اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

اما و اگرهای افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی/ وزارت بهداشت مکلف به افزایش ظرفیت دندانپزشکی است

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری تاکید کرد: قانون وزارت بهداشت را مکلف می‌کند که ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی را افزایش دهد و منابع لازم در این زمینه پیش بینی شده است.

اما و اگرهای افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی/ وزارت بهداشت مکلف به افزایش ظرفیت دندانپزشکی است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با گذشت چند ماه از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید بر افزایش 20 درصدی؛ تعیین میزان ظرفیت افزایش پذیرش در این رشته ها هنوز محل چون و چرا و چانه زنی وزارت بهداشت با قانونگذاران است.

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 15 خرداد سال جاری موضوع افزایش ظرفیت دندانپزشکی  با حضور حجت الاسلام«حسن شجاعی» رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، «رجبعلی برزویی» معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و «جلیل کوهپایه زاده اصفهانی» دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی شد.

وزارت بهداشت باید برنامه افزایش ظرفیت دندانپزشکی را ارائه دهد

رییس کمیسیون اصل نود با اشاره به مشکلات حوزه سلامت دهان و دندان گفت: مساله این است که  از چه زاویه‌ای به دسترسی به خدمات پزشکی بپردازیم. این مشکل  در موضوع پزشکی عمومی هم وجود داشت که از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شد که سرانه شاخص خوبی برای ورود به موضوع دسترسی به خدمات پزشکی نیست که در نهایت با حضور وزیر بهداشت و معاونین وی در کمیسیون اصل ۹۰ ، موضوع کمبود سرانه را پذیرفتند.

وی افزود: مسلم است که مردم حتی در شهرهای بزرگ  به خوبی به خدمات دندانپزشکی دسترسی ندارند؛ یکی از دلایل عمد، گران قیمت بودن  خدمات دندانپزشکی در کشور است و بسیاری از مردم توانایی مراجعه به دندانپزشک را ندارند.

حجت الاسلام شجاعی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه های دندانپزشکی به هزینه دستمزد دندانپزشکان باز می‌گردد، گفت: اگر تعداد دندانپزشکان بالا باشد این دستمزد خرد می‌شود و کاهش قیمت خدمات دندانپزشکی و در نهایت دسترسی بیشتر مردم به خدمات عادلانه دندانپزشکی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی با طرح این پرسش که «برنامه وزارت بهداشت در صورت پذیرش کمبود نیروی دندانپزشک برای  افزایش سرانه  در این حوزه چیست؟»تصریح کرد: در سال ۹۴ ظرفیت پذیرش ۱۹۰۰ نفر بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۸۶ نفر است. وزارت بهداشت سرانه پایین را می پذیرد اما روند پذیرش در این سال‌ها کاهشی بوده است.

رییس کمیسیون اصل نود خطاب به وزارت بهداشت ادامه داد: شما الان تکلیف قانونی دارید که برنامه افزایش ظرفیت دندانپزشکی را ارائه دهید با وجود این تکلیف قانونی پیشنهاد شما این بوده است که ۵ درصد در طول ۵ سال افزایش صورت گیرد که بنابر اطلاعات ما این پیشنهاد به صورت مکتوب ارائه شده، اما به صورت شفاهی آن را باز پس گرفته اند.

وی با طرح این پرسش که« با روند کاهشی از گذشته تا کنون و پیشنهاد ضعیف وزارت بهداشت کمبود سرانه دندانپزشک چگونه می‌توان این کمبود را جبران کرد؟» افزود: قانون وقتی وزارت بهداشت را مکلف می‌کند که ظرفیت را افزایش دهد منابع لازم را  نیز پیش بینی کرده است.

حجت الاسلام شجاعی با بیان اینکه در مورد سرانه پزشکی و دندانپزشکی و بودجه اختصاصی برای آموزش پزشکی حرف های زیادی وجود دارد، گفت: توقع از وزارت بهداشت این است که دقیقا مثل پزشک عمومی که سرانه پزشک فعلی آن مشخص شد و از عدد 13 به عنوان سرانه کنونی و عدد 20 در سال 1400 رسید؛ درصد پیشنهادی وزارت بهداشت این فاصله را پوشش دهد.

وی با اشاره به پیشنهاد 5 درصد افزایش از سوی وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی، گفت:  این عدد ۵ درصد از کجا آمده است وزارت بهداشت برنامه‌ای باید را که تکلیف قانونی آنها است، ارائه دهند.

شجاعی در مورد روند افزایش بودجه پزشکی و پیراپزشکی گفت: طی سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹؛ به ترتیب ۳۶۰۰، ۴۴۰۰ و ۵۷۰۰ میلیارد تومان بودجه پزشکی و پیراپزشکی بوده است که در سال ۱۴۰۰ با افزایش سه برابری به ۱۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی  افزود: وضعیت سلامت دهان و دندان مردم مناسب نیست برای این مشکل باید چاره اندیشی شود اگر ۱۰ شاخص باید ارتقاء یابد، یکی از شاخص‌ باید ها مربوط به تعداد دندانپزشک باشد.

روند پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در کشور کاهشی بوده است

برزویی در پاسخ به پرسش درباره «وضعیت شاخص و سرانه دندانپزشک در کشور چگونه است؟» گفت: یکی از بحث‌های بسیار مهم که در آینده و سلامت کشور اهمیت دارد موضوع ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی است. کشور ما روبه افزایش سن و پیر سالی پیش می‌رود ما باید از هم اکنون پیش بینی های لازم را انجام دهیم در ۳۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد جمعیت سالمند و و میانسال به بالا خواهد بود. اگر از هم اکنون پیش‌بینی‌های لازم را انجام ندهیم در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: برنامه ریزی و افزایش ظرفیت در حوزه پزشکی عمومی انجام شد. در مورد دندانپزشکی مصوبه ای داشتیم که ظرف دو ماه، افزایش ظرفیت دندانپزشکی و تخصصی را بررسی کنیم.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشنهادات وزارت بهداشت درباره افزایش ظرفیت نیروی دندانپزشکی در کشور گفت: مشکل و اختلاف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی با وزارت بهداشت در آمارهای اولیه است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی شاخص کشور ما حدود ۴۲ هزار نفر پزشک است.

وی ادامه داد: کدهای نظام پزشکی در حوزه دندانپزشکی نیز همین تعداد است، اما نقشه ای تحت عنوان نقشه درمان وسلامت کشور وجود دارد که در آن وزارت بهداشت ادعا می‌کند در سال ۹۴ و ۹۵ وضعیت پزشکان و دندانپزشکان را سرشماری کرده است.

برزویی با بیان اینکه وزارت بهداشت کدهای نظام پزشکی را در نظر می‌گیرد، گفت: دندانپزشکان دارای صلاحیت حرفه‌ای نزدیک به ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر هستند که اعضای هیئت علمی و همچنین دانشجویان تخصص و دستیاران را شامل می شود.  شاخصی نیز که سند درمان ارائه کرده ۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر است.

وی با تصریح اینکه در بهترین و مطلوب ترین حالت ۳۰ هزار پزشک داریم که سرانه ۳۵ به۱۰۰ هزار نفر است، ادامه داد: وضعیت کشور ما به لحاظ سرانه دندانپزشک مطلوب و مناسب نیست؛ اگر خود را با کشورهای پیشرفته در حوزه سلامت، منطقه و کشورهایی که از نظر اقتصادی با ما در یک تراز قرار دارند، مقایسه کنیم به ترتیب در بین ۴۰ کشور گروه ۲۰ ما جایگاه 35 را داریم که در آنها سرانه دندانپزشک 60  به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در منطقه این عدد ۴۸ است.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در سالهای اخیر تصریح کرد: در سال ۹۴ پذیرش دانشگاه های دولتی ۱۹۰۰ نفر بود که در سال ۹۸ به ۱۷۰۰ و در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۸۶ رسیده است یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ روند پذیرش دانشجو کاهشی بوده است.

منابع لازم برای افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی وجود ندارد

کوهپایه زاده در مورد سرانه دندانپزشک به جمعیت در کشور و مقایسه آن با اسناد بالادستی و روند کاهش پذیرش دانشجوگفت: از اهداف نظام سلامت دسترسی عادلانه به خدمات در این حوزه به ویژه در بخش دهان و دندان است.یکی از راهکارهای دستیابی به خدمات عادلانه، رفع کمبود است.

وی افزود:  چیزی که ما بیشتر به آن می پردازیم موضوع سرانه و تعداد نیروی انسانی است. ما خود را با آمارهای کشورهای منطقه مقایسه می‌کنیم که بیشتر خوداظهاری غیر واقعی است، در حالی که باید برای موضوعاتی مانند بالا بودن هزینه های دندانپزشکی در کشور چاره اندیشی کنیم.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: خدمات دندانپزشکی در کشور خدماتی لوکس و گران قیمت است؛ برای مثال در شهر تهران که دندان پزشک به اندازه کافی داریم وضعیت دهان و دندان مردم مناسب نیست.

وی با اشاره به ظرفیت دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور افزود: ظرفیت دندانپزشکی ما در سال ۵۸ و ۷۸  تعداد ۱۸ دانشکده در موضوع آموزش بوده که اکنون به بیش ۴۰ دانشکده رسیده است. ما هم اکنون به صورت سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نیروی متخصص را وارد می‌کنیم.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با تاکید بر ضرورت توجه به کیفیت در بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان گفت: بر اساس سند آمایش ۱۴۰۸ پیش بینی می‌شود که با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و مجوز‌هایی که به دانشگاه برای افزایش می‌دهیم به لحاظ کمی و کیفیت به آمار ۵۵ تا ۶۰ در 100 هزار نفر جمعیت برسیم.

انتهای پیام/ ت 58

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول