اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تعمیق همکاری‌ها محور گفت‌وگوی تلفنی سران ازبکستان و ژاپن

رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر ژاپن در گفت‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت منطقه را بررسی و بر افزایش همکاریهای دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند.

تعمیق همکاری‌ها محور گفت‌وگوی تلفنی سران ازبکستان و ژاپن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در گفت‌وگویی تلفنی مسایل روز و گسترش و تعمیق همکاری های همه جانبه دو کشور را بررسی کردند.

سران دو کشور به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک و بیستمین سالگرد شراکت راهبردی بین ازبکستان و ژاپن به یکدیگر تبریک گفتند.

همچنین با خرسندی عمیق تاکید شد که نشست «توکیو» در دسامبر ماه سال 2019 میلادی و روابط منظم در سطح عالی امکان ورود روابط دوجانبه به یک مرحله جدید کیفی را فراهم کرد.

رئیس جمهور ازبکستان از نخست وزیر و دولت ژاپن برای حمایت کامل از اصلاحات برگشت ناپذیر در ازبکستان جدید صمیمانه تشکر کرد و تاکید کرد که حجم کمک های مالی و مالی - فنی ارائه شده از طریق آژانس بین‌المللی ژاپن در همکاری‌ها (JICA) و بانک همکاری بین المللی JBIC از سطح 7 میلیارد دلار فراتر رفته است.

رهبران دو کشور بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های عملی و پیشبرد طرح ها در زمینه های نوآوری، اقتصاد «سبز»، فناوری‌های دیجیتال، علم و آموزش، تداوم برنامه‌های تبادل فرهنگی و گفت‌وگوی بین پارلمانی تاکید کردند.

همچنین در مورد سازماندهی یک غرفه بزرگ ازبکستان در نمایشگاه جهانی «اکسپو-2025» در شهر «اوساکا» توافق به دست آمد.

در این گفت وگوی تلفنی مسایل مربوط به دستور کار بین المللی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر ژاپن از حمایت تغییر ناپذیر ازبکستان در مسایل عضویت دائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در مسائل خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و بازگشت شهروندان ربوده شده ژاپنی قدردانی کرد.

رئیس‌ جمهور ازبکستان برگزاری موفقیت‌آمیز نشست آب در شهر «کوماموتو» را به طرف ژاپنی تبریک گفت و همچنین حمایت خود را از ابعاد اولویت دار همکاری های عملی در آسیا که توسط  دولت ژاپن به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار و شکوفایی منطقه وسیع ما مطرح شد، ابراز داشت.

به نوبه خود، نخست وزیر ژاپن ابتکارات ازبکستان را در تحکیم روابط قابل اعتماد، حسن همجواری و شراکت کامل در آسیای مرکزی و همچنین کمک های ارائه شده برای برقراری صلح بلندمدت و بازسازی اقتصادی افغانستان بسیار ارزشمند خواند.

طرفین علاقمندی متقابل خود را برای استفاده از پتانسیل همکاری های متقابلا سودمند در چارچوب دیالوگ «آسیای مرکزی + ژاپن» ابراز داشتند.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان این گفت‌وگوی تلفنی از نخست وزیر ژاپن برای سفر به ازبکستان دعوت کرد.

گفت‌وگوی تلفنی رهبران ازبکستان و ژاپن در فضایی باز، دوستانه و عملی انجام شد.

هم اکنون در ازبکستان 10 شرکت مشترک از جمله 1 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران ژاپن در زمینه های نفت و گاز، پتروشیمی و شیمیایی، تولید تجهیزات انرژی، ماشین سازی، ارایه خدمات حمل و نقلی و لجستیکی، داد و ستدهای تجارتی، گردشگری و دیگر حوزه فعالیت می‌کنند.

ژاپن استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 28 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 26 ژانویه سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول