اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

مجموعه قضایی پیشوا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجهیز می‌شود/ ۳ راهکار برای حل اختلافات ۴ خواهر و برادر برای ارث پدری

رئیس کل دادگستری استان تهران در راستای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر تجهیز و توازن‌بخشی به امکانات در دادگستری و دادستانی شهرستان پیشوا، دستورات لازم را برای رفع این کاستی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر کرد.

مجموعه قضایی پیشوا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجهیز می‌شود/ ۳ راهکار برای حل اختلافات ۴ خواهر و برادر برای ارث پدری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران؛ علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در راستای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر تجهیز و توازن‌بخشی به امکانات در دادگستری و دادستانی شهرستان پیشوا، صبح امروز به‌صورت از پیش اعلام نشده، در راس یک هیات قضایی با حضور در دادگستری، دادسرا و شورای حل اختلاف شهرستان پیشوا نسبت به بررسی اهم مشکلات و کاستی‌های مجموعه قضایی شهرستان پیشوا اقدام کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن احصاء کمبودها و کاستی‌های مجموعه دادگستری و دادسرای پیشوا، دستورات لازم را برای رفع این کاستی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن بازدید از یکایک شعب و بخش‌های مختلف مجموعه قضایی شهرستان پیشوا، به بررسی کیفیت و نحوه رسیدگی‌های قضایی پرداخت.

وی در جریان این بازدید خطاب به رئیس حوزه ریاست دادگستری تاکید کرد تا مصوبات و نتایج بازدیدهای انجام‌شده با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

القاصی هنگام حضور در شعب دادگستری و دادسرای پیشوا ضمن مطالبه شناسنامه پرونده های مسن میزان «پرونده‌های مانده»، «میزان وارده» و میزان «ابلاغ‌های الکترونیک» در هر یک از شعب را مورد ارزیابی قرار داد و علت معوقه شدن پرونده‌های قضایی را بررسی کرد و در عین حال بر افزایش تعداد «اوقات نظارتی» تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن بازدید از شعب شورای حل اختلاف «میزان مصالحه» و «عناوین سازشی» را مورد بررسی قرار داد و طی تماس تلفنی با رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، تدابیر لازم را برای افزایش صلح و سازش و توجه به این مهم در شوراها متذکر شد. 

وی با مطالعه موردی آراء صادره، به بررسی کیفیت آراء از حیث اتقان پرداخت و تذکرات لازم را در این زمینه ارائه کرد.

القاصی در جریان بازدید از شعبه بازپرسی دادسرای پیشوا وظیفه بازپرس را در فرایندهای قضایی و در زمینه «احقاق حق»، «کشف حقیقت» و «اجرای عدالت»‌ مهم و قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: اگر پرونده در مرحله بازپرسی مسیر درست و قانونی را طی کرده باشد، قطعا در مرحله دادگاه منجر به تحقق عدالت خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران «اتقان در تصمیم‌گیری»، «اقناع وجدانی» و «رضایت پروردگار» را سه اصل اساسی در مرحله بازپرسی عنوان کرد و اظهار داشت: اتقان آراء زمانی محقق می‌شود که مقدمات آن در بازپرسی به‌درستی پایه‌ریزی شده باشد.

وی بر ضرورت قاطعیت در مواجهه با شخص متهم در صورت احراز مجرمیت ‌وی از سوی قاضی در مرحله بازپرسی تاکید نمود و در عین حال بر لزوم مراعات در خصوص متهم در صورت بروز تردید در اتهام انتسابی وی اشاره کرد.

القاصی همچنین در جریان حضور در مجموعه قضایی شهرستان پیشوا با تعدادی از مراجعه‌کنندگان از جمله ‌با افرادی که در جریان حضور رئیس قوه قضاییه در میان نمازگزاران این شهرستان مشکلات خود را مطرح ‌کرده بودند، ملاقات کرد و ضمن استماع مطالبات حقوقی و قضایی آن‌ها، دستورات مقتضی را صادر کرد‌.

رئیس کل دادگستری استان تهران در مواجهه با اختلافات چهار خواهر و برادر به‌دلیل ارث و میراث، مزیت‌های ارزشمند و شایان توجه «مصالحه» و «گذشت» را یادآور شد و در عین حال گفت: حکمی که از سوی دادگاه صادر می‌شود، الزاما سبب رفع عمیق اختلافات و کدورت ها نخواهد شد؛ لذا مصالحه از این حیث که رضایت قلبی طرفین را به‌همراه دارد، از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

وی با ارائه سه راهکار به‌منظور حل اختلافات در میان اعضای این خانواده گفت: در وهله اول؛ از شما خواسته می‌شود تا با مذاکره و ظرف مدت مشخصی نسبت به حل اختلافات اقدام کنید، در وهله دوم؛ در صورتی که مذاکرات منجر به نتیجه نشد، رئیس دادگستری پیشوا موظف است تا با وارد عمل کردن صلح‌یاران نسبت به حل اختلافات و ایجاد زمینه مصالحه اقدام کند و در مرحله آخر، در صورتی‌که مصالحه حاصل نشد، دادگاه در خصوص محل اختلاف اعضای این خانواده بر اساس شرع و قانون تصمیم‌گیری قضایی خواهد کرد.

القاصی تاکید کرد: در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران هیچ شخصی برای گفتن حرف خود با مانع مواجه نیست و می‌تواند دادخواهی کند که این یک نقطه قوت در دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

 

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان حضور در مجموعه قضایی شهرستان پیشوا، با قضات این مجموعه دیدار کرد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

گفتنی است؛ داراب خانی رئیس حوزه ریاست، جواهری معاون قضایی و رئیس حفاظت و اطلاعات، سروی معاون قضایی در نظارت و بازرسی و رحمتی معاون مالی عمرانی و پشتیبانی در این بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران را همراهی کردند.

انتهای پیام 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول