اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تعلل وزارت بهداشت در افزایش ظرفیت پزشکان/ سرانه پزشکی و دندانپزشکی باید به عدد 20 برسد

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید 20 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی افزوده شود و سرانه پزشک از 13 پزشک به عدد 20 به ازای هر 10 هزار برای پزشک عمومی، دندانپزشکی و پزشکی تخصصی در سال 1410 ارتقا یابد؛ وزارت بهداشت در اجرای این مصوبه تعلل می‌کند.

تعلل وزارت بهداشت در افزایش ظرفیت پزشکان/ سرانه پزشکی و دندانپزشکی باید به عدد 20 برسد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، برنامه صف اول با موضوع «کمیسیون اصل نود و جایگاه آن در نظارت و تحقیق از نهادها و سازمان‌ها» با حضور حجت الاسلام «حسن شجاعی» رییس  این کمیسیون برگزار شد.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این برنامه در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی گفت:مشکل اصلی کمبود پزشک، عدم دسترسی مردم به پزشک و عدم دسترسی عادلانه به پزشک است. بسیاری از مردم از استان‌های مختلف کشور به ناچار به تهران می‌آیند در شرایط غیر مطلوب به دنبال درمان هستند.

وی افزود: یکی از دلایل عمده این  مشکلات کمبود پزشک است؛ سرانه پزشک در کشور ۱۳ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر از جمعیت است در حالیکه در کشورهای منطقه این عدد بالای ۲۰ و در کشورهای  پیشرو در حوزه سلامت بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک است. یعنی ما یک چهارم بعضی کشورهای پیشرو حوزه سلامت پزشک داریم.

شجاعی با تصریح این موضوع که این سرانه پایین در مورد پزشکان متخصص و دندانپزشکان هم صدق می‌کند، ادامه داد: با توجه به این مشکلات باید در نظام سلامت یک تصمیم تاریخی اتخاذ می‌شد که با ورود کمیسیون اصل ۹۰ و مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت این امر محقق شد.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند بررسی مساله کمبود و توزیع عادلانه پزشک و تبدیل آن به مصوبه توضیح داد: ما با وزارت بهداشت دولت قبل  بر سر این مساله که آنهااساساً کمبود پزشک را نمی‌پذیرفتند، دعوا داشتیم. با روی کار آمدن دولت جدید،  معاون وزارت بهداشت در روزهای اول اعلام کردند که ما اساساً کمبود پزشک نداریم که ما وزیر را احضار کردیم که بر چه اساسی این ادعا را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در آن جلسه پذیرفتند که کمبود پزشک در کشور داریم. همین پیگیری‌ها مبنایی برای طرح موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ و تصمیم به بررسی و نهایتا تصویب افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در این شورا شد.

حجت‌الاسلام شجاعی با اشاره به تأخیر در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در اجرای  مصوبه همچنان وزارت بهداشت تعلل می‌کند، زیرا باید آیین نامه‌ای را برای افزایش ظرفیت مصوبه تهیه می‌کرد که این آیین نامه با تاخیر به شورا ارائه شده است.

رییس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه  آیین نامه ارائه شده از سوی وزارت بهداشت برای مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی  بسیار ضعیف است، افزود:  وزارت بهداشت در جلسه بررسی مصوبه افزیش ظرفیت پذیرش دانشجوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف شده بود که برنامه خود برای افزایش ظرفیت در حوزه دندانپزشکی و پزشکی تخصصی را نیز ارائه دهد.

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پزشکی عمومی بود، اضافه کرد: بنابر این مصوبه چهار سال، 20 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی افزوده شود که طی چهارسال 8 هزار  پذیرش دانشجوی پزشکی به  به ۱۶ هزار نفر ارتقا یابد و سرانه 20 پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر می‌رسیدیم.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت باید مشابه این برنامه را در مورد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و پزشکی تخصصی ارائه می‌‌کرد. چند هفته قبل وزارت بهداشت برنامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است با این مضون که در حوزه پزشکی تخصصی نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم نهایتاً در حوزه دندانپزشکی نیز در مدت5 سال، 5 درصد به ظرفیت افزوده شود که این به شوخی شبیه تر است تا اینکه برنامه برای افزایش ظرفیت پزشکی باشد.

رییس کمیسیون اصل نود با تاکید بر ضرورت جبران کمبود نیروی پزشک متخصص و دندانپزشک در کشور گفت:  پیرو این موضوع مکاتبات جدی و قاطعی با وزارت بهداشت و وزیر بهداشت در این زمینه انجام داده ام و اعلام کردم که مانند پزشکی عمومی که هم اکنون سرانه آن ۱۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است و  در سال ۱۴۱۰ می خواهیم به ۲۰ برسیم برای طی شدن این فاصله باید در طی این چهار سال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: از وزیر خواسته شد که  ضمن اعلام سرانه کنونی و سرانه مطلوب، باید درصد افزایش ظرفیت را از این فاصله استخراج کنند و اینکه گفته شود می‌خواهند ۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و تخصص را افزایش دهند قابل پذیرش نیست.

حجت‌الاسلام شجاعی تاکید کرد: ما مراقب هستیم؛ حتی در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نگرانی‌هایی وجود دارد که وزارت بهداشت نمی‌خواهد آن را اجرا کند که در آزمون سراسری ۱۴۰۱ باید این افزایش ظرفیت اعمال شود.

وی با اشاره به نظارت مستمر و کمیسیون اصل نود بر اجرای این مصوبه، گفت: به دلیل اهمیت موضوع ما نظارت و پیگیری می‌کنیم که افزایش ظرفیت اعمال شود و دسترسی مطلوب و عادلانه به پزشک و دندانپزشک پزشک متخصص در کشور برای همه تحقق یابد.

رییس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه از مکاتبات کمیسیون اصل نود با وزارت بهداشت دو هفته گذشته است، ادامه داد: این وزارتخانه حداکثر یک ماه فرصت دارد که پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول