اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| چرا وقت بیماران برای برخی پزشکان، بی‌ارزش است؟/ پزشک: یک سر می‌روم اتاق عمل و برمی‌گردم!

من تا حد نیم ساعت و یک ساعت، معطلی در مطب را قابل قبول می دانم. به هر حال،ممکن است ویزیت بیمار قبلی،بیشتر از حد معمول طول کشیده باشد. یا بیمار بدحالی به مطب آمده باشد و منشی به اجبار او را خارج از نوبت پیش پزشک فرستاده باشد. اما خب،راستش را بخواهید،من تجربه 5ساعت معطلی در مطب هم داشته ام!...

فارس من| چرا وقت بیماران برای برخی پزشکان، بی‌ارزش است؟/ پزشک: یک سر می‌روم اتاق عمل و برمی‌گردم!

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛  «چرا بیماری که سر وقت به مطب مراجعه می ‌کند، باید مدت ها منتظر ویزیت شدن باشد؟ چرا بیش از اندازه بیمار پذیرش می‌ شود؟ چرا به بیماران و وقتشان احترام گذاشته نمی ‌شود؟» شاید اینها سئوالات شما هم باشد یا تجربه ناخوشایندی از مراجعه به مطب یک پزشک را برایتان تداعی کند. خوب که نگاه کنیم،‌ کمتر کسی است که معطلی در مطب پزشکان را تجربه نکرده باشد. گرچه با توجه به مشکلات زندگی شهری از­جمله ترافیک از یک طرف و تمرکز پزشکان در برخی شهر­ها و مناطق از طرف دیگر، این موضوع تا حدی غیر قابل اجتناب به نظر می رسد اما شدت گرفتن این تاخیر و معطلی ها در مطب برخی پزشکان و بی توجهی در رفع آن،‌ به موضوعی آزاردهنده تبدیل شده.

حالا تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت و امضای پویشی با عنوان «چرا وقت بیمار برای برخی پزشکان، بی ارزش است؟»، تلاش دارند با برجسته سازی این مشکل کلافه کننده، توجه پزشکان محترم و مسئولان مرتبط در این زمینه در حوزه بهداشت و درمان را به این موضوع جلب کنند. اگر شما هم تجربه مشابهی دارید، با این پویش همراه باشید.

 

هر نیم ساعت، سهم 6-5بیمار!

قبل از هر چیز، برای اطلاع از جزییات ماجرا، به سراغ ثبت کننده پویش می رویم که از هزار کیلومتر دورتر از پایتخت، برای اطلاع رسانی درباره این مشکل پیشقدم شده است. می پرسم و جوان بوشهری مستقیم می ­رود سر اصل مطلب و می گوید: «بارها پیش آمده با وقت قبلی و رأس ساعت به مطب پزشک مراجعه کرده­ ایم اما با تعداد زیادی بیمار در صف مواجه شده­ ایم و به همین دلیل برای اینکه نوبت ویزیتمان برسد، مدت زیادی معطل مانده ­ایم. چرا باید اینطور باشد؟ مگر وقت بیمار، ارزش ندارد؟»

اما چرا این اتفاق در مطب ها تکرار می شود؟ آقای مخاطب در ادامه، خودش هم برای چرایی این مشکل دلیل می ­آورد: «مثلا یک روز که برای ساعت 7عصر وقت داشتیم و با یک ساعت معطلی هنوز نوبتمان نشده بود، با کمی پرس ­و ­جو متوجه ­شدیم منشی مطب به 5، 6نفر برای همان ساعت 7 وقت داده، به چند نفر برای 7:30 و به همین ترتیب... یعنی مدت زمانی را که باید برای ویزیت یک بیمار صرف شود، پیشاپیش به چند نفر اختصاص داده بود. حالا همه آن چند نفر با هم به مطب رسیده و همگی معطل و سرگردان شده­ بودند. نتیجه چنین اتفاقی این است که بیماران با کلی معطلی پیش پزشک می ­روند و پزشک هم به دلیل تعداد زیاد بیماران در صف، همه را سرسری و بدون صرف وقت کافی ویزیت می ­کند و همینطور فقط چند تا قرص و آمپول و آزمایش برایشان می ­نویسد. اصلا وقت نمی گذارد حرف بیمار را بشنود که او شرح حال کاملی از وضعیت خودش بدهد و مشکلش را مطرح کند، چون فقط می­ خواهد او را مرخص کند و بیمار بعدی داخل بیاید.»

 

 

گشتیم، نبود...

معطل شدن در مطب پزشک، دیگر به یک اتفاق عادی و همه­ گیر تبدیل شده و تقریبا همه افراد چند باری با این مشکل مواجه شده­ اند اما این موضوع در بعضی حوزه­ ها مثل بیماری­ های بانوان بیشتر اتفاق می­ افتد. هر بار با همسرم به مطب پزشک زنان مراجعه می ­کنیم، باید زمان زیادی منتظر بمانیم تا بتواند پیش پزشک برود و ویزیت شود.»

از نظر مخاطب بوشهری سامانه فارس من، بخشی از این مشکل به کمبود پزشک بر می ­گردد اما این تمام ماجرا نیست: «چند وقت قبل که در بوشهر دنبال متخصص گوارش می­ گشتم، دیدم بعضی از آنها به خاطر کرونا، کلا ویزیت حضوری را لغو کرده ­اند. به مطب که مراجعه می­ کردم، خبری از دکتر نبود و فقط منشی نشسته بود! از آن طرف، وقتی از طریق نوبت ­دهی اینترنتی هم اقدام می­ کردم، متوجه می ­شدم تعدادی از متخصصان گوارش از بوشهر رفته ­اند. البته این یک اتفاق رایج در شهر ماست. خیلی از پزشکان بوشهری بعد از مدتی که در کارشان پیشرفت می‌ کنند و مطرح می‌ شوند، برای ادامه کار به شیراز می ‌روند. چون هم به بوشهر نزدیک است و هم یکی از قطب ‌های پزشکی کشور محسوب می‌ شود. خب در این شرایط، تعداد کمی متخصص در شهر باقی می ­ماند و معلوم است که مطب آنها هم شلوغ خواهد شد. شلوغی مطب هم،‌ مساوی است با معطلی بیماران و پایین آمدن کیفیت ویزیت و درمان توسط پزشک.»

 

پزشک: یک سر می روم اتاق عمل و بر می گردم!

موضوع معطلی های خسته کننده در مطب پزشکان را از مخاطبان دیگری هم جویا می شوم و تقریبا همگی از تجربیات مشترکی در این زمینه یاد می کنند. «سیما»، 43ساله می گوید: «من تا حد نیم ساعت و یک ساعت، این تاخیر و معطلی را قابل قبول می دانم و می پذیرم. به هر حال، ممکن است ویزیت بیمار قبلی، بیشتر از حد معمول طول کشیده باشد. یا ممکن است بیمار بدحالی به مطب آمده باشد و منشی به اجبار او را خارج از نوبت پیش پزشک فرستاده باشد. اما خب، راستش را بخواهید، من تجربه 5ساعت معطلی در مطب هم داشته ام!...»

با تعجب که نگاهش می کنم، با لبخند معناداری می گوید: «یک بار با وجود 2،‌ 3ساعت معطلی در مطب، باز هم به خودم امیدواری می دادم که با احتساب بیماران باقیمانده در مطب، باز هم ان شاء الله طوری به خانه می رسم که بتوانم شام درست کنم. اما درست همان موقع، آقای دکتر از اتاقش بیرون آمد و در حالی که کیف به دست به طرف در خروج می رفت،‌ گفت: «من یه سر می رم اتاق عمل و بر می گردم»! ... و ما با دهان باز، فقط رفتنش را تماشا کردیم... این اتفاق، به اشکال دیگری هم برایم تکرار شده. یک بار بعد از کلی انتظار، دکتر گفت: «می رم یک نمونه برداری انجام بدم و برگردم»! واقعا در اینطور مواقع، هیچ کاری از بیماران بر نمی آید. یا باید تا زمانی که دکتر بر می گردد، منتظر بمانند یا عطای وقت ویزیت آن روز را به لقایش ببخشند و بی نتیجه به خانه برگردند. اما همین قدر می دانم که طبق قاعده ای که وجود دارد، پزشکان در روزهایی که عمل جراحی دارند،‌ نباید در مطب فعالیت داشته باشند و به بیماران وقت بدهند.»

 

درد بیمار چقدر اهمیت دارد؟

تجربه خانم «قادری» 38ساله از سرگردانی در مطب، حکایتی دیگر است. او برای روایت این تجربه، بر می گردد به 7سال قبل و می گوید: «بعد از یک بارداری ناموفق و سقط جنین، در یکی از روزهایی که خیلی بدحال بودم، با پزشکم تماس گرفتم و شرح حال دادم. خانم دکتر هم گفت همان موقع به مطب بروم. در اولین فرصت خودم را به مطب رساندم اما با اینکه منشی به دکتر اطلاع داد من در مطب هستم و با اینکه با شرح حالی که به خانم دکتر داده بودم،‌ می دانست در چه شرایط ناخوشایندی هستم و درد زیادی تحمل می کنم، اما 2، 3ساعت انتظار کشیدم تا توانستم داخل بروم و ویزیت شوم! برایم خیلی عجیب و غیر قابل قبول بود که خانم دکتر می دانست در آن شرایط حتی نشستن هم برای من سخت است، اما هیچ حرکتی برای اینکه زودتر به وضعیت من رسیدگی کند، انجام نداد.»

 

تاخیر در ویزیت داریم، لطفا 2ساعت دیرتر بیایید

روایت «مژگان» 36ساله اما کمک می کند بتوانیم از زاویه ای دیگر به این ماجرا نگاه کنیم؛ تجربه ای که نشان می دهد اگر کمی برای دیگران و وقت آنها ارزش قائل باشیم، چقدر ساده و راحت می توانیم در مراودات اجتماعی از بروز دلخوری و عصبانیت جلوگیری کنیم. مژگان که برای چکاپ های دوره ای مادر سالمندش و بررسی آزمایش های او توسط متخصص، مراجعات زیادی به مطب پزشکان دارد، ترجیح می دهد از یک تجربه خوشایند در این زمینه یاد کند: «یک روز باید با مادر تا مطب پزشکش در آن طرف شهر می رفتم و این کار حداقل 5ساعت از ما زمان می گرفت. تمام محاسبات را انجام داده بودم که سر وقت به مطب برسیم تا مادر به سرعت پیش دکتر برود و با آن حال نامساعدش در مطب معطل نشود. کم کم داشتیم راه می افتادیم که تلفن زنگ خورد. از مطب دکتر بود! خانم منشی گفت: «امروز یک عمل اورژانسی برای آقای دکتر پیش اومد و ایشون با 2ساعت تاخیر به مطب رسیدن. می خواستم اطلاع بدم شما هم با 2ساعت تاخیر تشریف بیارید که مادر اینجا اذیت نشن.» فقط توانستم از لطف و توجه خانم منشی تشکر کنم. بعد از گذشت چند سال، هنوز این رفتار زیبای ایشان در ذهن ما باقی مانده.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول