اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

دانشگاه‌ها نقش پررنگی در ایجاد ارتباط میان قرآن و علم روانشناسی دارند

نخستین رویداد علم شهر قرآن و روان شناسی با همکاری هسته پژوهشی قرآن و روان شناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

دانشگاه‌ها نقش پررنگی در ایجاد ارتباط میان قرآن و علم روانشناسی دارند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از امور سامانه‌ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، نخستین رویداد علم شهر قرآن و روان شناسی با همکاری هسته پژوهشی قرآن و روان شناسی دانشگاه تهران با حضور هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

* دانشگاه‌ها نقش پررنگی در ایجاد ارتباط میان قرآن و علم روانشناسی دارند

هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: کنجکاوی‌های بشر در پدیده‌های مادی توانسته، تسلط انسان را بر دنیای امروز و قلمروهای ناشناخته در عالم هستی امکان پذیر کند.

وی با اشاره به اینکه انسان امروز با تکیه بر معرفتی که حاصل کرده، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری جدی پیدا کرده است، گفت: قدرت علم و دانش آنقدر نافذ است که به نظر می‌رسد حتی رفتارهای جزئی انسان را پیش بینی کند و بدون اینکه انسان متوجه شود نقشه رفتاری فکر و عمل او را ترسیم کند.

بهرامی احسان افزود: حوزه روانشناختی با افسردگی و اضطراب مواجه است اما انس با قرآن می‌تواند جان انسان را از سرگردانی نجات دهد، عقل و فکر را بارور کند و حس رضایت را در عمیق‌ترین لایه‌های وجودی انسان تولید کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه گفت: علم شهر قرآن و روانشناسی در بحث نگاه روشمند به قرآن توانسته از آموزه‌های آن برای تولید محتوا بهره بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان معتبرترین نهاد علمی کشور، نقش پررنگی در ایجاد ارتباط میان قرآن و علم روانشناسی دارند. بنده به عنوان روانشناس و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران سعی خواهم کرد، در این امر خطیر سهم خود را ایفا کنم.

* هدف اصلی پژوهش‌های قرآن بنیان در موضوعات و مسائل روانشناسی، حل مسائل و مشکلات جامعه است

فاطمه شریفی مسوول کارگروه آموزش علم شهر در این نشست اظهار کرد:علم شهر روانشناسی و علوم تربیتی، در چشم اندازی بلند مدت برای تحقق علم قرآنی در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی در جامعه و بین الملل تلاش کرده و در این راستا به ساماندهی و جهت دهی نیروهای انقلابی پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه ساختار کلی علم شهر قرآن و روانشناسی شامل پژوهش، آموزش، عملیات، نشرمرکز مشاوره، تبلیغات رسانه می‌شود، گفت: هدف اصلی بخش پژوهش انجام پژوهش‌های قرآن بنیان در موضوعات و مسائل روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، حل مسائل و مشکلات جامعه است.

شریفی افزود: هدف اصلی آموزش این است که فردی با ورود به این ساختار، به یک سطحی از علم برسد که بتواند جهت خود را در بستر زندگی فردی و اجتماعی و عرصه تخصصی اش به سمت قرآن بچرخاند.

وی بیان کرد: دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی موضوع محور یا مسئله محور برای مخاطبین عمومی و تخصصی به شکل کوتاه مدت در حوزه های گوناگون کودک، نوجوان، خانواده و ... طراحی و برگزار می‌شود.

شریفی تصریح کرد: آموزش تخصصی دارای چهار دوره در سطوح مختلف است که به طور متوسط سه سال به طول می انجامد. ضمن این که هر دوره نیز به صورت مجزا می‌تواند پاسخگوی نیازهای مخاطبین آن دوره باشد و امکان توقف در انتهای هر دوره نیز وجود دارد.

وی در ادامه به معرفی دوره‌های مختلف علم شهر پرداخت و اظهار کرد: دوره مقدماتی روانشناسی و علوم تربیتی قرآن بنیان، دوره تخصصی انسانشناسی قرآنی، دوره روش‌شناسی تخصصی و دوره الگوسازی و نظام سازی در نظر گرفته شده است.

شریفی تاکید کرد: در بخش عملیات هدف، استفاده و به کارگیری علم و دستاوردهای پژوهشی و آموزشی در صحنه عمل و در جهت حل مسائل و معضلات موجود جامعه و ارتقاء سلامت روان در حوزه‌های گوناگون خانواده، کودک، نوجوان و ... مورد توجه است.

*مرکز مشاوره زندگی توحیدی به ارائه خدمات مشاوره‌ای با رویکرد قرآن می‌پردازد

ابوالحسنی مدیر مرکز مشاوره زندگی توحیدی در این جلسه بیان کرد: مرکز مشاوره زندگی توحیدی یکی از بخش‌های علم شهر قرآن و روانشناسی است که به ارائه خدمات مشاوره‌ای با رویکرد قرآن می‌پردازد.

وی گفت: وجه تمایز این مرکز با سایر مراکز مشاوره این است که اکثر مشاورین این مرکز علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های روانشناسی و مشاوره، در حوزه تدبر در قرآن کریم متخصص هستند و به فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی بر مبنای قرآن می‌پردازند و دستاوردهای پژوهشی خود را در فرآیند مشاوره‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

ابوالحسنی ادامه داد: در این بخش دستاوردهای پژوهشی و محتواهای آموزشی در بسترهای مختلف استفاده می‌شود و هدف اصلی از فعالیت‌های این بخش ترویج و توسعه علوم قرآنی در حوزه‌های روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی است.

وی با اشاره به اینکه نشریه سال گذشته تاسیس شد که خروجی آن بحث‌های آموزشی و پژوهشی است، افزود: تا بتوانیم با استفاده از نتایجی که به دست آمده نواقص و کمبودهای این حوزه را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول