اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

یک مقام لبنانی: از یک متر مربع میدان گازی قانا هم به نفع رژیم اسرائیل نمی‌گذریم

اسپوتنیک روسیه به نقل از یک مقام لبنانی نوشت: لبنان پاسخی کتبی برای ارئه به هیات میانجی‌گر آمریکایی تهیه کرده که در آن تاکید شده لبنان در مذاکرات مرزی از یک متر مربع از میدان گازی قانا هم به نفع رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد.

یک مقام لبنانی: از یک متر مربع میدان گازی قانا هم به نفع رژیم اسرائیل نمی‌گذریم

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه امروز دوشنبه به نقل از یک مقام رسمی لبنان تاکید کرد که سرمایه‌گذاری کامل در میدان قانا حق کامل لبنان است و این کشور از کسر حتی یک متر مربع از این میدان به نفع رژیم صهیونیستی خودداری می‌کند.

به گفته این منبع، لبنان برای اولین بار پاسخ کتبی در مورد تعیین مرزهای دریایی این کشور با سرزمین‌های اشغالی را به هیئت میانجی‌گر آمریکایی ارائه خواهد کرد  که مورد موافقت رئیس جمهور، پارلمان و دولت لبنان قرار دارد.

این منبع در اظهاراتی به اسپوتنیک گفت: لبنان برای اولین بار چشم‌انداز مکتوبی را به هیأت آمریکایی در خصوص تعیین مرزهای دریایی با اسرائیل ارائه خواهد کرد که موافقت رئیس‌جمهور، پارلمان و دولت را به همراه دارد.

این منبع افزود: نکته اصلی در پاسخ مکتوب لبنان بر این قاعده استوار است که لبنان حق کامل سرمایه‌گذاری در میدان نفتی قانا را دارد و با کسر حتی یک متر مربع از مساحت آن هم مخالف است.

به گفته این مقام لبنانی، موضع یکپارچه لبنان در مورد تعیین مرزهای این کشور که برای اولین بار ایجاد شده خود سه چهارم پیروزی است، زیرا اختلاف مواضع، تهدیدی در مورد تضییع حقوق لبنان است.

این روزها بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است.لبنان می گوید که بر سر مناطق بین خط های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره با رژیم صهیونیستی است

صهیونیست‌ها به میدان قانا  با ثروت عظیم گازی آن که متعلق به لبنان است چشم دوخته‌اند و طبق اطلاعات موجود  دو سوم این میدان در بلوک شماره ۹ لبنان قرار داشته و یک سوم پایانی دقیقا زیر خط ۲۳ یعنی در منطقه مورد مناقشه است.

در همین چارچوب گفته می‌شود «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها به مقامات لبنانی پیشنهاد داده است که در ازای حفاری در خط ۲۳ از میدان قانا عقب نشینی کنند. او حتی پیشنهاد حفاری و بهره برداری مشترک لبنان و اسرائیل در منطقه مورد مناقشه را نیز مطرح کرد.

اقدام هفته گذشته رژیم صهیونیستی در اعزام یک کشتی برای استخراج گاز از میدان گازی «کاریش» که در منطقه مورد مناقشه موسوم به خط ۲۹ بین سرزمین‌های اشغالی و لبنان واقع شده، نیز باعث واکنش جدی مقامات و سیاسیون بیروت شده است
بر اساس مطالعات ارتش، خط ۲۹ و میدان کاریش یک میدان مشترک و مورد مناقشه است، اما برای مشترک شدن آن، دولت لبنان باید مختصاتی را در سازمان ملل تعیین کند، در حالی که از نظر رژیم صهیونیستی خط ۲۹ وجود ندارد و این منطقه خارج از محدوده آب‌های منطقه‌ای لبنان است و آمریکا هم تقسیم‌بندی این منطقه به دو بخش به عنوان راه‌حل رضایت‌بخش دو طرف را پیشنهاد می‌کند که گفته می‌شود، این پیشنهاد آمریکا هم در راستای کشاندن لبنان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

در همین حال «میشل عون» رئیس جمهور لبنان بعد از ظهر امروز دوشنبه گفت که این کشور با فشارهایی روبروست که هدف آن، جلوگیری از بهره‌برداری لبنان از منابع نفتی و گازی است.

عون که میزبان یک هیأت پارلمانی لبنان بود، تأکید کرد که مذاکرات غیر مستقیم با رژیم موقت صهیونیستی بر سر مرزبندی دریایی، با دشواریهای بسیاری روبروست.

وی با بیان اینکه از حقوق لبنان در استفاده از منابع و گازی خود، عقب‌نشینی نخواهد کرد، تصریح کرد، مذاکرات با رژیم صهیونیستی به این دلیل متوقف شد که این رژیم حاضر نشد بر سر خط ۲۹ مذاکره کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول