اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

احتمال رویارویی نظامی کرملین و کاخ‌ سفید وجود دارد؟/ گزارشی از 4 ماه جنگ پرتلاطم اوکراین

4 ماه از شروع جنگ اوکراین می‌گذرد؛ جنگی که می‌توان آن را نیابتی نیز نامید، چراکه آمریکا با ارسال تجهیزات نظامی و حمایت سایبری به کی‌یف، همچنان بر آتش جنگ می‌دمد؛ اقداماتی که با واکنش جدی مسکو روبه‌رو شده است.

احتمال رویارویی نظامی کرملین و کاخ‌ سفید وجود دارد؟/ گزارشی از 4 ماه جنگ پرتلاطم اوکراین

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، چهارماه پرتلاطم از روزهای شروع جنگ اوکراین می‌گذرد؛ جنگی که می‌توان آن را نیابتی نیز نامید، چراکه آمریکا با تسلیح و ارسال تجهیزات نظامی و حمایت سایبری به کی‌یف، همچنان بر شعله‌ور بودن آتش جنگ می‌دمد؛ اقداماتی که با واکنش جدی مسکو روبه‌رو شده است تا آنجا که کرملین دیروز تاکید کرد؛ ادامه دخالت سایبری آمریکا در جنگ اوکراین ممکن است به یک رویارویی نظامی واقعی بین دو کشور منجر شود. واکنشی که بیم آن می‌رود که جنگ نیابتی آمریکا علیه روسیه، به رویارویی مستقیم این دو منجر شود؛ البته نباید، اعطای وضعیت کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین را هم نادیده گرفت؛ موضوعی که شبکه «بلومبرگ» گزارش داد که کمیسیون اروپا با انتخاب اوکراین به‌عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا موافقت کرده است. اگرچه این امر به حمایت جدی اروپا از زلنسکی منجر نمی‌شود اما موجب شده است تا کرملین، نگاه جدی‌تری برای رسیدن به اهدافش در جنگ اوکراین داشته باشد. تنش‌هایی که طرف‌های روسی و آمریکا آن را در منطقه التنف سوریه نیز افزایش دادند.
 


غلامزاده: روسیه اگر نتواند در اوکراین پیش رود، ممکن است آمریکا را مستقیم  وارد جنگ کند

 «حمیدرضا غلامزاده»، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش تنش‌های غرب با روس‌ها، عنوان کرد: آمریکا می‌داند که به نفعش نیست وارد جنگ شود. اگرچه اکنون هم به‌صورت نیابتی کار می‌کند. به نظر من، دموکرات‌ها اوکراین را قربانی سیاست‌های خود کردند. این خاصیت دموکرات‌ها در آمریکاست که اگر تنشی یا جنگی دارند به‌صورت نیابتی ورود می‌کنند کمااینکه برای ما هم در غرب آسیا این کار را می‌کنند، آن‌ها با حمایت از گروه‌های غیررسمی و تروریستی مثل داعش یا جدایی‌طلبان، دست به اقدامات نظامی علیه کشور ما یا دیگر کشورهای منطقه می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دموکرات‌ها درگیری مستقیم نظامی نیست، افزود: درحال‌حاضر آمریکا توان درگیری نظامی ندارد. چه به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی و وضعیت دولت و حاکمیتش، دچار بحران‌هایی است؛ ازاین‌رو است که کاخ سفید در سیاست‌های جهانی خود مداخله مستقیم نظامی نمی‌کند، شاید درگیری و تنشی انجام دهد اما اینکه بخواهد ورود مستقیم به جنگی مثل اوکراین داشته باشد، اینگونه نیست. حتی تنش‌هایی که اخیرا میان آمریکا و روسیه در سوریه شکل گرفته است تا آنجا پیش‌بینی می‌شود که آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند سلب مسوولیت کنند تا منجر به درگیری نشود. آمریکا به دنبال این نیست که بخواهد با روس‌ها در سوریه یا اوکراین درگیر شود. اما این تحلیل را هم می‌توان داشت؛ روسیه اگر نتواند در اوکراین پیش رود، ممکن است آمریکا را درگیر کند تا جنگ اوکراین برای آمریکا هم خسارت داشته باشد.

اذعان زلنسکی به عدم حمایت اروپا از اوکراین

وی با اشاره به اینکه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بیشتر پروپاگاندای رسانه‌ای است، گفت: پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، آورده ای برای کی اف ندارد، اینکه کشورهای غربی این کار را برای اوکراین انجام دهند و آن را عضو اتحادیه اروپا سازند اما بیشتر شبیه بازی‌های سیاسی و پروپاگاندایی است تا حمایت جدی از کی‌یف؛ موضوعی که بارها زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین از عدم حمایت‌های غرب انتقاد کرده که بیشتر زبانی است و اقدام عملی همراه آن نیست. بعید است که اروپایی‌ها نظر اجماعی دراین‌باره داشته باشند چراکه مخالفت‌هایی ازسوی راستگراها در اروپا وجود دارد.

سخنان ژست‌مدارانه یک اتحادیه در اروپا

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: در دو سال اخیر وجود همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ افغانستان و موج پناهندگان را دیدیم؛ موضوعاتی که نشان داد که اتحادیه کار کرد واقعی برای رفع آن‌ها ندارد، آن‌ها حتی درباره واکسن نزدن‌ها یا حتی دزدیدن واکسن یا ماسک از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. این معضلات نشان داد که متحد نیستند. تعارفات را اگر کنار بگذاریم اروپا صرفا حرف می‌زند و ژست‌مدار هستند. سخنان و موج‌های رسانه‌ای که ایجاد می‌کنند، خروجی واقعی ندارند، چه بسا در افغانستان دیدیم و امروز هم در اوکراین می‌بینیم. این حرف‌ها و ژست‌های اروپا را حتی در برجام و مذاکرات هسته‌ای که با ایران داشتند، هم دیدیم. دیدیم که اروپایی‌ها چه حرف‌هایی در مذاکرات با ایران زدند اما اجرایی نکردند. اتحادیه اروپا، اراده و توان سیاسی برای رفتار مستقل ندارند. آن‌ها نمادسازی پروپاگاندای رسانه‌ای دارند و سخنانی که درباره اوکراین می‌گویند، واقعی نیست، چیزی شبیه، سیاست تخته است که نه شاه آن معلوم است و نه وزیرش. الان وضعیت اوکراین بیشتر رسانه‌ای است؛ موضوعی که زلنسکی رییس‌جمهور این کشور، بارها به آن اذعان کرده که اروپا از کی‌یف حمایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: اینکه برخی رسانه‌ها از افزایش تنش‌ها یا حتی درگیری هسته‌ای یا  نظامی میان روس‌ها و آمریکا سخن می‌گویند، به دور از واقعیت است. بعید است جنگ به‌سمت گسترده شدن پیش رود. به نظر می‌رسد پوتین اهدافی را که تعیین کرده درحال محقق شدن است. جدا کردن بخش روسی‌نشین اوکراین جنگ تمام‌عیار نمی‌خواهد و اگر تا الان طول کشیده است مبنی بر تحلیل یا کم آوردن مسکو نیست، چراکه او با هدف‌گذاری خودش از تمام توانش استفاده نکرده است و مدیریت را همچنان جلو می‌برد و ممکن است جنگ شدیدتر شود ولی هسته‌ای نمی‌شود .

هشدار روسیه به آمریکا پیش از حمله به پایگاه «التنف»

پس از گزارش رسانه‌ها درباره حمله پهپادهای ناشناس به پایگاه آمریکایی «التنف» در جنوب‌شرق سوریه، مقامات آمریکایی خبر دادند که این حمله کار روسیه بوده و طرف روسی پیش از انجام حمله به آن‌ها هشدار داده است. چند مقام وزارت دفاع آمریکا، بامداد روز (جمعه)، به شبکه سی‌ان‌ان خبر دادند که روسیه پیش از حمله به تروریست‌های وابسته آمریکا در جنوب‌شرق سوریه به واشنگتن هشدار داده است. رسانه‌ها، روز گذشته، خبر داده بودند که پهپادهای ناشناس، چهارشنبه‌شب، مقر عناصر تروریستی «مغاویر الثوره» در داخل پایگاه آمریکایی «التنف» را که از مهم‌ترین مراکز حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه به‌شمار می‌رود، هدف قرار دادند. مقام‌های دفاعی آمریکا در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان خبر دادند که این حمله را روسیه انجام داده و پیش از انجام حمله به واشنگتن هشدار داده است که نیروهای خود را از محل دور کند. یکی از این مقامات که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، گفت به احتمال زیاد، روس‌ها هدف‌شان را که «ارسال پیامی» مبنی بر امکان انجام حمله بدون بیم انتقام باشد، محقق کرده‌اند. سی‌ان‌ان اشاره کرد که این حمله در نزدیکی پایگاه التنف انجام شده اما هنوز گزارشی از تلفات ناشی از این حمله منتشر نشده است. بااین‌حال، گمان می‌رود که در نقطه موردنظر خسارت مادی به بار آمده باشد. طبق این گزارش، روسیه خبر داده‌ است که تروریست‌های مغایرالثوره در مسیر نیروهای این کشور در سوریه بمب‌گذاری کرده‌اند.

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: آمریکا اعتقاد دارد که این اتفاق رخ نداده و روس‌ها این ادعا را برای انجام حمله هوایی مطرح کرده‌اند. گروهک مغاویر الثوره، روز گذشته، با انتشار تصاویری در صفحه فیس‌بوک خود خبر داده بود که مقر این گروهک در داخل پایگاه هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. در اطلاعیه این گروهک همچنین ادعا شد که این حمله تلفات جانی در پی نداشته است.

گروهک مغاویر الثوره به‌طور مستقیم ازسوی ارتش آمریکا و سی.آی.ای تشکیل شده و سازمان یافته است و مقر آن نیز در داخل پایگاه التنف قرار دارد. این اولین‌بار نیست که پایگاه التنف هدف حمله پهپادی یا راکتی قرار می‌گیرد؛ در اکتبر ۲۰۲۱ نیز التنف هدف حمله پهپادی قرار گرفت. پایگاهی که در ۴۲کیلومتری گذرگاه التنف در نزدیکی مثلث مرزی عراق، اردن و سوریه قرار گرفته است.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول