اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس من| باز شدن گره کور مترو پرند/منابع مالی چطور تامین می‌شود؟

خبرهای خوبی از مترو پرند به گوش می‌رسد. قرار است در سال جاری بخشی از پروژه، آماده بهره‌برداری شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران می‌گوید: راهکارهای قانونی و حقوقی بررسی و پیمانکار را نیز معرفی کرده‌ایم.

فارس من| باز شدن گره کور مترو  پرند/منابع مالی چطور تامین می‌شود؟

خدیجه نقلی لجبینی؛ گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، قرار است بزودی گره های مترو پرند باز شود. تفاهم نامه ای در این زمینه امضا شده  تا موانع موجود بر سر کار برداشته شود.

مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران در این رابطه می‌گوید: «در تفاهمنامه‌ای که با شرکت عمران شهر جدید پرند امضا کرده بودیم، قرار بر این بود که آنها درصورت تمایل و امکان، خودشان اراضی مورد نظر را بفروشند و پول نقد به پروژه تزریق کنند. بر همین اساس زمین مورد نظر به ۲۷۰قطعه حدودا ۲۵۰متری تفکیک شده است که مشخصات آنها در اختیار شرکت متروی تهران نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در این تفاهمنامه به این موضوع هم اشاره شده بود که به موازات فروش زمین توسط شرکت عمران شهر جدید پرند، برای تامین منابع مالی پروژه می‌توانیم این قطعات را پس از ارزشگذاری به‌صورت مستقیم در اختیار پیمانکار پروژه قرار دهیم.

این مقام مسوول بیان کرد: در همین راستا طی جلساتی که برگزار شد راهکارهای قانونی و حقوقی این موضوع بررسی شد و پیمانکار را نیز معرفی کرده‌ایم و ذی‌حساب‌های شرکت متروی تهران و شرکت عمران شهر جدید پرند روی این موضوع کار کرده‌اند.

بهره برداری از مترو پرند/ تعدادی زمین  برای تامین منابع مالی پروژه به پیمانکار واگذار شود

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: سرانجام قرار بر این شد تا در هفته جاری تعدادی از این قطعات برای تامین منابع مالی پروژه به پیمانکار واگذار شود. این موضوع در تفاهمنامه نیز قید شده و برای تسریع در پیشبرد و تکمیل پروژه متروی تهران- شهر جدید پرند، در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام شدن است.

 درستی در ادامه گفت: به هرحال این مسیر و راهکاری است که برای نخستین بار در حال طی آن هستیم، اما روی کاغذ و بررسی‌های قانونی و حقوقی انجام شده هیچ مشکل و چالشی برای انجام این کار وجود ندارد.

وی اضافه کرد: طبق وعده داده شده فاز نخست متروی پرند افتتاح شده و در سال‌جاری به بهره‌برداری می رسد و کارهای باقیمانده پروژه بیشتر شامل بخش تامین تجهیزات است که برخلاف بخش ساخت و ساز، پیشبرد آن به‌صورت غیرنقدی بسیار سخت است.

در دوره قبل مدیریت شهری به توسعه حمل ونقل عمومی توجه نشده و عقب ماندگی های جدی در این زمینه شاهد بودیم.

سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در این باره می گوید: با توجه به رکود در توسعه خطوط متروی حومه تهران و بی انگیزگی مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در مدیریت قبلی مبنی بر حل و فصل مشکلات مردم در این زمینه، جلسات بررسی ایجاد تفاهم اولیه و کلی برای نحوه توسعه خطوط متروی تهران با حضور مسؤولان متروی تهران و حومه، مسؤولان استانداری و نمایندگان مجلس و نماینده سرمایه گذاران بخش خصوصی برگزار شد.

بررسی موانع کار و تسهیل اجرای مطالعات و عملیاتی کردن وظایف اجرایی

وی گفت: توسعه خطوط متروی تهران به شهرهای اطراف مانند متروی غرب به سمت شهرقدس، شهریار، اندیشه و ملارد و نیز خط در حال احداث تهران پرند که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و خط متروی ده خیر، قرچک، ورامین و پیشوا و خط متروی قیامدشت، پاکدشت و شریف آباد همچنین خط متروی بومهن و پردیس بحث و بررسی شد تا بررسی موانع کار و تسهیل اجرای مطالعات و عملیاتی کردن وظایف اجرایی در سایر خطوط با سرعت و شدت بیشتری انجام گیرد.

ساخت متروی پرند در دستور کار قرار گرفته است تا مشکلات شهروندان پرند برطرف شود. جلسات متعددی در این زمینه برگزار تا موانع شناسایی شود.

علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در این باره می گوید: یک سری کمبودها و کسری‌ها در شهر جدید پرند وجود دارد که شامل واحدهای مسکونی مهر باقی‌مانده و همچنین اجرا و تکمیل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در مشارکت با سازندگان بخش خصوصی و همچنین شهروندان، ظرفیت‌های منطقه پرند مورد استفاده قرار بگیرد و به سمت مطلوب پیش برود.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در مجموعه دولت این اراده وجود دارد تا تعهدات پیشین مسکن مهر انجام شود، همچنین با احیای فرصت‌های کنونی شهر جدید پرند برای ارتقای سطح کیفیت و بهبود زندگی شهروندان گام مؤثری برداشته شود.

وی گفت: با هماهنگی که در دولت انجام شد درصدد هستیم تا منابع مورد نیاز برای رفع کمبودها و مشکلات مردم را تأمین کنیم.

جعفری با تاکید بر اینکه شهر جدید پرند ظرفیت‌های فراوانی برای رفع کمبودها دارد،گفت: شرکت عمران شهرهای جدید متولی مدیریت زمین در منطقه پرند است و با توجه به اینکه سرمایه اراضی در شهر پرند وجود دارد با ایجاد ارزش افزوده در اراضی می‌توان منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها را تأمین کرد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از پروژه‌هایی که در پرند نیازمند تخصیص اعتبار است متروی پرند بوده که با همکاری و هماهنگی با استانداری تهران و معاونت عمرانی استانداری ظرفیت مورد نیاز برای تکمیل متروی پرند تأمین شده است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که در خصوص تکمیل متروی پرند انجام می‌شود، هرچه سریع‌تر با استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی که در خود شهر وجود دارد و با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده و پروژه‌های مترو و سایر پروژه‌های زیربنایی همچون تصفیه‌خانه‌ها، مراکز درمانی، بهداشتی و مذهبی در سال جاری سرعت یابد.

جعفری گفت: منابع مالی تکمیل پروژه متروی پرند در همکاری و حمایت استانداری تأمین می‌شود. همچنین در خصوص موضوعات فنی و اجرایی پروژه متروی پرند جلسه‌ای  با مجموعه پیمانکاران برگزار شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مردم بتوانند در دهه فجر امسال از این خط استفاده کنند.

شهرداری تهران ساخت مترو پرند را حائز اهمیت می داند. مجتبی شفیعی  معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید: راه اندازی خط مترو پروند بسیار حائز اهمیت است و مورد توجه قرار دارد. ان شالله با برنامه‌ها و اعتباراتی که پیش بینی شده اتفاقات خوبی را در سال جاری شاهد خواهیم بود.

 راه اندازی خط مترو پروند بسیار حائز اهمیت و مورد توجه قرار دارد

وی گفت که در سال جدید معاونت حمل و نقل و ترافیک نسبت به اتخاذ رویکردی تحولی در حوزه‌های مختلف مأموریتی خود اقدام خواهد کرد که رویکرد تحولی در بخش متروشامل  تکمیل خطوط هفت گانه مترو و ظرفیت واگن های آن و توسعه و بهره برداری از 5 خط مترو  شامل8 تا 11 و اکسپرس و بهره برداری از 14.2کیلومتر مسیر از خطوط مترو شامل 4کیلومتر از خط هفت، 9 کیلومتر از خط شش ، 1.2کیلومتر از خط چهار از جمله این برنامه‌ها است.

بر اساس این گزارش، ساخت مترو پرند در دستور کار قرار گرفته و قرار است موانع برطرف شود. شهرداری تهران ساخت این مترو را بر عهده دارد. در سال جاری بخش های از پروژه آماده بهره برداری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول