اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

خطر قدرت گرفتن مجدد گروهای وهابی و تکفیری و راه‌های مقابله با آن

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اعدام قاتل وهّابی 2 روحانی گفت: احتمال قدرت گرفتن مجدد گروه¬های تکفیری به واسطه حمایت‌های پنهان و آشکار غرب و رژیم صهیونسیتی می‌تواند امنیت کشورها را به مخاطره بیاندازد.

خطر قدرت گرفتن مجدد گروهای وهابی و تکفیری و راه‌های مقابله با آن

یاسر ارشاد‌منش کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به اجرای صبح امروز مجازات اعدام عبداللطیف مرادی عنصر وهابی که چندی پیش 2 روحانی را در حرم مطهر رضوی با ضربات چاقو به شهادت رساند و یک روحانی دیگر را نیز به شدت مجروح کرد، گفت: در مناسبات روابط بین‌الملل و منطقه ای هر نوع آشوب و تنش در یک منطقه، علاوه بر خود، کشورهای پیرامونی آن را نیز  مترتب می‌کند. بر همین اساس در سالهای اخیر ظهور تکفیری­های اسلامی تندرو و عملکرد خشن و افراطی  آنها در منطقه، نظام بین الملل را تحت تأثیر قرار داده است، بخصوص جمهوری اسلامی ایران که با توجه به مرزهای گسترده با همسایه‌های بی ثبات و هویت مشترک مذهبی- شیعی با آنان همواره در معرض جدی تهدیدات تکفیری­ها قرار دارد.

وی ادامه داد: حضور مقطعی داعش در بیست کیلومتری مرز غربی ایران، همچنین در منطقه قفقاز به واسطه جنگ آذربایجان و ارمنستان، به دست گرفتن کنترل کامل طالبان در افغانستان و همچنین  پاکستان که محل اصلی  و اولیه ظهور و تدارکات تکفیری‌ها است باعث شده در کنار تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی فضای منطقه رادیکال­تر شود و با کمرنگ شدن اتحاد مذاهب اسلامی به خطر تهدید مرزها بی انجامد.

ارشاد‌منش اضافه کرد: این موضوع به گونه ای بود که شاهد بودیم فروردین ۱۴۰۱ فردی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام  با تحریک احساسات مذهبی توسط تکفیری‌ها و با بی اطلاعی نسبت به احکام علمای اهل تسنن دو روحانی بی‌دفاع  را با سلاح سرد به شهادت رسانید.

وی ادامه داد: احتمال قدرت گرفتن مجدد این گروه­های تندرو به واسطه حمایت­های پنهان و آشکار غرب و رژیم صهیونسیتی در سطح بین المللی و ادامه دار بودن این بحران می‌تواند امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی را به مخاطره و فرسایش انداخته و شاید هم در بلند مدت موازنه قوا در ایران را به نفع رقبای منطقه­ای خود تغییر دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: بر همین اساس در ایران ضروری است جهت مقابله با ترویج افکار داعشی و گروه­های تکفیری، متفکران، فرهیختگان و عالمان به معرفی ریشه‌­ها و منطق این جریانات بپردازند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: همچنین اشراف اطلاعاتی کامل و دقیق به همراه آمادگی مطلوب نظامی باعث عدم غافل گیری در داخل و خارج از  مرزهای ایران خواهد شد. استفاده از حمله پیش دستانه و پیشگیرانه جهت انهدام مکانهای نظامی و اتاق فکر این گروهای متعصب در خارج از مرزها بسیار مثمرثمر خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول