اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

از همکاری رسانه‌ای تا جاسوسی از مخالفان؛ افزایش همکاری‌های مغرب و رژیم تل آویو

همزمان با افتتاح اولین دفتر تلویزیونی رژیم صهیونیستی در مغرب، رهبر جبهه پولیساریو از جاسوسی دولت رباط از وی با نرم افزارهای جاسوسی این رژیم خبر داد.

از همکاری رسانه‌ای تا جاسوسی از مخالفان؛ افزایش همکاری‌های مغرب و رژیم تل آویو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه i24news به عنوان اولین شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی، دفتر خود را در شهر رباط، پایتخت مغرب افتتاح کرد.

به نوشته وبگاه القدس العربی، در مراسم جشنی که به این مناسبت در مجموعه باستانی «شاله» برگزار شد، تعدادی از مقامات مغربی و شخصیت‌های دانشگاهی حضور داشتند. همچنین قرار است دفتر دیگر این شبکه در شهر «دارالبیضاء» افتتاح شود.

گفتنی است که «پاتریک دراحی» مالک شبکه i24news میلیاردری با اصالت مغربی و فرانسوی است که از یک خانواده یهودی در شهر دارالبیضاء متولد شده و سپس با خانواده به فرانسه رفته و از آن‌جا به سرزمین اشغالی سفر کرده است.

از سوی دیگر «ابراهیم غالی» رهبر سازمان «جبهه پولیساریو» که داعیه استقلال منطقه «صحرای غربی» از کشور مغرب را دارد به شبکه پنجم اسپانیا گفت که دولت رباط با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس از وی جاسوسی کرده است. او گفت که به حافظه تلفن همراه وی نفوذ شده است.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در منطقه «صحرای غربی» است که دهها سال است برای کنترل این منطقه و خودمختاری بر آن با کشور مغرب در تنش و درگیری به سر می‌برد. این سازمان از سوی بسیاری از کشورهای آفریقایی به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه آفریقاست.

«ابراهمی غالی» سپس موضع دولت اسپانیا به نخست‌وزیر «پدرو سانچز» در خصوص صحرای غربی را خیانتکارانه دانست و در خصوص چرایی تصمیم دولت اسپانیا برای حمایت از طرح مغرب در خصوص صحرای غربی سؤال کرد.

افتتاح شبکه i24news در مغرب و همکاری اطلاعاتی تل آویو و رباط علیه جبهه پولیساریو، در حالی است که «دیوید گوورین» سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب امروز از تحول در روابط دوجانبه بین تل‌آویو و رباط خبر داد.

گوورین در مصاحبه با نشریه آمریکایی «مدیا لاین» گفت که موضع اسرائیل در رابطه با منازعه منطقه‌ای مغرب با جبهه پولیساریو روشن است و تل‌آویو از پیشنهاد مغرب برای این منازعه که وی آن را «ساختگی» خواند، حمایت می‌کند.

سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب در پاسخ به این سوال که این رژیم چگونه از مغرب حمایت خواهد کرد، گفت: «تصور می‌کنم این مسئله دیر یا زود توسط سران دو طرف بررسی شود».

در دهم دسامبر ۲۰۲۰، رژیم صهیونیستی و مغرب، از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه را که از سال ۲۰۰۰ قطع شده بود، اعلام کردند. از میان ۲۲ کشور عربی، در حال حاضر شش کشور روابط دیپلماتیک علنی با تل‌آویو دارند که عبارتند از: مصر، اردن، مغرب، امارات، بحرین و سودان.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول