اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پکن: چین برخلاف آمریکا به دنبال صلح در اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انتقاد از موضع این کشور در قبال اوکراین گفت در حالی که واشنگتن به درگیری در اوکراین دامن می‌زند، پکن در حال ترویج صلح است.

پکن: چین برخلاف آمریکا به دنبال صلح در اوکراین است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین پنجشنبه (۱۶ ژوئن) در واکنش به انتقاد واشنگتن از موضع چین در قبال اوکراین گفت پکن، برخلاف ایالات متحده، به دنبال صلح در اوکراین است و این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی در طرف درست تاریخ قرار دارد.

به گزارش «راشا تودی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با بیان این که «کشورهایی که طرف ولادیمیر پوتین را می‌گیرند به طور حتم خود را در سمت اشتباه تاریخ خواهند یافت»، پکن را متهم کرد که «هنوز در کنار روسیه ایستاده است... تبلیغات آن را تکرار می‌کند... جنایات روسیه در اوکراین را انکار می‌کند». 

وانگ ونبین در واکنش گفت: در مورد اوکراین، چین همیشه به طور مستقل وضعیت را بر اساس زمینه تاریخی و محاسن این موضوع ارزیابی کرده است. ما همیشه در کنار صلح و عدالت هستیم. او سپس سیاست خارجی چین را با سیاست‌های ایالات متحده مقایسه کرد و گفت «در حالی که واشنگتن گسترش ناتو را به سمت شرق سوق داده و درگیری را به اروپا باز می‌گرداند، پکن به گفت‌وگو و همکاری متعهد بوده است».

وی افزود: در حالی که ایالات متحده جنگ تا آخرین اوکراینی را طلبیده و به درگیری دامن زده، چین به طور فعال مذاکرات صلح را پیش برده و از جهان خواسته تا امکان مذاکره، نه جنگ، را بین روسیه و اوکراین پیگیری کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: در حالی که ایالات متحده با عجله تحریم‌ها و فشارها را پیش می‌برد، پکن قاطعانه با تلاش‌ها برای سیاسی کردن اقتصاد جهانی مخالفت کرده است، زیرا آنچه که از طریق همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی در طول دهه‌ها به دست آمده را نمی‌توان به سادگی از بین برد.

این دیپلمات چینی در پایان اظهار داشت: مردم به این نتیجه خواهند رسید که چه کسی در طرف درست است. ایالات متحده مدام ادعا می‌کند که در سمت درست تاریخ قرار دارد، اما آیا هنگام گفتن این موضوع کاملاً مطمئن است؟ 

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نوبه خود واکنشی به اظهارات «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بود که روز چهارشنبه در مکالمه تلفنی با همتای روس خود تاکید کرد که چین مایل است با روسیه برای «تداوم حمایت از یکدیگر در مورد منافع اصلی مربوط به حاکمیت و امنیت همکاری کند».

از زمانی که مسکو عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، روسیه به مورد تحریم‌ترین کشور جهان تبدیل شد. آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و بسیاری از کشورهای دیگر محدودیت‌های سختی را بر بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه اعمال کرده‌اند. در طول سه ماه گذشته، واشنگتن تلاش کرده چین، هند و برخی از کشورهای دیگر را نیز متقاعد کند که از آمریکا در مجازات روسیه پیروی کنند که به نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز نبوده است.

روسیه اواخر فوریه به دنبال شکست اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از سوی مسکو، به اقدام نظامی در اوکراین دست زد. کرملین از آن زمان خواسته که اوکراین رسماً خود را یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نخواهد پیوست. کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی‌دلیل بوده و ادعاهایی مبنی بر این که قصد دارد این دو جمهوری را با زور پس بگیرد را رد کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول