اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مشارکت ۳۰ شرکت تعاونی برای مقابله با بیابان با منابع طبیعی گنبدکاووس/ ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال گنبدکاووس در خطر بیابانی شدن است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال شهرستان گنبدکاووس در معرض خطر بیابانی شدن است و ۳۰ شرکت تعاونی برای مشارکت در طرح‌های مقابله با بیابان تشکیل شده است.

مشارکت ۳۰ شرکت تعاونی برای مقابله با بیابان با منابع طبیعی گنبدکاووس/ ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال گنبدکاووس در خطر بیابانی شدن است

فرشید رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص پروژه‌های در دست اقدام مقابله با بیابان در عرصه‌های منابع طبیعی شمال گنبدکاووس اظهار کرد: ۳۴۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان گنبدکاووس چیزی حدود ۶۲/۵ درصد آن عرصه‌های منابع ملی بوده که وسیع‌ترین عرصه منابع ملی در گلستان را تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: تعداد ۶۶ سامان عرفی مرتعی وجود دارد که تعداد ۳۰ فقره از این سامان‌ها به شرکت‌های تعاونی مرتعداری برای اجرای طرح‌های مرتعداری واگذار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس نخستین اتحادیه مرتعداری را در کشور تشکیل داده که با راه‌اندازی ۳۰ شرکت تعاونی مرتعداری زیرمجموعه در پروژه‌های مقابله با بیابان مشارکت و همکاری دارند‌.

وی ادامه داد: با وجود اینکه گنبدکاووس در استان سرسبز گلستان واقع شده اما با چالش ریزگرده‌ها و بیابانی شدن اراضی شمالی این شهرستان به دلائل مختلف طبیعی و انسانی دست به گریبان است.

رحمانی گفت: سالانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نهال مرتعی مقاوم به شوری و شرایط اقلیم منطقه در بزرگترین‌ ایستگاه تولید بذر و نهال مرتعی در «چپرقویمه» با مشارکت مجریان و اعتبارات دولتی تولید و در اراضی مرتعی کشت می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان و توسعه پوشش گیاهی تنها با مشارکت تشکل‌های غیردولتی و مردمی میسر بوده و معتقدیم این فعالیت‌ها با مشارکت مردم و در کنار مردم ثمربخش خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان گنبدکاووس در معرض خطر بیابانی شدن بوده و از سال ۹۶ تاکنون پروژه‌ها و طرح‌های مهمی در راستای مقابله با بیابان و ریزگردها در حال انجام است.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی مانند ایجاد هلالی آبگیر، ذخیره نذورات آسمانی، بوته کاری و تولید انواع نهال‌های مرتعی از سال ۱۳۹۶ تاکنون در حدود ۷ هزار هکتار از اراضی شمال گنبدکاووس انجام شده است.

رحمانی گفت: بسته به مقدار اعتبارات تخصیص یافته و با همکاری و مشارکت تشکل‌های غیردولتی و مجریان طرح و مردم این پروژه‌ها در راستای مقابله با بیابان و اصلاح و احیا مراتع اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ ایجاد هلالی آبگیر در سطح ۴۵۰ هکتار، تولید ۵۰۰ هزار نهال گلدانی مرتعی در بزرگترین ایستگاه تولید بذر نهال مرتعی گلستان در ایستگاه «چپرقویمه» و ذخیره نذورات آسمانی توام با بذرپاشی در سطح ۴۷۰ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول