اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بحث جیره‌بندی آب و قحطی مطرح نیست/ ثبت 212 میلی‌متر بارندگی در زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه به هیچ وجه بحث جیره‌بندی و قطعی آب مطرح نیست، گفت: اما باید سرلوحه ما درست مصرف کردن در تمامی حوزه‌ها باشد.

بحث جیره‌بندی آب و قحطی مطرح نیست/ ثبت 212 میلی‌متر بارندگی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اسماعیل افشاری ظهرامروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با اشاره به اینکه در حوزه آبریز ۸۵ درصد استان زنجان در حوزه سفیدرود و ۱۵ درصد نیز در حوزه فلات مرکزی قرار دارد، اظهار کرد: در سطح این استان ۷ محدوده مطالعاتی وجود دارد که شامل ۵ دشت ممنوعه است و ۲ محدوده مطالعاتی طارم و ماهنشان که بصورت دشت دارای آبخوان نیستند و بیشتر به صورت آب‌های سطحی و رودخانه قزل اوزن جاری است.

 

 ۲۱۲.۷ میلی‌متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده است

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت بارش‌ها تا به امروز ۲۱۲.۷ میلی‌متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده است، افزود: این مقدار نسبت به مشابه سال گذشته ۱۹۹.۲ میلیمتر بود که ۶.۷ درصد مثبت است، ولی ۲۸.۵ درصد منفی نسبت به میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت است.
وی با اشاره به وضعیت رواناب‌ها و آب پشت سدها که مستقیما تحت تاثیر بارش‌ها و تولید آب دیگری نداریم، بیان کرد: متاسفانه وضعیت وردی به سدها جالب نیست بطوری که سد تهم ۴۰ درصد آب شرب شهر زنجان را تامین می‌کند نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد منفی است.
افشاری با بیان اینکه نیمه نخست سال 99 رواناب خوبی داشتیم، افزود: متأسفانه در ۶ ماهه دوم که به اوایل سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد رواناب خوبی نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه ورودی سد گلابر ۳۱ درصد منفی و کینه ورس ۵۳ درصد منفی است، افزود: همچنین سد تالوار نیز ۶۲ درصد ورودی آب منفی داشت و این یعنی ورودی آب‌های سطحی به  سدها نزدیک به ۵۰ درصد کاهش دارد.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر قریب به ۲۵ میلیون متر مکعب آب دارد، خاطر نشان کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته ۵۰ میلیون متر مکعب بود و ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته منفی شده است و باید در جامعه نگاه جدی به درست مصرف کردن آب وجود داشته باشد.

 

جیره‌بندی و قطعی آب مطرح نیست
افشاری با اشاره به اینکه به هیچ وجه بحث جیره‌بندی و قطعی آب مطرح نیست، بیان کرد: اما باید سرلوحه ما درست مصرف کردن در تمامی حوزه‌ها باشد.
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در بحث آب‌های سطحی عقب افتادگی داریم، افزود: بیش از ۹۰ درصد آب مورد استفاده در صنایع از طریق چاه‌ و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و استفاده از پساب در صنایع پر آب‌بری همچون صنایع فولاد شهرستان ابهر در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه در سفر ریاست‌جمهوری و وزیر نیرو به استان زنجان اتفاقات خوبی در حوزه آبی استان افتاد، افزود: وزارت نیرو متعهد شده است که اعتبارات لازم  ساخت سد مراش و بلوبین را به استان تخصیص دهد و ما نیز متعهد شده‌ایم که تا آخر سال این سدها را به بهره برداری برسانیم و تمامی زیرساخت‌های لازم نیز آماده است.
افشاری با اشاره به اینکه در شبکه آب شرب شهری ۲۶ درصد پرتی و هدر رفت آب وجود دارد، افزود: در شبکه آب و فاضلاب روستایی به دلیل فرسوده بودن شبکه میزان هدر رفت آب ۴۰ درصد است که می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های اساسی برای جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی نیز به کار رود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث امنیت آبی به امنیت غذایی گره می‌خورد، اظهار کرد: امنیت غذایی فعلا اولویت‌دار از امنیت آبی است و باید در امنیت غذایی خودکفا باشیم و با ثبات آبی با حداقل آب بتوانیم بیشترین محصول را برداشت کنیم‌.
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به مسدود شدن ۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری گفت: سال گذشته ۲۶۶ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد و در اولویت‌بندی بیشتر چاه‌های عمیق مورد تاکید قرار داشت، چرا که بیشترین تاثیر را بر کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی دارند.

وی با اشاره به اینکه چاه‌هایی که در دامنه کوه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند از نظر حفظ صیانت از آب‌های زیر زمینی در اولویت نیستند، خاطر نشان کرد: البته از نظر حقوقی باید با این چاه‌ها نیز برخورد شود و معمولا در برنامه قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه فروش آب کشاورزی ممنوع است، گفت: اما کشاورزان راهکاری که به کار می گیرند این است که آب چاه را با زمین اجاره می‌دهند و همین امر سبب می‌شود تا نتوان برای فروش آبی که رخ داده برخوردی انجام داد. با این حال در سطح کشوری به دنبال راهکاری هستند تا بازار محلی آب تشکیل شود اما فعلا به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول