اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فعالیت ۵هزار خانه سلامت در حوزه ترک دخانیات/ چالش وزارت بهداشت برای توزیع داروی رایگان

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای توزیع رایگان داروی ترک دخانیات با چالش مواجه است.

فعالیت ۵هزار خانه سلامت در حوزه ترک دخانیات/ چالش وزارت بهداشت برای توزیع داروی رایگان

 به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات برگزار شد اظهار داشت: مسایل محیطی در گرایش به پدیده شوم دخانیات مهم هستند و ما باید دسترسی مردم به خدمات سلامت محور تسهیل کنیم و دسترسی آنها به رفتار پرخطر دور کنیم. مصرف سیگار امری عارضی در انسان است و اینکه چگونه در انسان عارض می‌شود امر مهمی است.

وی گفت: تمام خوراکی‌های مصرفی انسان آشامیدنی و خوردنی نیست و آنچه ما درک میکنیم هم جزو منش انسان خواهد شد، ما باید به آموزش هایی که حواناغو نوجوانان می‌دهیم توجه کنیم.

صاحب افزود: مهم است که جلوی کودکان کسی سیگار نکشد، و شکل و ماهیت توهمی سیگار کشیدن جلوی کودکان محدود شود.

وی گفت: سیصد و پنجاه و سه محله به عنوان خانه سلامت در شهر تهران داریم, همه خانه‌های سلامت در موضوع مبارزه با دخانیات فعال هستند.

در ادامه بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره فعالیت کلینیکهای ترک دخانیات اظهار داشت: در گذشته ۱۵۳ کلینیک پر سطح کشور داشتیم و از سال ۹۶ از وقتی برنامه ترک دخانیات در مراکز سلامت ادغام شد، حدود ۵ هزار مرکز خدمات مشاوره و ترک دخانیات را ارایه می‌دهند که این مراکز در روستاها هم فعال هستند.

وی گفت: در این مراکز میزان وابستگی افراد به دخانیات توسط کارشناس سلامت روان بررسی می‌شود تا خدمات درمانی به آنها ارایه شود، این خدمات رایگان است، در مورد افرادی که وابستگی بالایی دارند و به پزشک ارجاع داده میشوند اما در صورت نیاز به مصرف دارو، داروی مورد نیاز رایگان نیست به دلیل اینکه وزارت بهداشت منبع مالی مناسبی ندارد.

ولی‌زاده افزود: همچنین قسمت شماره پنج سامانه ۴۰۳۰ خدمات ترک دخانیات را ارایه می‌دهد، وزارت بهداشت خدمات ترک در بخش خصوصی را تسهیل کرده و پزشکان با گذراندن دوره ترک دخانیات میتواند خدمات را در مطب خود ارایه دهد.

وی گفت: امیدوارم وزارت بهداشت با دریافت منابع مالی مناسب پوشش داروی رایگان را ارایه دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول