلبه‌ای مجبور شود مسجد را رها کند و به قم برگردد و یا به امور دیگر مشغول شود، برای ما مسئولیت‌زاست. بنابراین یکی از موضوعاتی که باید روشن بشود، تأمین معیشت حداقلی روحانیت است.

موازی کاری در اعزام مبلغ باید در سند ملی مسجد حل شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مأموریت بنیاد هدایت، خاطرنشان کرد: بنیاد هدایت در حقیقت به دنبال ارتقاء امامان محله است و به واسطه اعتلاء و ارتقای امامان می خواهد مساجد را به جایگاه حقیقی خود بنشاند.  در زمینه اعزام مبلغ با موازی‌کاری رو به‌رو هستیم که باید مرتفع شود.

اطلاعات به‌دست آمده از مهرواره اوج دقیق‌ترین آمار از مساجد کشور است

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تعاملات خوب سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد هدایت را یادآور شد و گفت: از ظرفیت‌های حوزه هنری برای کمک به ارتقاء ظرفیت‌های رسانه‌ای و هنری بنیاد هدایت استفاده می‌کنیم. در صورت نیاز از ظرفیت نیروهای سازمان برای کمک به پیشبرد اهداف بنیاد هدایت و رفع موانع موجود بهره می‌بریم. موقعیت هیأت مدیره فرصتی برای استفاده از این ظرفیت‌هاست.

وی به برگزاری مهرواره اوج هم اشاره و عنوان کرد: مهرواره اوج همه شبکه ما را به کار گرفت تا بانک اطلاعات ما از مساجد تکمیل شود و به نظر می‌رسد، آمار این مهرواره جزء دقیق‌ترین آمارها است.

در بخش های مختلف این نشست سایر حضار به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص برنامه‌های بنیاد هدایت و تدوین سند ملی مسجد پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول