اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

غول نفتی الجزائر اسپانیا را به مجازات تهدید می‌کند

منابع الجزائری خبر دادند به دنبال تعلیق معاهده دوستی میان الجزائر و اسپانیا، شرکت سوناتراخ، غول نفتی الجزائر و دومین تامین کننده بزرگ گاز طبیعی اسپانیا با ارسال پیامی به اسپانیا این کشور را به مجازات تهدید می‌کند.

غول نفتی الجزائر اسپانیا را به مجازات تهدید می‌کند

‌به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، رسانه‌های الجزایر گزارش دادند که پس از تعلیق معاهده دوستی الجزایر و اسپانیا، همکاری غول نفتی الجزایری سوناتراخ با شریک اسپانیایی آن هم متزلزل شده است.

وب سایت «lalgerieaujourdhui» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که طرف اسپانیایی به جای تسهیل کار سوناتراخ با خودداری مداوم از هماهنگ کردن قیمت گاز عرضه شده توسط الجزایر به اسپانیا با قیمت بنزین، به سیاست فرار رو به جلو ادامه می‌دهد، در حالی که در قراردادی که سوناتراخ با اسپانیایی‌ها بسته‌اند بر لزوم این هماهنگی قیمت تایید شده است.

بنا به اعلام وب سایت مذکور، این موضع اسپانیا که کارشناسان آن را غیر مسئولانه توصیف می‌کنند، حساسیت و خشم طرف الجزائری را برانگیخته که حالا در آستانه ارسال پیامی در قالب هشدار به اسپانیایی‌ها است.

منابع الجزائر معتقدند شریک اسپانیایی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به الزامات قراردادی سوناتراخ پایبند باشد، در غیر این صورت طرف الجزائری آخرین گزینه را انتخاب خواهد کرد که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

این موضوع توسط طرف‌های پیرامون شرکت الجزائری نیز تایید شده است، به ویژه اینکه برخی از شرکت‌های چند ملیتی که از خط لوله گاز الجزائر بهره برداری می‌کنند، اصل افزایش قیمت‌ها را پذیرفته‌اند که منجر به مجازات دولت سانچز به دلیل سرسختی و لجاجت در برابر پرداخت بهای بیشتر می‌شود.

ناظران بعید نمی‌دانند که با توجه به شرایط متشنج بین الجزایر و مادرید و در صورت عدم واکنش سریع طرف اسپانیایی، سوناتراخ مجبور به اتخاذ تصمیماتی اجتناب ناپذیری علیه شریک تاریخی اسپانیایی شود.

دفتر ریاست جمهوری الجزائر چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که معاهده همکاری ۲۰ ساله خود با اسپانیا را به حالت تعلیق درآورده است. الجزائر این تصمیم را در واکنش به حمایت اسپانیا از موضع مغرب نسبت به صحرای غربی گرفته است.

خوزه مانوئل آلبارس وزیر خارجه اسپانیا هم گفته است که دولت این کشور به الجزائر یک پاسخ آرام و سازنده اما قاطع خواهد داد.

ترسا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا هم مدعی شده که شرکت دولتی سوناتراخ به قراردادهای تجاری تامین گاز طبیعی برای اسپانیا احترام می‌گذارد.

الجزائردر حال حاضر پس از آمریکا دومین تامین کننده بزرگ گاز طبیعی اسپانیا محسوب می‌شود.

به دنبال اینکه پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا طرح خودمختاری مغرب برای منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را به رسمیت شناخت، مورد انتقاد شدید دولت الجزائر قرار گرفت و این کشور سفیر خود در مادرید را فرا خواند.

انتهای پیام/ ت 434

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول