اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

با پلیس پیشگیری؛ از آخرین وضعیت اعزام حجاج تا نواقص قانون بکارگیری سلاح/ چرا پلیس ۱۱۰ دیر می‌رسد؟

کم‌کاری دستگاه‌های مسؤول در امر عفاف و حجاب، نواقص موجود در قانون بکارگیری سلاح، آخرین وضعیت اعزام حجاج به عربستان و همچنین تجهیز مأموران به دوربین البسه از جمله مواردی بود که رئیس پلیس پیشگیری فراجا آن‌ها را تشریح کرد.

با پلیس پیشگیری؛ از آخرین وضعیت اعزام حجاج تا نواقص قانون بکارگیری سلاح/ چرا پلیس ۱۱۰  دیر می‌رسد؟

گروه انتظامی خبرگزاری فارس - مریم عرب‌انصاری: پلیس پیشگیری یکی از پلیس‌های گسترده و تخصصی فراجاست که در خط مقدم ماموریت‌های انتظامی است و بیشترین مراودات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مردم دارد. کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها،‌ پلیس فرودگاه، پلیس راه‌آهن، همه و همه زیر مجموعه پلیس پیشگیری هستند که با توجه به ماموریت وسیع خود به عنوان بخش اورژانس فراجا نیز محسوب می‌شود و تمام ماموریت‌ها در انتظامی کشور از جمله پیشگیری از جرم، کشف جرم و مقابله با جرائم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

چند روز  پیش خبرگزاری فارس میزبان سردار مهدی معصوم بیگی، رئیس پلیس پیشگیری انتظامی کشور بود.

نواقص موجود در قانون به کارگیری سلاح، تعداد دوربین البسه تخصیص داده شده به ماموران، چرایی دیر رسیدن پلیس در  ماموریت‌های پلیسی 110 ، عملکرد پلیس در حوزه عفاف و حجاب و همچنین آخرین اخبار از  روند اعزام زوار بیت‌الله الحرام از جمله مواردی بود که در گفت‌وگوی خبرنگاران فارس با رئیس پلیس پیشگیری انتظامی کشور بدان پرداخته شد.

**مهمترین نواقص قانون بکارگیری سلاح/ ترتیب توالی در صحنه عملیات قابل اعمال نیست‌!

* لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری یکی از مسائل مطرح این روزهاست؛ بفرمایید به قانون به کارگیری سلاح چه نقدهایی وارد بود و فراجا چه نوع اصلاحاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای این قانون پیگیری کرده است؟

آنچه قطعی است قانون به کارگیری سلاح ظرفیت‌های خوبی دارد که منجر به افزایش امنیت می‌شود اما نواقص و معایبی نیز درون آن وجود داشت که از مدت‌ها قبل انتظامی کشور پیشنهاد‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه به مسئولان ارائه داد.

همانطور که مستحضرید پلیس به ناچار در ماموریت‌ها باید از سلاح استفاده کند برای اینکه بتواند امنیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برقرار کند؛ این نکته هم ضروری است که در فراجا به کارگیری سلاح در شرایط بسیار خاص و اضطراری به وقوع می‌پیوندد اما آنچه که باعث شد این قانون نیاز به اصلاحات داشته باشد وجود برخی موانع است؛ به خصوص در مواجهه با سارق یا جانی که ترتیب توالی آنها برای به کارگیری سلاح فرصت لازم را‌‌‌ از بین می برد چرا که آن ترتیب توالی که در قانون گفته شده در صحنه عملیات قابل اعمال نیست‌.

 در قانون به کارگیری گفته شده اگر مأمور به شرایطی برای تیراندازی برخورد کرد حتی‌الامکان تیراندازی به سارقین مسلح و در حین فرار باید از ناحیه کمر به پایین باشد که در برخی موارد این مسئله شدنی نیست؛ وقتی سارق در داخل خودرو نشسته و در حال فرار است مسئله کمر به پایین موضوعیت ندارد؛ در خصوص قاچاقچی که در دریا، در مرز و در درون شناور حضور دارد و در حال فرار است باز هم نمی‌توان موضوعیت کمر به پایین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اطلاق کرد، اگرچه به کارگیری سلاح در انتظامی کشور به ضرورت و  حداقل ممکن است؛ اما قانون باید به صورتی باشد که پلیس بتواند در مقابل سارقین و مجرمان حرفه‌ای از آن استفاده کند.

** حمایت قاطعانه از ماموران صحیح العمل در دستور کار پلیس

* مجموعه فرماندهی انتظامی در خصوص معاضدت قضایی چه اقداماتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد؟

جلسات کاربردی با قوه قضائیه در مرکز و جلسات کاربردی در استان‌ها بین پلیس و مراجع قضایی انجام می‌شود. در حوزه معاضدت قضایی از ماموران صحیح‌العمل قاطعانه حمایت می‌شود و مجموعه حقوقی فراجا در این زمینه با قاطعیت از ماموران حمایت می‌کند.

یکی از مسائل  در این زمینه هم به نقصی که در قانون وجود دارد بر می‌گردد؛ برخی مواقع مأموران در انجام ماموریت و به کارگیری سلاح دچار تردید شده و این تردید باعث می‌شود که انجام ماموریت دچار اشکال شود یا در هنگام به کارگیری سلاح از سوی مرجع قضایی مورد اتهام قرار گیرند.

اگر قانون به کارگیری سلاح و آن فرایند مدنظر نهایی و حل شود، مسلما مشکلات این چنینی نیز مرتفع می‌شود اما بحث اصلی این است که از ماموران صحیح‌العمل قاطعانه حمایت می‌کنیم.

** مسوولیت اصلی در حوزه عفاف و حجاب با ۲۶ دستگا‌ه است/ پلیس در خلا این دستگاه‌ها در خط مقدم قرار گرفته

* موضوع بدحجابی و کشف حجاب از پرمخاطب‌ترین مطالبات مخاطبان فارس من است. بخشی از این مخاطبان بر این باورند که باید پلیس در این حوزه ورود کرده و با بدحجابان برخورد کند. نظر شما به عنوان رئیس پلیس پیشگیری در این خصوص چیست؟

در بحث قانون حجاب و عفاف بیش از 26 دستگاه مسئولیت دارند؛ 26 دستگاهی که در قانون مشخص شده باید ماموریت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند و بخشی از این ماموریت که ناشی از جرایم پیچیده اخلاقی می‌شود نیاز به تلاش پلیسی دارد که برعهده فراجاست. در حال حاضر در خلاء 26 دستگاه که ماموریت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی انجام نمی‌دهند، فراجا در خط مقدم قرار گرفته و شاید مورد انتظار مردم است، اما باید گفت فراجا به طور کامل ماموریت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد.

اجرای طرح‌های ناظر و گشت‌های امنیت اخلاقی از جمله طرح‌های موفق انتظامی است که در حال انجام است. همچنین بحث طرح دریا نیز با همکاری مسئولان استان‌های شمالی توسط انتظامی کشور دنبال می‌شود.

** اختصاص ۱۰ هزار دوربین البسه به ماموران پلیس

* لباس دوربین‌دار پلیس به کجا رسید؟

در قالب هوشمندسازی پلیس از چند سال گذشته بحث‌هایی مطرح و به مرحله اجرا گذاشته شد و در 7-6 پروژه هوشمندسازی انجام شد، یکی از این بحث‌ها دوربین البسه ماموران است که 10 هزار دوربین آنلاین و آفلاین در اختیار ماموران قرار گرفته است.

این دوربین‌ها هم در بحث استاندارد رفتار ماموران و هم در مستندسازی محیط ماموریت موثر بوده است.

** تجهیز ۵ هزار گشتی پلیس به مدیریت ناوگان خودرویی 

یکی از مولفه‌های دیگر نیز تجهیز خودرو به مدیریت ناوگان خودرویی یا مدیریت گشت‌هاست که 5 هزار گشتی پلیس به این سامانه مجهز شده و امکان نظارت و پایش گشتی‌ها به وجود آمده است؛ به طور مثال اینکه این گشتی آیا در جغرافیای ماموریت خود قرار دارد؛ ساکن است یا که در حال حرکت؛ سرعتش مجاز است یا خیر؛ به طور کلی رفتار گشتی‌های انتظامی توسط سامانه پایش گشتی‌ها رصد می‌شود.

مولفه دیگری نیز تحت عنوان گشتی‌های هوشمند وجود دارد که 1500 گشتی مجهز به دست‌افزارهای هوشمند وجود دارد که این امکان برایشان فراهم شده که اگر با خودروی مظنونی مواجه شدند بتوانند در لحظه استعلام گرفته و خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند، البته به مرور تمام گشتی‌ها به دست‌افزارها برای استعلام مجهز خواهند شد.

**با « پلیس من» نیازی به مراجعه به کلانتری نیست!

دیگر پروژه  هوشمند سازی «پلیس من» است که با ظرفیت‌هایی که ایجاد شده به کلانتری مجازی یا دیجیتال تبدیل شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم به کلانتری نیست. به طور مثال اگر خودرویی سرقت شد، مردم می‌توانند در این سامانه سرقت خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند و دیگر نیازی به آمدن به کلانتری نیست. از همین طریق می‌توانند حتی پرونده‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کنند که در چه مرحله‌ای قرار گرفته است.

مورد دیگر هم الکترونیکی کردن ارسال و دریافت پرونده‌ها به مرجع قضایی است که هزار کلانتری به این سیستم مجهز شده‌اند.

** بازجویی به روش ویدیو کنفرانس/ اجرای پروژه آزمایشی در ۸ استان

در پروژه آزمایشی دیگری که در 8 استان در حال اجراست، ظرفیتی تعریف شده که مراحل آیین دادرسی در مرحله تعقیب و بازجویی به روش ویدئوکنفرانس انجام می‌شود؛ یعنی نیاز نیست متهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرجع قضایی بفرستیم، بلکه اتاقی در کلانتری تعبیه شده و قاضی به صورت وبینار سوال مطرح کرده و جواب متهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرد و در ادامه قرار لازمه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر می‌کند.

مسئله جدید دیگر این است که موارد مرتبط با پزشکی قانونی از جمله استعلامات نیز در حال حاضر در کلانتری‌ها از طریق سامانه انجام و دریافت‌ها و پرداخت‌ها اجرا می‌شود.

** ۴۲۰ کلانتری هدف داریم/ اختصاص امکانات بر اساس فراوانی و جغرافیای جرم است

* برای تخصیص امکانات از جمله دوربین البسه به کلانتری‌ها چه ضوابط خاصی وجود دارد؟

در حال حاضر 3 هزار کلانتری و پاسگاه در سطح کشور داریم که 420 کلانتری به عنوان کلانتری هدف تعیین شده‌اند.

در حقیقت در جغرافیای این تعداد کلانتری فراوانی جرم، جغرافیای جرم و میزان زنگ‌خورهای 110 از جمله ویژگی‌های خاصی هستند که مدنظر قرار گرفته می‌شوند لذا ما بر اساس این موارد به این 420 کلانتری تمرکز خاص داریم، اما باید گفت که مابقی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها نیز در بحث تقویت قرار گرفته‌اند، چون یکی از اولویت‌های 16گانه فراجا بحث تحول در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در سال 1401 است؛ قرارگاهی هم در این زمینه تشکیل شده که فرمانده‌اش سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی است که 10 کمیته تخصصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کند.

** ۳۰ کلانتری هدف در تهران داریم

* چه تعداد از کلانتری‌ها در کلانشهرها در زمره 420 کلانتری هدف قرار دارد؟

بر اساس آخرین آمار 30 کلانتری در تهران، 23 کلانتری در اصفهان، 23 کلانتری در فارس، 27 کلانتری در خراسان رضوی و 12 کلانتری در استان مرکزی قرار دارد.

** پلیس ۱۱۰ اورژانس پلیسی است/ برای حضور پلیس در محیط باید ۳ شرط وجود داشته باشد

* یکی از سوالات پرتکرار شهروندان دیر رسیدن پلیس در ماموریت های پلیسی ۱۱۰ است؛ بفرمایید چرا پلیس 110 دیر می‌رسد؟

ابتدا باید بگویم که پلیس 110 همان اورژانس پلیسی است و اورژانس پلیسی هم برای خود تعریفی دارد؛ چراکه اگر پلیس به موقع برسد مانع از ادامه جرم می‌شود یا اینکه احساس ناامنی در آن محیط به گونه‌ای است که با حضور پلیس در آن لحظه آن احساس ناامنی پرشدت، مدیریت می‌شود یا موجب دستگیری مجرم می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که خیلی از تماس‌ها و زنگ‌خورهای پلیس 110 در اصل اورژانس پلیسی نیستند، به طور مثال فردی شب خودرو‌یش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جلوی پارکینگ پارک می‌کند و صبح می‌بیند که خودرو نیست، خب این مسئله اورژانس پلیسی نیست؛ چراکه سه مولفه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  که گفتم دارا نیست؛ اگرچه پلیس مکلف است به تمامی شکایات مردم رسیدگی کند اما رسیدگی به این مثال و امثال آن با مراجعه فرد به کلانتری انجام می‌شود؛ چراکه باید اورژانس پلیسی 110 در مواردی حضور یابد که بتواند مانع سرقت شده یا سارق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دستگیر کرده یا احساس ناامنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرتفع کند، اما در این مورد جرم انجام شده و سارقی دیگر وجود ندارد.

اولین موضوع در خصوص ماموریت‌های پلیسی 110 تغییر فرهنگ مردم است تا بتوان از ظرفیت ارزشمند پلیس 100 در مقاطع لازم استفاده کرد. شما اورژانس پلیس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر بگیرید، فردی که سرما خورده یا دست یا پایش شکسته که به اورژانس زنگ نمی‌زند مستقیم خودش به پزشک مراجعه می کند فقط آن فردی که قلبش دچار مشکل شده با اورژانس تماس می‌گیرد و این فرهنگ باعث شده از ظرفیت اورژانس به خوبی استفاده شود که باید این موضوع تغییر و اصلاح فرهنگ در استفاده از ظرفیت اورژانسی پلیس هم لحاظ شود.

البته باید بخش پلیسی 110 تقویت شود و این در کلانشهرها نیز بیش از پیش دیده می‌شود و یکی از برنامه‌های سال 1401 تقویت پلیس 110 در کلانشهرها است.

و اما دیر رسیدن پلیس در بخشی ناشی از مبلمان شهری است؛ متاسفانه برخی مواقع معابر شهر از لحاظ ترافیکی قفل است و باعث می‌شود که پلیس به موقع سر صحنه نرسد؛ در این موضوع بخشی مردم، بخشی شرایط و بخشی نیازها از جمله مولفه‌های موثر در دیر رسیدن مأموران در ماموریت‌های پلیسی 110 است.

البته ذکر این نکته ضروری است که پلیس مکلف است به تمام شکایات رسیدگی کند، اما جرایم دو دسته‌اند؛ جرائم مشهود که پلیس به طور مستقیم اختیار داشته و به پرونده ورود کرده و پی‌جویی و حتی بازداشت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد، اما در جرایم غیرمشهود فرایند متفاوت بوده و بایستی با هماهنگی قضایی کار انجام شود.

**خروج ۱۴ هزار حاجی از کشور/ همراه داشتن مواد ممنوعه مهمترین دغدغه پلیس

* پلیس فرودگاه یکی از زیر مجموعه‌های پیشگیری کشور است. در حال حاضر اعزام حجاج بیت‌‌الله الحرام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد هستیم، چه تعداد حاجی تاکنون از کشور خارج شده و در قبال اقلام ممنوعه با چه مواردی برخورد کرده‌اید؟

تا این لحظه نزدیک به 14 هزار حاجی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترک کرده‌اند تا در مناسک حج حضور یابند، در طول این مدت 400 هزار پیامک برای 40 هزار زائر فرستادیم،‌یعنی برای هر زائر 10 پیامک، آن هم در راستای آگاه‌سازی حجاج که چه موضوعاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنند که دچار مشکل نشوند.

باید گفت در چند روز اخیر تقریبا هیچ مشکلی نداشتیم، اما موضوعی که باید گفت تا بقیه زائران و حجاج به آن توجه داشته باشند در خصوص نظم و امنیت و پیشگیری از جرم است؛ چراکه پلیس فرودگاه موفق شده اندک مواد مخدری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که برخی حجاج به همراه داشتند کشف و ضبط کنند؛ از جمله مواد مخدر و مشتقات آن و داروهای کدئین‌دار از جمله قرص و شربت متادون.

** دستگیری تعدادی حاجی به دلیل حمل موادمخدر یا قرص و شربت متادون

پلیس همواره اعلام کرده که همراه داشتن مواد مخدر خط قرمز است اما  متاسفانه برخی از زائران در وسائل خود این اقلام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه داشتند که دستگیر شده و ادامه سفرشان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

متاسفانه برخی حجاج به این نکته توجه نمی‌کنند که عربستان در مواجهه با اندک مواد مخدری که برخی افراد به لحاظ اعتیاد با خود می‌برند بسیار سخت می‌گیرد و هیچ بهانه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول نمی‌کند. ما در جلسات توجیهی و در پیامک‌ها به زوار گفته‌ایم که به هیچ عنوان 18 قلم داروی ممنوعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه خود نداشته باشند.

**استفاده از کیت های آشکار ساز برای تسریع در روند کشف مواد مخدر حل شده در مایعات!

* افراد دستگیرشده کدام اقلام ممنوعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه داشتند، پلیس برای کشف آنها از چه روشی استفاده کرد؟

متاسفانه مواد مخدر، شربت متادون و قرص متادون از اقلامی بود که از  دستگیرشدگان کشف شد.

در حال حاضر هم پلیس فرودگاه از کیت‌های آشکارساز مواد مخدر علاوه بر روش‌ها و ترفند دیگر و معمول برای تسریع در روند کشف مواد استفاده می‌کند، بدین صورت که مواد حل شده در داخل مایعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشف کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ت 126

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول