اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

امارات: سوختگیری راکتور سوم نیروگاه هسته‌ای براکه را آغاز کرده‌ایم

شرکت انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد که بارگیری بسته‌های سوخت هسته‌ای را در واحد سه نیروگاه انرژی هسته‌ای براکه آغاز کرده است.

امارات: سوختگیری راکتور سوم نیروگاه هسته‌ای براکه را آغاز کرده‌ایم

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از الخلیج، شرکت انرژی هسته‌ای امارات امروز یکشنبه اعلام کرد که شرکت تابعه آن، شرکت انرژی نواة، بارگیری محموله‌های سوخت هسته‌ای را در واحد سه نیروگاه انرژی هسته‌ای براکه آغاز کرده است.این نیروگاه در منطقه الظفرة در ابوظبی واقع شده است.

شرکت انرژی هسته‌ای امارات شروع این سوختگیری را مطابق با تمام الزامات قانونی داخل این کشور و بالاترین استانداردهای بین‌المللی و پس از دریافت مجوز برای بهره‌برداری از نیروگاه از سازمان فدرال مقررات هسته‌ای امارات تایید کرد.

 «محمد ابراهیم الحمادی» مدیر عامل  شرکت انرژی هسته‌ای امارات امروز یکشنبه گفت: با آغاز بارگیری سوخت هسته‌ای در راکتور سوم نیروگاه هسته‌ای براکه پس از اخذ مجوز بهره‌برداری، منتظر پیوستن سومین نیروگاه  به نیروگاه‌های اول و دوم در تولید برق قابل اعتماد طی ماه‌های آینده هستیم.

وی ادامه داد: از طریق این دستاورد در خصوص سومین نیروگاه هسته ای همچنان به ارائه راه حل عملی برای پدیده تغییر اقلیم ادامه می‌دهیم و تلاش‌هایمان را برای کاهش ردپای کربن در مقیاس وسیع در امارات متحده عربی را افزایش می‌دهیم؛ افزون بر اینکه  با حمایت از رشد اقتصادی در دستیابی به اهداف ابتکار استراتژیک خالص صفر امارات تا سال 2050 شریک می‌شویم.

الحمادی گفت: دستاوردهای پی در پی در توسعه پروژه  نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای صلح آمیز، نقش اساسی انرژی هسته‌ای را در تامین و پایداری انرژی برای کشورهای متعهد به دستیابی به توسعه پایدار بلندمدت برجسته می‌کند.

امارات متحده عربی اولین کشور عربی در منطقه است که یک نیروگاه هسته ای را راه اندازی کرده است؛ اگرچه ماجراجویی های امارات در منطقه به ویژه جنگ در یمن بر نگرانی‌ها نسبت به امنیت نیروگاه هسته‌ای این کشور افزوده است. تاکنون کشورهای عربستان و مصر طرح های خود برای ایجاد چندین نیروگاه هسته ای را مطرح کرده اند.

«حمد الکعبی» نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، در نشستی در شهر «ابوظبی» با حضور مقامات سوئدی اعلام کردن مجوز بهره برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای این کشور تایید شده است.

«ویتکورسون» مقام سوئدی حاضر در این نشست با مقام اماراتی نیز گفت که درخواست مجوز بهره برداری واحد سوم نیروگاه اماراتی در سال ۲۰۱۷ دریافت شده و از آن زمان بررسی کامل اسناد، نظارت و بازرسی‌ها را انجام داده است. ارزیابی‌ها شامل طراحی راکتور، سیستم‌های خنک‌کننده، سیستم‌های امنیتی، آمادگی اضطراری، مدیریت زباله‌های رادیواکتیو و سایر جنبه‌های فنی  مثبت بوده است.

واحد‌های اول و دوم شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) اکنون ۲۸۰۰ مگاوات برق شبکه امارات را تامین می‌کنند و این شرکت متعهد شده است تا یک چهارم برق مورد نیاز  این کشور را تامین کند. واحد چهارم  این نیروگاه نیز اکنون بیش از ۹۲ درصد تکمیل شده است.

برآورد اولیه برای راه‌اندازی این نیروگاه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار است .سوخت این نیروگاه نیز از  کره جنوبی تامین خواهد شد. علاوه بر این امکان وصل کردن تجهیزات شیرین‌سازی آب به این رآکتور نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان این برنامه را یک برنامه اتمی کامل دانست اما واقعیت این است که امارات برای استقرار این رآکتورها تعهدات جدی به یک کشور دیگر داده است.

بر اساس پیمان منع گسترش و استفاده از سلاح اتمی یا (NPT) تمام کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را دارند اما در این میان آمریکا شرط‌های دیگری را به کشورهای طرف قرارداد خود برای فروش تجهیزات هسته‌ای تحمیل می‌کند. یکی از مهم‌ترین این شرط‌ها امضای تفاهم‌نامه‌ای موسوم به «تفاهم‌نامه ۱۲۳ » است.

بر اساس بخش ۱۲۳ قانون «بهره‌گیری از انرژی اتمی» که در سال ۱۹۴۵ میلادی در آمریکا تصویب و در سال ۱۹۵۴ اصلاح شده ، همکاری بین شرکت‌های خصوصی و دولتی توسعه دهنده توانمندی اتمی با کشورهای خارجی تابع برخی ملاحظات است.

طبق قراردادها با امارات، بازرسان آمریکایی امکان حضور در هر کدام از تاسیسات هسته‌ای امارات را به صورت مستقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد داشت. طبیعی است که با تحمیل چنین شرایطی برنامه هسته‌ای امارات تنها یک برنامه نمایشی خواهد بود چرا که این کشور از هرگونه ورود به حوزه‌های حساس فناوری هسته‌ای منع شده است. به این ترتیب امارات و سایر کشورهای عربی تنها یک بازار بزرگ برای تجهیزات آمریکایی خواهند بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول