اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

سرنوشت اتوبوس‌های «پیر پایتخت» /دولت پیش‌پرداخت واگن‌های مترو را می‌دهد؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از دولت تقاضا داریم هر چه سریع‌تر پیش‌پرداخت خرید 630 واگن مترو را بدهد، گفت: حدود یک‌سوم ناوگان اتوبوسرانی هم به سن فرسودگی رسیده است.

سرنوشت  اتوبوس‌های «پیر پایتخت» /دولت پیش‌پرداخت واگن‌های مترو را می‌دهد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در دوره قبلی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت. قرار بود دولت ۱۵ % پیش پرداخت برای خرید این واگن ها بدهد اما این امر صورت نگرفت و کار متوقف ماند.

در دوره فعلی مدیریت شهری قرار است که این ۱۵ % از طریق تهاتر نفت پرداخت شودو مدیران شهری پیگیر هستند تا هرچه سریعتر این امر صورت گیرد.

 آلودگی هوا و  ترافیک دو معضل اساسی در کلان شهر تهران  است که با توسعه حمل و نقل عمومی می توان بخشی از این مشکلات را برطرف کرد.برای رفع مشکل سیستم حمل و نقل عمومی باید دولت بر اساس قانون  کمک های کند تا این امر مشکلات برطرف شود اما در ادوار گذشته این امر به درستی صورت نگرفته است البته در این دوره دولت وعده های داده شده است.

در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی، اورهال ناوگان، ترافیک، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و ...با سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

ترافیک و آلودگی هوا دو چالش اساسی کلان شهر تهران است و یکی از مهترین راه کارها برای برون رفت از این مشکلات توسعه حمل ونقل عمومی با رویکرد مترو است. در خصوص آخرین وضعیت مترو توضیح دهید؟ اورهال به کجا رسید؟آیا انبارها را پر کرده اید؟

 در پایان دوره شورای پنجم شهر تهران انبوهی از واگن‌ها نیاز به اورهال داشتند/با انبارهای خالی در دوره ششم رو به روشدیم که جنسی جایگزین نشده بود

موضوع حمل و نقل عمومی از اولویت‌های مدیریت شهری است. در دوره پنجم مدیریت شهری کم‌توجهی به موضوع مترو شده است. بحث تعمیرات، نگهداشت و توسعه به فراموشی سپرده شده بود. در پایان دوره شورای پنجم شهر تهران انبوهی از واگن‌ها نیاز به اورهال داشتند و با انبارهای خالی در دوره ششم روبه‌رو شدیم که در این انبارها جایگزینی صورت نگرفته بود.

 اولین مصوبه شورای شهر تهران در خصوص بحث تعمیرات فوری واگن‌ها و بازسازی اتوبوس‌ها بود/دود 48 هزار و 800 میلیارد بودجه مصوب سال 1400 با درخواست شهرداری به مبلغ 32 هزار میلیارد کاهش یافت

در دوره ششم شورای شهر فعالیت‌ها آغاز شد تا بتوانیم بخشی از عقب‌ماندگی چند ساله را جبران کنیم. اولین مصوبه شورای شهر تهران در خصوص بحث تعمیرات فوری واگن‌ها و بازسازی اتوبوس‌ها بود. وضعیت پایداری در این بخش نداشتیم. باید منابع لازم را پیش‌بینی می‌کردیم تا بتوانیم تعمیرات را انجام دهیم. در سال 1400 بخشی از منابع محقق نشد و حدود 48 هزار و 800 میلیارد بودجه مصوب سال 1400 با درخواست شهرداری به مبلغ 32 هزار میلیارد کاهش یافت.

چقدر امسال بودجه برای هلدینگ مترو و شرکت بهره برداری در نظر گرفته اید؟

 حدود 4 هزار میلیارد تومان برای شرکت هلدینگ مترو و 4 هزار میلیارد برای بهره‌برداری منابع در نظر گرفته شد/دستور خرید 800 میلیارد تومان تجهیزات به شرکت مترو داده شده است

در سال 1401 در بودجه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت و حدود 4 هزار میلیارد تومان برای شرکت هلدینگ مترو و 4 هزار میلیارد برای بهره‌برداری منابع در نظر گرفته شد.

بخش توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دستورکار است و طبق قول داده شده، دستور خرید 800 میلیارد تومان به شرکت مترو داده شده است. در طول ماه‌ها قرارداد خرید قطعات مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت قرارداد منعقد شد و باید مناقصه انجام و کار وارد فاز اجرایی شود.

بسیاری از قطارهای مترو نیاز به اورهال دارند و همچنین شاهد نقص فنی قطارها در ایستگاه ها هستیم. در این زمینه توضیح دهید.

واگن های مترو کارکرد بالایی دارند/700 واگن مترو نیاز به تعمیرات و اورهال دارد / در چهار سال مدیریت شهری گذشته توجهی به موضوع حمل و نقل نشده بود

در حال حاضر شاهد خرابی‌ها در مترو هستیم و در هر هفته چندبار تأخیر و توقف قطارها را شاهدیم. این موضوع ناشی از کارکرد بالای واگن‌هاست. 700 واگن مترو نیاز به تعمیرات و اورهال دارد و یا باید تعمیرات اساسی در آنها صورت گیرد. در چهار سال مدیریت شهری گذشته توجهی به موضوع حمل و نقل نشده بود.

چند روز پیش در خط 5 مترو برق بالاسری در وردآورد خراب شد/به دلیل فرسودگی بالا کابل ها آسیب دیده است

کار در حال حاضر سنگین است. چند روز پیش در خط 5 مترو برق بالاسری در وردآورد خراب شد که  نشان از فرسودگی و کارکرد بالا کابل‌ها آسیب دیده است. باید هر چه سریع‌تر تعمیرات را انجام دهیم. باید اورهال انجام و خریدها صورت گیرد. البته شهرداری تهران هم گفته است که حمل و نقل جزو اولویت‌های آنهاست.

آیا فقط واگن ها دچار فرسودگی شده است؟ وضعیت پله برقی و آسانسورها چطور است در این باره توضیح دهید.

تهیزات ثابت، استقراری مثل پله‌برقی، آسانسور و مراکز فرمان هم نیاز به تعمیر و نگهداشت دارد/توسعه مترو  براساس طرح جامع ترافیک انجام می شود

ما فقط واگن‌هایمان نیاز به تعمیرات ندارد، تجهیزات ثابت، استقراری مثل پله‌برقی، آسانسور و مراکز فرمان هم نیاز به تعمیر و نگهداشت دارد. در دوره‌ای اصلا نوسازی و تعمیرات صورت نگرفته است. موضوعی که در حال حاضر جزو اولویت درجه یک شهرداری تهران است، بحث تعمیرات است و باید این نگهداری و تعمیرات صورت گیرد و البته اقداماتی صورت گرفته است. البته ما باید در کنار این موارد اینچنینی  توسعه خطوط را هم داشته باشیم و براساس طرح جامع ترافیک و برنامه‌هایی که در این زمینه وجود دارد اقداماتی صورت گیرد.نمی‌توانیم فقط اورهال کنیم و توسعه نداشته باشیم که البته در این زمینه برنامه‌هایی وجود دارد.

احداث چند خط جدید مترو در دستور کار قرار دارد؟ در خصوص برنامه های مدیریت شهری برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو توضیح دهید

تکمیل خطوط 6 و 7 مترو/احداث خط جدید در دستورکار است

احداث خط جدید در دستورکار است. البته ایجاد خطوط جدید زمان بر است. البته در  خط 6 و 7، 70 تا 80 درصد کار انجام شده و نیاز است تا الباقی انجام و کار به اتمام برسد و برنامه های وجود دارد. از سال 96 این خطوط به همین وضعیت باقی مانده است اما در این دوره حتما تکمیل شده و دراختیار مردم قرار می گیرد. تأکید می‌کنم که تکمیل خطوط 6 و 7 در دستور کار قرار دارد.

بر اساس قانون دولت باید برای توسعه حمل ونقل عمومی بودجه ای در نظر بگیرید و به مدیریت شهری کمک کند. در ادوار گذشته این امر به درستی صورت نگرفت. در این دوره چقدر دولت کمک کرده است؟ در این زمینه توضیح دهید.

وعده 1050 دستگاه واگن مترو در دولت 11 و 12 داده شد/ اولین قرارداد هم قرارداد خرید 630 دستگاه واگن در دولت قبلی بود که متوقف ماند/در این دوره مدیریت شهری مذاکراتی با بانک شهر به عنوان بانک عامل صورت گرفت

8 الی 9 سال است که در دولت 11 و 12 وعده 1050 دستگاه واگن مترو را دادند. اولین قرارداد هم قرارداد خرید 630 دستگاه واگن در دولت قبلی بود که در مرحله پیش‌پرداخت متوقف مانده است چرا که هنوز 15 درصد پیش پرداخت را نمی‌دهند و عملا این پروژه متوقف و اجرا نشده است. البته در این دوره مدیریت شهری مذاکراتی با بانک شهر به عنوان بانک عامل صورت گرفته است و قرار است که از طریق تهاتر نفت این کار صورت گیرد. ما موضوع را دنبال می‌کنیم. اگر 100 میلیون دلار مبلغ 15 درصد اولیه پرداخت شود کار آغاز می‌شود. امیدواریم این قرارداد به زودی صورت گیرد. دولت باید در این زمینه ورود کند.

دولت کمک کند/باید مشکلات حمل و نقل عمومی را برطرف کرد

دولت قول‌هایی داده و قرار است که مشکلات حل شود. ما تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر پیش‌پرداخت خرید 630 واگن داده شود تا کار آغاز شود. مردم تهران شرایط خوبی در سیستم حمل و نقل عمومی ندارند و باید این مشکل را برطرف کنیم.

ترافیک در تهران زیاد شده است دلیل این امر چیست؟

 اکثر خیابان‌ها اشباع شده‌ است/ناوگان مترو و اتوبوس به علت عقب‌ماندگی‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری پاسخگوی نیاز شهروندان نیست

در حال حاضر ترافیک زیاد است و اکثر خیابان‌ها اشباع شده‌اند. ناوگان مترو و اتوبوس به علت عقب‌ماندگی‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. ما باید به موازات توسعه،خرید واگن را هم انجم دهیم و با ساخت ایستگاه‌های جدید تجهیزات هم وارد شود.

روزانه چه تعداد سفر از طریق مترو و اتوبوس انجام می شود؟

در اتوبوس روزانه کمتر از یک میلیون نفر و در مترو حدود 1.5 میلیون نفر جابه جا می شوند/در صورت که سیستم حمل ونقل عمومی توسعه یابد مردم کمتر از خودرو استفاده می‌کنند /در حال حاضر به دلیل عملکرد ضعیف در دوره پنجم میزان جابجایی کمتر شده است

بخشی از جابه جایی ها با مترو در تهران صورت می گیرد. حدود 18 تا 18.5 میلیون سفر در شهر انجام می‌شود. سهم حمل و نقل عمومی، شرکت واحد کمتر از یک میلیون نفر است و در بحث مترو حدود یک و نیم میلیون نفر است و ما باید این رقم را افزایش دهیم.

 در آخر دوره مدیریت شهری چهارم حدود 2 میلیون و 700 جابجایی را در مترو داشتیم 

در صورت که سیستم حمل ونقل عمومی توسعه یابد مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و در نتیجه ترافیک هم کاهش پیدا می‌کند. یادم است در آخر دوره مدیریت شهری چهارم حدود 2 میلیون و 700 جابجایی را در مترو داشتیم و در شرکت واحد هم حدود 3 تا 4 میلیون نفر بوده است. اما  به دلیل عملکرد ضعیف در دوره پنجم میزان جابجایی کمتر شده و در نتیجه بیشتر سفرها با خودروی شخصی انجام می‌شوند.

تغییر ساعت کاری چه تاثیری بر روی ترافیک تهران داشته است؟ در این زمینه توضیح دهید.

در حال حاضر با کم شدن کرونا بیشتر فعالیت‌ها حضوری شده است وهمین موضوع هم باعث انبوه سفرها شد

اما در خصوص افزایش ترافیک باید بگویم که بعد از دوره دوساله کرونا مردم شرایط سختی داشتند. قبلا کمتر تردد می‌کردند، اما در حال حاضر با کم شدن کرونا بیشتر فعالیت‌ها حضوری شده است.  مدارس و دانشگاه ها باز شده‌اند و همین موضوع هم باعث انبوه سفرها شد.

بعد از پایان کرونا با افزایش ترافیک روبه‌رو بودیم/تغییر ساعت کاری باعث فشرده شدن سفرها شده است/ بعد ازظهرها هم زمان شهروندان آزادتر است و برای خرید و تفریح می‌روند و ترافیک بیشتر می شود

بعد از پایان کرونا با افزایش ترافیک روبه‌رو بودیم. البته در حال حاضر برخی تصمیمات مانند تغییر ساعت کاری صورت گرفته است و همین موضوع باعث فشرده شدن سفرها شده است. قبلا تا ساعت 4 مردم به سمت خانه‌ها می‌رفتند، اما در حال حاضر یک‌و نیم ادارات تعطیل می‌شوند در نتیجه سفرها در مدت زمان کوتاهی انجام میشوند و کارهای اداری هم در مدت کمی باید انجم شود و همین امر باعث افزایش ترافیک می‌شود. از سوی دیگر بعدازظهرها هم زمان شهروندان آزادتر است و برای خرید و تفریح می‌روند و همه این عوامل باعث افزایش ترافیک می‌شود.

در خصوص آخرین وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران توضیح دهید؟ خرید اتوبوس ها برای پایتخت به کجا رسید؟

در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال شهر به کمتر از 2 هزار دستگاه رسیده است/حدود یک‌سوم ناوگان به سن فرسودگی رسیده است/ورود اتوبوس های تولید داخل/ وعده خرید هزار دستگاه اتوبوس توسط دولت

در دوره پساکرونا باید اقداماتی انجام دهیم. در سال 95 و 96 حدود 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال  داشتیم و در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال به کمتر از 2 هزار دستگاه رسیده است و بیشتر اتوبوس‌ها فرسوده شده است. حدود یک‌سوم ناوگان به سن فرسودگی رسیده است و باید اورهال و نوسازی صورت گیرد. برای ورود اتوبوس‌های تولید داخل چندین جلسه برگزار شده است و ما هم آمادگی داریم از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. شنیده‌ام که قراردادی هم توسط دولت منعقد شده است و امیدواریم کارها صورت گیرد. البته دولت وعده خرید هزار دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران داده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این امر محقق شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول