اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

جبران کمبود اعتبارات پزشک خانواده روستایی از جیب مردم/ بیمه ها تکلیف قانونی خود را بدانند

یک پزشک خانواده از عدم توجه بیمه ها به تکالیف قانونی خود در قبال پزشکان خانواده انتقاد کرد.

جبران کمبود اعتبارات پزشک خانواده روستایی از جیب مردم/ بیمه ها تکلیف قانونی خود را بدانند

ابراهیم نوری گوشکی متخصص پزشکی خانواده و در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت: با گذشت بیش از ۲ دهه از اجرای برنامه پزشکی خانواده و بیمه روستایی بعنوان یکی از سیاستهای بسیار تاثیر گذار در وضعیت سلامت روستائیان عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر،انتظار می رفت که بسیاری از مشکلات در روند اجرایی برنامه مذکور برطرف گردد،اما افزایش نارضایتی مردم و پزشکان خانواده و کاهش کارایی و کیفیت خدمات، خبر از به وجود آمدن موانع جدیدی را داده است.

وی گفت: با اجـرای عملیـاتی برنامه سراسری پزشک خانواده در راستای تلاش پیگیر مجلس شورای اسلامی به ویـژه کمیسـیون بهداشــت و درمـان و بـا همکــاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در قانون بودجه سـال ١٣٨٤ ، سازمان بیمه خدمات درمانی موظف گردید تـا با صدور دفترچه بیمـه خـدمات درمـانی بـرای تمـام ساکنین مناطق روستایی و شهرهای زیـر ٢٠ هزار نفـر، امکـان بهـره منـدی از خـدمات سـلامت را در قالـب سیاست پزشک خانواده و از طریق نظام ارجاع فراهم آورد. طـرح بیمه روستایی بـا محوریـت پزشـک خـانواده و نظـام ارجاع با اهداف ایجاد و بهبود نظام ارجاع در کشـور، افــزایش پاســخگویی در بــازار ســلامت، افــزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت، کاهش هزینه هـای غیـر ضـروری و پرداخت از جیب مردم در بـازار سـلامت و افـزایش پوشـش خدمات اجرا شده است.

به گفته این پزشک خانواده هــر چنــد کــه افــزایش پاســخگویی و افــزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و کاهش هزینه های غیـر ضـروری در بـازار سـلامت،از جملـه اهـداف و سیاستهای اجرای برنامه پزشک خانواده است، اما شواهد حـاکی از این است که این سیاست با نقاط ضعفی همراه اسـت. حالا پس از گذشت ١٧ سال از اجرایی شدن برنامه در مصوبه سالانه هیات وزیران  که جهت تعیین مبلغ سرانه جمعیت و تعرفه خدمات تشخیصی درمانی با پیشنهادات وزارت بهداشت، سازمانهای بیمه گر و شورای عالی بیمه سلامت تشکیل می گردد.

گوشکی ادامه داد: در بند ت تبصره ٣ ابلاغیه شماره ( ٢١٢٥٧/ت٥٩٨٠١ه) تاریخ ١٢/٠٢/١٤٠١ تصویب نامه در خصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی درمانی در بخش دولتی، سهم خودپرداخت (فرانشیز) در برنامه پزشک خانواده روستاییان و عشایر و شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر، برای معاینه (ویزیت سرپایی) برای بیمه­شدگان روستایی سی درصد (۳۰درصد)، برای خدمات پیراپزشکی (پاراکلینیک) و دارو معادل سی درصد (۳۰درصد) خواهد بود. مطابق بند پ همان تبصره در دو استان فارس و مازندران سهم خود پرداخت (فرانشیز) برای معاینه (ویزیت سرپایی) معادل سی درصد (۳۰درصد)  وبرای دارو معادل ده درصد (۱۰درصد) خواهد بود.

وی توضیح داد: این درحالی است که در سال ١٤٠٠ سهم خود پرداخت (فرانشیز) در برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران، برای معاینه (ویزیت سرپایی) معادل سی درصد (۳۰درصد) و در خارج از مسیر ارجاع معادل صد درصد (۱۰۰درصد)، برای خدمات پیراپزشکی (پاراکلینیک) معادل سی درصد (۳۰درصد) و برای دارو معادل ده درصد (۱۰۰درصد) خواهد بود. و سهم خودپرداخت (فرانشیز) در برنامه پزشک خانواده روستاییان و عشایر و شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر، برای معاینه (ویزیت سرپایی) برای بیمه­شدگان روستایی معادل ده درصد (۱۰۰درصد) و برای سایر بیمه­شدگان معادل سی درصد (۳۰درصد)، برای خدمات پیراپزشکی (پاراکلینیک) معادل پانزده درصد (۱۰۰درصد) و برای دارو معادل سی درصد (۱۰۰درصد) خواهد بود. خودپرداخت (فرانشیز) بسته خدمات سلامت دهان و دندان برای این بیمه­شدگان، در گروه­های هدف (کودکان زیر ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده) رایگان و برای سایر افراد برای خدمات تحت پوشش بیمه، معادل سی درصد (۳۰ درصد) و برای خدمات خارج از تعهد بیمه معادل تعرفه­های مصوب این تصویب­نامه است.

این پزشک خانواده افزود: حال سوال این است که مگر سهم سرانه بیمه شده روستایی به وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت پرداخت نمی شود که بیمه شده روستایی بایستی علاوه بر هزینه هایی که مردم شهری در دو استان فارس و مازندران جهت دریافت خدمات ویزیت و درمان پرداخت می کنند بابت دریافت خدمات دارویی سه برابر مبلغ مناطق شهری، پرداخت از جیب داشته باشد؟ مگر یکی از اهداف اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی کاهش پرداخت از جیب مردم نبوده است؟

وی گفت: تصمیم گیرندگان این مصوبه چه کسانی بوده اند؟ آیا به عدالت در شهر و روستا توجه کرده اند؟ سهم تخصیصی سرانه دارو و پاراکلینیک پرداختی  به وزارت بهداشت از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده برای جمعیت مناطق روستایی  و عشایر کجا هزینه میشود؟ اگر اعتبار تخصیص یافته برای اجرای دسترسی کامل به خدمات کافی نیست آیا بایستی با افزایش پرداخت از جیب مردم روستایی این کمبود را جبران نمود؟ مگر سازمان برنامه و بودجه سرانه خدمات دارو و پاراکلینیک بیمه شدگان روستایی را به وزارت بهداشت پرداخت نمی کند؟

وی در ادامه افزود: نقش سازمان بیمه سلامت به عنوان خریدار خدمت در این افزایش پرداخت از جیب مردم روستا و عشایر چیست؟ آیا سازمان های بیمه گر مکلف به کاهش پرداخت از جیب مردم خصوصا در مناطق محروم نیستند؟ آیا وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه سلامت پاسخگوی مبلغ فرانشیز روستایی در این مصوبه می باشند؟ آیا معنای عدالت در سلامت در قوانین بالادستی آنهم در مناطق محروم و غیر برخوردار اینچنین تعریف شده است؟ بیمه شده روستایی مناطق مرزنشین کشور بابت خدمات دارو بایستی از مردم مناطق شهری فارس و مازندران بیشتر از جیب  پرداخت کند؟ چه اتفاقی افتاده که سهم پاراکلینیک پرداختی از ١٥ درصد به ٣٠ درصد افزایش یافته؟ بر اساس کدام مستند قانونی سهم پرداختی پاراکلینیک دو برابر شده است؟

کوشگی افزود: همه اینها سوالاتی است که بایستی  سازمان بیمه سلامت کشور، وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی ، شورای عالی بیمه سلامت  و هیات محترم وزیران به آن پاسخ دهند. نهادهای نظارتی  نیز لازم است به موقع به موضوع ورود نموده و  پاسخ قانونی ان راجهت شفاف سازی از  سازمان مربوطه دریافت کنند.

انتهای پیام/ ت 78

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول