اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

افزایش سرعت در عبور از پیچ تحریم‌ها/ ایران خودرو مشتی نشانه خروار صنعت

صنعت خودرو در جهان بی شک یکی از استراتژیک‌ترین صنایع است. این صنعت در ایران نیز آن قدر ارزشمند است که آمریکا در ابتدای بهار 97 قبل از اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه اقتصاد ایران، صنعت خودرو را مستقیم و با دستور خاص رئیس جمهور وقت این کشور یعنی ترامپ تحریم کرد.

افزایش سرعت در عبور از پیچ تحریم‌ها/ ایران خودرو مشتی نشانه خروار صنعت

اخبار شرکتها؛ صنعت خودرو در جهان بی شک یکی از استراتژیک ترین صنایع است. این صنعت در ایران نیز آنقدر ارزشمند است که آمریکا در ابتدای بهار 97 قبل از اعمال تحریم های همه جانبه علیه اقتصاد ایران، صنعت خودرو را مستقیم و با دستور خاص رئیس جمهور وقت این کشور یعنی ترامپ تحریم کرد.

این در حالی است که در سال 96 گردش مالی صنعت خودرو در ایران به 80 هزار میلیارد تومان رسیده بود و تاثیر 4 درصدی این صنعت در تولید ناخالص ملی ( GDP) بر کسی پوشیده نیست.

اما این صنعت بعد از سال 97 و اغاز تحریم ها روزهای سختی را پشت سر گذاشت. روزهایی که شریکان خارجی صنعت خودرو ایران به دلیل ترس از تحریم شدن توسط آمریکا حتی پاسخ ایمیل های رسمی خودروسازان ایرانی را نیز ندادند. این در حالی بود که در سال 96 و ابتدای سال 97 طرح های فروش خودروها اجرا شده بود و کل صنعت خودرو کشور بیش از 100 هزار دستگاه تعهد به مشتریان داشت و آهی در بساط نداشت.

تصور کنید، صنعتی را که زیر ساخت های تولیدی تا بیش از 2 میلیون دستگاه خودرو در سال دارد و یک بازار داخلی با ظرفیت حدود 1.3 میلیون دستگاه خودرو که بر اثر عدم همکاری شریکان و زنجیره تامین خارجی نمی تواند از این ظرفیت استفاده کند. این قصه زمانی غمگین تر می شود که بدانید، این صنعت با پتانسیلی که ذکر شد، در منطقه ای قرار دارد که به خودی خود یک بازار 575 میلیون است.  

قطعا با توجه به آنچه که از فرصت های صنعت خودرو در ایران ذکر شد، پر واضح است که حفظ نمود این صنعت یک رفتار عقلانی است نه مصلحتی. درک این مهم به خصوص بعد از تحریم ها باعث شده است، صنعت خودرو علاوه بر تعریف دوباره توسعه محصول و همکاری با قطعه سازان داخلی، در کمتر از سه سال بعد از تحریم ها خود را جمع و جور کند و از این رو به زودی محصولات جدید خودروسازی کشور با برند و لوگو ایرانی نیز رونمایی خواهند شد.  

به طور مثال ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه که دست بر قضا پس از تحریم ها نیز بیشتر تعهدهای برجای مانده از دوران قبل از تحریم و خودروهای کف را در کشور داشت، در ماه های اخیر علاوه بر کاهش خودروهای کف و رفع تعهدها پروژه های جدید خود را نیز به صورت رسمی و غیر رسمی رونمایی کرده است. به شکلی که به نظر می رسد این خودروساز در سال جاری و سال آینده چند محصول جدید در سگمنت های مختلف به سبد محصولات خود اضافه کند.  

از طرفی اگر نگاهی به شرایط تولید در این شرکت داشته باشیم، خواهیم دید تئوری تولید خودرو کامل و تجاری سازی سریع در این شرکت جواب داده است و همزمان با سبک شدن بار خودروهای ناقص کف در ایران خودرو، احتمالا به زودی دیگر خودروی ناقصی در کل این گروه صنعتی وجود نداشته باشد. ضمن این که به این ترتیب و با کاهش هزینه های نگهداری و عدم خواب سرمایه در گردش ایران خودرو به وسیله خودروهای کف، این شرکت در مسیر توسعه حتی می تواند گام های بلندتری نیز بردارد. زیرا خواب خودروهای ناقص در کف پارکینگ ها بزرگ ترین ضرری است که می توان متوجه یک بنگاه تولیدی-اقتصادی باشد.  

در حال حاضر ایران خودرو طبق آماری که از تولید این شرکت منتشر شده است، در هفته منتهی به ۲۷ خردادماه، ۱۳ هزار و ۶۲۷ دستگاه خودرو تولید کرده است که علاوه بر شکستن رکورد هفتگی در 15 ماه اخیر، در چهار سال گذشته از تحریم ها نیز در بخش تولید خودروی کامل یک بازگشت بی سابقه به حساب می آید. طبق این گزارش که در رسانه ها منتشر شده، گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا ۲۷ خردادماه ۱۳۵ هزار و ۶۸۷ دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۴ درصدی داشته است. ضمن این که این خودروساز 272 پروژه کیفی نیز در این گروه خودروسازی تعریف کرده است که در نوع خود جالب توجه به نظر می رسد.  

این آمار و ارقام ایران خودرو که باید آن را مشتی نشانه خروار صنعت ایران به حساب آورد، اعدادی امید بخش هستند که نشان از عبور این صنعت از تحریم ها دارند. به این ترتیب به نظر می رسد خودروسازی کشور تا پایان سال جاری می تواند ریه های تنفسی خود را بازسازی کند تا در سال آینده با نگاه به بازار 575 میلیونی منطقه حتی به فکر صادرات نیز باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول